عضو کمیسیون بودجه مجلس:

اشتغال، عاملی مهم در جلوگیری از شیوع اعتیاد

۱۳۹۴/۰۷/۰۷ - ۰۸:۱۲:۴۸
کد خبر: ۳۲۴۱۶۵
اشتغال، عاملی مهم در جلوگیری از شیوع اعتیاد
عضو کمیسیون بودجه مجلس اشتغال جوانان را عاملی مهم در جلوگیری از بروز اعتیاد برشمرد و بر مشارکت همه دستگاه‌ها و جامعه جهانی نسبت به مساله پیشگیری از اعتیاد تاکید کرد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، موسی الرضا ثروتی اظهار داشت: اعتیاد یک نوع بیماری است و برای درمان آن باید اقدام شود. این مساله در قانون نیز بیان شده که مصرف مواد مخدر نوعی بیماری به شمار می‌رود و جرم نیست. البته مساله فروش و قاچاق مواد مخدر متفاوت است و باید برخوردهای قضایی و انتظامی علیه آن انجام گیرد.

وی افزود: همه سازمان‌ها در امر پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر باید مشارکت کنند. بخش‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، بین الملل و ... در این عرصه سهم دارند و لازم است به نقش خود توجه داشته باشند. آثار شوم اجتماعی و فردی اعتیاد نیز باید برای عموم مردم بیان و راهکارهای پیشگیری از اعتیاد نیز از طرق مختلف برای افراد جامعه به ویژه برای جوانان و نوجوانان ارائه شود.

نماینده مردم بجنورد با اشاره به اینکه برخی کشورهای جهان مجازات‌های طولانی، تبعید و اعدام‌ و برخی مجازات‌های ملایم در زمینه مواد مخدر در حال اجرا دارند، افزود: البته نباید نسبت به تاثیر مجازات‌ها غافل ماند ولی باید جهت کاهش هزینه در امر مبارزه و مجازات و زندان به مساله پیشگیری بیشتر و جدی‌ اهتمام داشت. پیشگیری از اعتیاد باید در تمامی لایه‌های جامعه نهادینه شود و تمامی افراد اعم از مسئولان و مردم عادی در این زمینه همکاری کنند.

ثروتی ادامه داد: در هر سه مقوله پیشگیری، درمان و مبارزه با اعتیاد قانون وجود دارد و بخشی از اعتبارات جامعه و منابع مالی به این امر اختصاص داده شده است . لذا باید دقت کافی داشت که هزینه‌ها موثر واقع شود و بدون نتیجه صرف نشود.

وی با اشاره به اینکه برای درمان و پیشگیری از اعتیاد باید دستگاه‌ها مشارکت داشته باشند تا مشکل کمپ و مراکز نگهداری حل شود، افزود: برای جامعه پذیر شدن بهبود یافتگان لازم است اشتغال ایجاد کرد و شخصیت فرد بازسازی شود. این مساله نیز نیاز به مشارکت عمومی دارد. رفاه و معیشت این افراد نیز باید به مرور تامین تا فرد به دلیل تامین معاش خود و خانواده مجدد به چرخه اعتیاد بازنگردد.

نماینده مردم بجنورد در ادامه تسهیل ازدواج و اشتغال را دو عامل عمده پیشگیری از اعتیاد برشمرد و افزود: اگر اقدامات لازم انجام پذیر و به صورت منسجم صورت گیرد قطعا به نتیجه‌های مطلوب خواهیم رسید.

وی بر ضرورت افزایش همکاری کشورها و نهادهای بین المللی نیز تاکید کرد و بیان داشت: همه دستگاه‌ها و جامعه جهانی باید نسبت به مساله پیشگیری و مبارزه با اعتیاد مشارکت کنند.

ثروتی در رابطه با ارتباط کمبود شادی و اعتیاد گفت: در جامعه ما هم شادی و هم برنامه‌های حزن و اندوه وجود دارد و این مساله در بسیاری از جوامع است و فقط منحصر به کشور ما نیست. البته باید شادی را در همه زمینه‌ها که روانشناسان و جامعه شناسان تشخیص می‌دهند، گسترش داد تا عامل افسردگی کاهش یابد و کمتر شاهد گرایش به مصرف مواد مخدر به ویژه انواع روان‌گردان‌ها به صورت آگاهانه و ناآگاهانه باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز