مدیر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو :

۶۰ درصد بازار تولید داروی کشور در اختیار بخش غیر خصوصی است

۱۳۹۴/۰۷/۱۱ - ۱۴:۲۰:۳۶
کد خبر: ۳۲۵۶۷۴
مدیر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو به برخی اظهار نظرها که معتقدند سازمان غذا و دارو" به کاروان دارویی نشانی اشتباه می دهد" پاسخ داد.

مدیر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو در پاسخ به برخی اظهار نظرها  که معتقدند سازمان غذا و دارو" به کاروان دارویی نشانی اشتباه می دهد" گفت: آمار 70 درصدی سهم شرکت های غیر خصوصی اعلامی، مربوط به آمار عددی تولید دارو در کشور بوده و البته با نگاهی به آمار ریالی تولید دارو در کشور مشاهده می شود که در حدود 60 درصد (57%) بازار دارویی کشور در بخش تولید در اختیار بخش غیر خصوصی می باشد و تنها 43 درصد آن در اختیار بخش خصوصی می باشد. نتیجه این که برای عدد اعلام شده توسط  برخی از افراد (31% در مقابل 69%) مبنایی در منابع داده ای یافت نشد.

وی همچنین ادامه داد: حتی در بخش واردات نیز بخش غیر خصوصی با در دست داشتن تنها 3 درصد عددی بازار دارویی وارداتی، در حدود 16 درصد ارزش بازار را در دست دارد.

دکتر مهدی پیر صالحی با بیان اینکه سیاست های اتخاذ شده در حوزه قیمت گذاری و حمایت تولید شامل بخش خصوصی و غیر خصوصی بوده و تمایزی بین آنها وجود ندارد، بلکه تمایز ها و حمایت ها متوجه بخش تولید می باشد اظهار داشت: با نگاهی به وضعیت قیمت گذاری، در دو سال اخیر جهت گیری قیمت داروهای وارداتی، کاهشی و بر اساس ضوابط و مقایسه با قیمت دارو در کشورهای مرجع بوده و تولید داخل افزایشی بوده و مصداقی برای آزادی عمل این شرکت ها در قیمت گذاری دارو وجود ندارد.

وی با انتقاد از برخی اظهارات مطرح شده در خصوص سیاست قیمت گذاری و ادعای ترغیب بخش خصوصی به ورود در حوزه واردات  آنها را صرفاً فرافکنی دانست و خاطر نشان کرد: بحث واردات و تولید داخل با بحث خصوصی و غیر خصوصی مورد مغالطه واقع شده است.

 مدیر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو در بخش دیگری از سخنانش، رشد و توسعه بخش واردات  را در مقایسه با بخش تولید علاوه بر سیاست سازمان متبوعش در تسهیل فعالیت بخش های مختلف تولید، توزیع و واردات در جهت جلوگیری از انحصار، به دلیل سهولت تأسیس و راه اندازی یک شرکت وارداتی و عدم نیاز به سرمایه گذاری سنگین برشمرد و با مسلم دانستن اینکه تأسیس یک شرکت تولیدی به مراتب سرمایه بیشتر، زمان طولانی تر و الزامات سخت گیرانه تری نسبت به یک شرکت وارداتی می طلبد با توجه به ماهیت این نوع شرکت ها آنرا ، غیر قابل اجتناب دانست.

این مقام مسئول اضافه کرد: رشد  تعداد شرکت ها به هیچ عنوان نمی تواند نمایانگر وضعیت بازار و سهم عددی و ریالی بخش تولید و واردات باشد چرا که در نتیجه سیاست های حمایتی و تلاش های صورت گرفته در سازمان غذا و دارو، روند نزولی ارزش ریالی بازار در بخش تولید به روند صعودی تبدیل شده و روند صعودی ارزش بازار در بخش واردات به روند نزولی مبدل شده است که این روند کاهشی سهم ریالی واردات به تولید، در 15 سال گذشته بی نظیر بوده است.

دکتر پیر صالحی ارز مطالب بالا نتیجه گرفت: در این صورت آنچه مهم است حجم عددی و ریالی بازار دارو بوده که به نفع بخش تولید در حال افزایش می باشد و بنابراین افزایش تعداد شرکت ها به خودی خود اهمیتی نداشته و قابل ارزش گذاری نیست.

 وی در قسمت دیگری از صحبتهایش به رده بندی صورت گرفته بر اساس آمار نامه سال 93 نیز پرداخت و بیان داشت: بر این اساس رده سوم تا پنجم از نظر ارزش بازار مربوط به سه شرکت تولیدی بوده (کارخانجات داروپخش، عبیدی و فارابی) که همین رده بندی در 4 سال و 5 سال گذشته نشان دهنده حضور تنها یک شرکت .تولیدی در بین 5 شرکت اول می باشد. بنابراین این امر نیز خود حاکی از به ثمر رسیدن تلاش های سازمان غذا و دارو در حمایت از تولید داخل است.

دکتر پیر صالحی در پایان ذکر این نکته را نیز مهم دانست که توجه به گسترش و پیشبرد بخش خصوصی مطابق با سیاست های ابلاغی مرتبط با اصل 44 قانون اساسی، اهداف چشم انداز 20 ساله و قانون برنامه پنجم توسعه می باشد که خوشبختانه در طی 5 سال گذشته سهم شرکت های خصوصی تولیدی در حال افزایش بوده و همانطور که در مستندات مشاهده می گردد برای اولین بار در چند سال گذشته یک شرکت خصوصی از نظر ارزش بازار، در جمع پنج شرکت برتر قرار گرفته است و  نکته حائز اهمیت دیگر ورود شرکت های جدید دانش بنیان در عرصه تولید بوده که این امر در جای خود بسیار امید بخش و راه حلی کار ساز در جهت تسهیل سرمایه گذاری بخش خصوصی در عرصه تولید است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز