کشمکش‌ها پایان گرفت؛

آب معدنی دماوند، دیگر تولید نمی‌شود، این کارخانه فقط مجاز به تولید آب آشامیدنی است

۱۳۹۴/۰۷/۱۴ - ۱۱:۵۴:۰۱
کد خبر: ۳۲۶۸۲۴
آب معدنی دماوند، دیگر تولید نمی‌شود، این کارخانه فقط مجاز به تولید آب آشامیدنی است
رییس سازمان غذا و دارو صبح امروز اعلام کرد: یازده برند آب معدنی که به دلیل رعایت نکردن اصول بهداشتی خط تولید آنها متوقف شده بود بعد از اصلاح فرایند تولید مطابق با استانداردهای سازمان غذا و دارو طی این هفته و هفته آینده به بازار مصرف عرضه خواهند شد. آب بسته بندی "دماوند" نیز از جمله این برندهاست که البته فقط به عنوان آب آشامیدنی بعد از انجام اصلاحات لازم مجوز تولید گرفته است و مجوز آب معدنی این برند لغو شده است.

به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا، در این رابطه  دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در توضیح عرضه مجدد آب بسته بندی "دماوند" گفت: پروانه آب معدنی "دماوند" دیگر تعلیق شده است و امکان تولید نخواهد داشت. ولی مشکل آب آشامیدنی "دماوند" حل شده است و انشاالله به ‌زودی امکان تولید خواهد یافت.

پیش از این، رییس سازمان استاندارد، تنها نهاد تأیید صلاحیت، را آزمایشگاه‌های ارزیابی کیفیت کشور سازمان ملی استاندارد، اعلام کرده بود و جوابیه ای به شرح زیر در خصوص وضعیت این آب بسته بندی صادر کرد:

 «حرف علمی یک سازمان را نمی‌شود با حرف‌های غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی مردود اعلام نمود. ما فقط نتایج بررسی‌های خودمان را همانند سازمان غذا و دارو اعلام کرده‌ایم؛ حتی مستندات کیفی متعددی در این زمینه وجود دارد.

حال اگر وزارت بهداشت هم کاری انجام داده است، آن را در یک محفل علمی ارایه نمایید. بنا به اظهارات رئیس سازمان غذا و دارو، آب اشامیدنی بسته‌بندی دماوند غیر استاندارد است که سازمان ملی استاندارد به عنوان متولی استاندارد اعلام می کند این حرف صحیح نیست. سازمان غذا و دارو بر اساس کدام استاندارد این صحبت‌ها را مطرح می کند؟!

هم‌اکنون خوشبختانه آب آشامیدنی دماوند در بازار وجود دارد و می‌توان نمونه‌هایی از آن را گرفت و آزمون کرد. حتی سازمان استاندارد برای اجرای این موضوع آمادگی دارد.

آب آشامیدنی بسته‌بندی دماوند بر اساس آزمون‌های انجام شده در آزمایشگاه‌های معتمد سازمان غذا و دارو و همچنین اداره کل استاندارد تهران کاملاً منطبق با استاندارد ملی است و سازمان وظیفه‌ی قانونی خود را انجام است

آقای دیناروند به خوبی می دانند تنها نهاد تأیید صلاحیت، آزمایشگاه‌های ارزیابی کیفیت کشور سازمان ملی استاندارد است؛ لذا چگونه این موضوع را انکار می کنند و کجای این کار شبه‌آمیز هست؟»

رییس سازمان غذا و دارو به این جوابیه واکنش نشان داد و ضمن تاکید بر اینکه نظر نهایی در خصوص محصولات مرتبط با غذا ودارو را فقط این سازمان ارائه می کند،  سخنانی را به شرح زیر بیان کرد:

هر محصول مرتبط با غذا و دارو فقط با مجوز  وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو اجازه تولید و توزیع در بازار را دارد و نظر نهایی در این زمینه را فقط این سازمان ارائه می کند.

رسول دیناروند با تاکید دوباره بر اینکه آب آشامیدنی دماوند و 11 برند دیگر تا زمان رفع مشکل اجازه تولید و توزیع در بازار را ندارند خاطرنشان کرد: هم اکنون آب آشامیدنی دماوند مشکل بهداشتی دارد و خود مسؤولان این شرکت هم اطلاع دارند که مشکل از کجاست و لذا باید ابتدا مشکلات را برطرف کرده که بعد از رفع ایرادات دوباره از سوی سازمان غذا و دارو آزمایشات لازم انجام شده و در صورتی که مشکل برطرف شده باشد اطلاع رسانی لازم انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که سازمان استاندارد تهران آب معدنی دماوند را دارای شرایط استاندارد معرفی کرده است گفت: ضوابط فنی که از سوی سازمان غذا و دارو در رابطه با محصولات غذایی اعلام می شود فراتر از استاندارد است زیرا علی رغم استانداردهای خوبی که وجود دارد ولی بعضی از موارد استاندارد نیاز به اصلاح دارند .

وی خاطر نشان کرد: هیچ تولید کننده و وارد کننده ای بدون مجوز سازمان غذا و دارو نمی تواند کالایی را وارد بازار کند و در این زمینه نظر استاندارد به تنهایی کافی نیست.

رئیس سازمان غذا و دارو خاطر نشان کرد: آب آشامیدنی دماوند نیز فقط بعد از رفع مشکل و تائید وزارت بهداشت و سازمان غدا و دارو اجازه فعالیت خواهد داشت  و تا آن زمان اجازه توزیع محصولات خود در بازار را ندارد.

 دیناروند خاطر نشان کرد: خواهشمندیم سازمان استاندارد وارد مسائل شبهه ناک نشود زیرا سلامت مردم چیزی نیست که بتوان با آن شوخی کرد.

حال سوال مطرح شده این است که در خلال این کشمکش ‌ها  آنچه اهمیت بیشتری دارد، اعتماد از دست رفته مردم نسبت به یک محصول و همچنین نسبت به سازمان‌های مرتبط با سنجش سلامت محصولات غذایی است، چرا که اتفاقاتی از این نوع برای بار اول نیست که رخ می دهد و قبل از این نیز چنین ناهماهنگی هایی در رابطه با کالاهای غذایی دیگر اتفاق افتاده بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز