درخواست مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت از جامعه آزمایشگاهیان کشور:

تجهیزات نامرغوب و تقلبی موجود در بازار را به وزارت بهداشت گزارش کنید

۱۳۹۴/۰۷/۱۲ - ۱۵:۰۶:۱۴
کد خبر: ۳۲۶۱۱۱
تجهیزات نامرغوب و تقلبی موجود در بازار را به وزارت بهداشت گزارش کنید
سومین کنگره فناوری های نوین آزمایشگاهی با رویکرد "پزشکی آینده نگر" با حضور مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت، مدیرکل دفتر فناوری سلامت وزارت بهداشت، مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران و جمعی از متخصصان و صاحب نظران این رشته روز یکشنبه 12 مهر در مرکز همایش های رازی تهران آغاز به کار کرد.

به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا، مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت از جامعه آزمایشگاهیان کشور درخواست کرد به محض برخورد با کیت ها و تجهیزات نامرغوب و تقلبی موجود در بازار، موارد را به وزارت بهداشت اطلاع دهند تا این وزارتخانه به آن رسیدگی کند.

 سیامک سمیعی در مراسم افتتاحیه "سومین کنگره فناوری های نوین آزمایشگاهی" با اعلام این خبر افزود: طی چند سال اخیر در حوزه اقتصاد آزمایشگاه ها با فراز و نشیب های زیادی رو به رو شدیم که در این جهت تلاش هایی برای تعیین قیمت تمام شده این خدمات صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: همچنین طی سال های اخیر با ورود تست های جدید و فناوری های نوین در حوزه آزمایشگاهی، موضوع مدیریت بهره برداری از آزمایشگاه های پزشکی بیش از گذشته مطرح شد که در این مسیر خوشبختانه آزمایشگاه های بخش خصوصی پیشرو بوده اند.

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت با تاکید بر نظام یکپارچه مدیریت اطلاعات آزمایشگاهی گفت: در حال حاضر، کاربرد این اطلاعات  در بخش پذیرش و جوابدهی بوده که بیشتر در حوزه بیمه ها مورد توجه قرار می گیرد. این در حالی است که بایستی با تغییر نگاه در این حوزه از اطلاعات دریافتی از بیماران در آزمایشگاه ها به عنوان یک ابزار مدیریتی برای پایش و ایمنی بیماران استفاده کرد که در اینجا ضرورت مدیریت اطلاعات با هدف تعامل این اطلاعات با وزارت بهداشت احساس می شود.

در این کنگره، دکتر حسین وطن پور، مدیر کل دفتر فناوری سلامت وزارت بهداشت نیز گفت: از 1700 شرکت دانش بنیان در کشور443 شرکت مربوط به حوزه سلامت است که از این تعداد، تنها 35 شرکت در حوزه آزمایشگاه به فعالیت مشغولند که می بایست،  این میزان افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه می توان به ازای هر طرح پژوهشی یک شرکت دانش بنیان تاسیس کرد، خاطر نشان ساخت: سال گذشته 18 میلیارد اعتبار در حوزه فناوری داشتیم که این رقم امسال به 36 میلیارد افزایش یافته است و انتظار داریم، جامعه آزمایشگاهیان کشور با توجه به این افزایش اعتبار، مشارکت بیشتری در زمینه تاسیس شرکت های دانش بنیان داشته باشد.

 در این مراسم همچنین دکتر پور فتح ا...، رییس سازمان انتقال خون کشور نیز با اشاره به پیشرفت های شگرف انجام شده در خصوص عرصه خدمات آزمایشگاهی طی سال های اخیر در کشور، آن را همپای کشورهای پیشرفته دانست و گفت: هرچند در عرصه هایی مانند پروتئومیکس، آزمایش های مولکولی، بهره گیری از فن آوری آزمایشگاهی و ... فعالیت های ارزشمندی در کشور انجام گرفته، اما انتظار می رفت در عرصه زنجیره تولید از قبیل تولید کیت، مواد و تجهیزات آزمایشگاهی نیز پیشرفت هایی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه سالانه 8 میلیون تست از سوی سازمان انتقال خون به کشور وارد می شود، تصحیح کرد: در صورتی که بتوانیم، این تست ها را در کشور تولید کنیم، علاوه بر ایجاد اشغال، قادریم، پاسخگوی بازارهای منطقه نیز باشیم.

پور فتح ا... با تاکید بر اقتصادی کردن چرخه آزمایشگاه ها گفت: ضروری است با برنامه ریزی راهبردی در این حوزه نسبت به تدوین "نقشه راه" برای   آزمایشگاه های کشور اقدام کرده تا بتوان با  ارایه این برنامه به دولت، با هدف ارایه خدمات بهتر، مفیدتر و اقتصادی تر دارای زنجیره قوی آزمایشگاهی باشیم.

 در این مراسم، همچنین دکتر حسین فاطمی، رییس سومین کنگره فناوری های نوین آزمایشگاهی نیز یادآور شد: امروزه آزمایشگاه های کشور در صف مقدم برنامه تحول سلامت قرار دارند تا جایی که بدون عبور از دالان آزمایشگاه تشخیص طبی، طرح ریزی درمان غیر ممکن است.

وی با تاکید بر قابل توجه بودن پیشرفت علم پزشکی در کشور اظهار داشت: تشخیص آزمایشگاهی و سطح خدمات در این حوزه می بایست به قدری افزایش یابد تا از نظر علمی هم تراز سایر رشته های پزشکی قرار گیرد.

فاطمی ادامه داد: با توجه به استقبال آزمایشگاه های کشور در سال های گذشته از کنگره های فناوری های نوین آزمایشگاهی، امسال سومین کنگره با هدف گام برداشتن در راه ارتقای علمی و کیفی آزمایشگاه ها در کشور برگزار شده است.

نظر شما