رئیس سازمان حج خبر داد؛

حضور ۶۴ هزار زائر ایرانی حج در مکه مکرمه

۱۳۹۴/۰۶/۲۷ - ۱۴:۴۵:۱۱
کد خبر: ۳۲۰۱۲۴
حضور ۶۴ هزار زائر ایرانی حج در مکه مکرمه
رئیس سازمان حج و زیارت در همایش روحانیون حج ویژگی های عملیات حج تمتع امسال را تشریح کرد و از تمهیدات اندیشیده شده برای ارائه خدمات بهتر به زائران در ایام تشریق خبر داد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، مهندس سعید اوحدی پیش از ظهر امروز(جمعه 27 شهریور ماه) در همایش روحانیون،معین و معینه های کاروانهای حج تمتع امسال که در مکه مکرمه برگزار شد، در خصوص حادثه اخیر در مسجدالحرام گفت: همه همکاران ما در بعثه مقام معظم رهبری ، سازمان حج و ستادهای اجرایی برای رسیدگی به امور حادثه دیدگان وارد کار شدند و همکاران مرکز پزشکی حج وزیارت تلاش مطلوبی برای خدمات رسانی به زائران داشتند و تشریفات قانونی برای ترخیص پیکر جان باختگان به سرعت صورت گرفت و امروز پیکر 7 تن از جان باختگان به بازماندگانشان در ایران تحویل داده شد.

وی افزود: همه مجروحین حادثه مکه به هتل های محل اقامتشان در مکه مکرمه انتقال داده شدند و تنها یک نفر از مجروحین حادثه در بیمارستان ملک فیصل بستری است که حال ایشان نیز تا چند روز آینده بهبود خواهد یافت و با همت مرکز پزشکی حج و زیارت تدابیری اندیشیده شده تا در صورت لزوم با فراهم آوردن وسیله نقلیه اختصاصی این عزیزان بتوانند مناسک شان را بجا بیاورند.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه بیان کرد: دوره مدینه قبل حج به پایان رسیده و امروز همه 64 هزار زائر ایرانی حج در مکه مکرمه حضور دارند و خود را برای مناسک حج ابراهیمی آماده می کنند.

وی ادامه داد: با توجه به برنامه ریزی های مستمر یک ساله برای برگزاری حج و نظارت و پیگیری برای اجرای برنامه ها امروز شاهد رضایتمندی بیش از 90درصدی زائران از خدمات فرهنگی و اجرایی حج هستیم.

وی در خصوص ویژگی های حج امسال گفت: در حج امسال تعداد اعزام های مدینه قبل 12 درصد نسبت به گذشته افزایش یافته یعنی 36 هزار نفر از زائران در قالب پروازهای مدینه قبل به حج اعزام شدند که این مسئله رضایتمندی زائران را در پی داشته است.

رئیس سازمان حج به افزایش 70 درصدی تنوع در برنامه غذایی حجاج اشاره کرد و گفت: این اقدام موجب رشد شاخص سلامت زائران شده و شاهد بودیم امسال با بهبود شرایط تغذیه مراجعات و بستری زائران در حج به میزان قابل توجهی کاهش یافته است البته تنوع غذایی با حفظ سرانه غذایی هر زائر برنامه ریزی شده و اسرافی نیز صورت نگرفته است.

اوحدی برگزاری دو دعای کمیل در بین الحرمین مدینه منوره را از نقاط قوت عملیات حج در مدینه برشمرد و گفت: خدا را شاکریم که خیل عظیم محبان اهل بیت(ع) با حضور در این مراسم باشکوه معنوی با خاطره خوشی مدینه را به سوی مکه مکرمه ترک کردند.

رئیس سازمان حج و زیارت به ارائه خدمات پزشکی در حج اشاره کرد و گفت: زمانی که زائران به سرزمین وحی آمدند مراکز درمانی ایران برای خدمات رسانی به زائران آماده بود همچنین بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب برای بهبود خدمات رسانی به بانوان در حج با اجرای کامل طرح انطباق امسال تعداد پزشکان زن 20 درصد افزایش یافت و همه خدمات پزشکی به بانوان در حج توسط پرشکان زن ارائه می گردد.

مهندس اوحدی فضای حج را آرام توصیف کرد و بیان کرد: تمام تلاش خود را برای استیفا و صیانت از حقوق زائران بکار بسته ایم.

رئیس سازمان حج و زیارت در دومین بخش از سخنان خود بیان کرد: در آستانه ایام تشریق قرار داریم و همه آنچه برنامه ریزی و تلاش کرده ایم ثمره اش را در این ایام شاهد خواهیم بود.

وی در سخنانش به تفاوت شرایط و ویژگی های ایام تشریق با دیگر زمان های عملیات حج اشاره کرد و گفت: تفاوت جدی این ایام زمان محدود و غیر قابل برگشت بودن است یعنی اگر مشکلی پیش بیاید فرصت تکرار وجود ندارد.

وی در سخنانش توصیه کرد: برخی از زائران مدت 20 روز یا بیشتر در سرزمین وحی هستند قوای جسمانی آنان کاهش یافته و حتی ممکن است دچار استرس و اضطراب شده باشند ما باید در مقابل آنان سعه صدر و خوشرویی داشته باشیم.

اوحدی همچنین در سخنانش انسجام و همدلی میان همه دست اندرکاران حج را راز موفقیت برای عبور از ایام تشریق برشمرد.

رئیس سازمان حج در این همایش به دیدار اخیرش با مسئولین مؤسسه مطوفین حجاج ایران اشاره کرد و گفت: در جلسه شب گذشته با آخرین هماهنگی با مسئولین این مؤسسه برای خدمات رسانی به زائران در ایام تشریق انجام شده است.

رئیس سازمان حج بیان داشت: سال های گذشته بعضاً شاهد بودیم برخی کاروان ها از ساعت 8 تا 10 صبح روز هشتم ذیحجه برای انتقال به عرفات آماده شده و زائران اذیت می شدند اما امسال با برنامه ریزی های صورت گرفته 129 دستگاه اتوبوس در سه رد از ساعت 4 بعد از ظهر روز هشتم ذیحجه زائران را به عرفات انتقال می دهند و در رد دوم و سوم بعد از نماز مغرب و عشاء و صرف شام در هتل ها زائران به عرفات انتقال داده می شوند.

وی در ادامه بیان کرد: 275 دستگاه اتوبوس برای انتقال زائران از عرفات به مشعرالحرام در نظر گرفته شده و زائران بعد از اقامه نماز مغرب و عشا روز نهم ذیحجه بدون استرس و در کمترین زمان به مشعر انتقال داده می شوند.

وی همچنین بیان کرد: زائران ایرانی در بهترین و تمیزترین مکان مزدلفه(مشعر الحرام) استقرار می یابند و توجه داشته باشیم که زودتر از زمان مقرر زائران را به وادی محسر انتقال ندهیم که بعضاً مقامات کشور میزبان در این خصوص تذکر داده اند که این اقدام مانع تردد زائران دیگر کشورها می شود و همچنین انتقال زائران را به سرزمین مقدس منا بنا به دستور نماینده محترم ولی فقیه به بعد از اقامه نماز صبح موکول می کنیم.

رئیس سازمان حج به موضوع حلق(تراشیدن سر) در منا اشاره کرد و توضیح داد: امسال برای اولین بار در کنار سرویس های بهداشتی منا چادری برای حلق پیش بینی شده تا از آلودگی محیط جلوگیری بعمل آید.

وی همچنین بیان کرد: امسال برای اولین بار قراردادی با مؤسسه مطوفین حجاج ایران بسته شده تا نظافت خیمه های بانوان توسط خدمه های زن انجام گیرد در حالی که این کار در سال های گذشته ممنوع بود.

رئیس سازمان حج به نرم افزار جدید طرح قربانی اشاره کرد و گفت: در نرم افزار طراحی شده از هم اکنون مشخص است که قربانی زائران در کدام سالن و توسط کدام ذابح صورت می گیرد.

وی در پایان سخنانش به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار کارگزاران حج 94 اشاره کرد و گفت: معظم له فرمودند تلاش برای برگزاری حجی مطلوب از زیباترین و باشکوه ترین مسئولیت ها است از این رو باید تلاش کنیم در بستری که فراهم شده بهترین خدمات را به ضیوف الرحمان ارائه نماییم.

امسال 64 هزار زائر ایرانی به حج مشرف شده اند و عملیات اعزام زائران به سرزمین وحی شب گذشته به پایان رسید و امروز همه زائران ایرانی حج امسال در مکه مکرمه حضور دارند.

نظر شما