کشف یک حوض خانه قدیمی درمرکز شهر آران و بیدگل

۱۳۹۴/۰۷/۰۸ - ۱۰:۱۸:۴۸
کد خبر: ۳۲۴۶۱۱
کشف یک حوض خانه قدیمی درمرکز شهر آران و بیدگل
براساس کاوشهای انجام شده درمحور اصلی بافت تاریخی شهرآران و بیدگل نشانه هایی از اتاقک هایی مشاهده شد که بخش مرکزی حوض خانه قدیمی محله سرکوچه یخچال است که تا نیم قرن اخیر نیز مورد استفاده بوده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، شهر آران و بیدگل از جمله شهرهای کویری ایران است که هم چنان بخش گستردهای از بافت تاریخی آن از گذر تاریخ برای اکنون به یادگار مانده است. 

محور اصلی بافت تاریخی این شهر، محله های همجوار دربند، سرکوچه یخچال، بازار، قاضی، سرکوچه دراز و وشاد است که با وجود تخریبهای گسترده، هم چنان قابلیتهای فراوانی برای مطالعه و بررسی علمی دارند. 

رضا نوری شادمهانی سرپرست هیات کاوش این منطقه امروز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار سایت پژوهشگاه (richt.ir )گفت :محله ی سرکوچه یخچال، بخشی از این محور تاریخی است که دارای متمرکزترین و متنوعترین آثار و بناها (اعم از خانه های تاریخی، آب انبار، مسجد سردابهای، حسینیه، گذر، حمام و ...) است. 

وی افزود:در مردادماه سال 1394 در عملیات عمرانی شهرداری آران و بیدگل، در بخش مرکزی این محله در میدانی که حدفاصل حسینیه و مسجد تاریخی است، نشانه هایی از اتاقک هایی مشاهده شد که با خاکبرداری های بعدی، یک اتاقک با طاقهای سست و فروریخته آشکار شد. بر اساس شواهد امر و روایات شفاهی، این اتاقبخش مرکزی حوض خانه ی قدیمی محله ی سرکوچه یخچال است .

شادمهانی گفت :هدف اصلی این کاوش مشخص کردن اجزای گوناگون وابسته به این مجموعه و در مرحله ی بعد تاریخ گذاری و بازسازی ارتباط فضایی این حوضخانه با فضاهای تاریخی گوناگون محله تاریخی سرکوچه یخچال بود. 

این باستان شناس تصریح کرد :نکته ی قابل تأمّلی که اهمیت تاریخی این بنا را افزایش میدهد، ارتباط این حوض خانه با بناهای اطراف اعم از مسجد زیرزمینی، خانه های تاریخی، آب انبار و همچنین حوض خانه محله ی دربند بوده که از طریق شبکه ای از کانالهای دستکند زیرزمینی به هم متصل شده بودند.  

مجوز کاوش اضطراری دربنای حوض خانه شهر آران و بیدگل توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

نظر شما