رئیس سازمان غذا و دارو:

داروهای قاچاق غیربهداشتی و بی‌کیفیت هستند/ بیمارستانها از داروهای تولید داخل استفاده کنند

۱۳۹۴/۰۷/۱۵ - ۱۵:۰۷:۵۰
کد خبر: ۳۲۷۲۴۶
داروهای قاچاق غیربهداشتی و بی‌کیفیت هستند/ بیمارستانها از داروهای تولید داخل استفاده کنند
رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه داروخانه‌های دولتی در کشور افزایش نمی‌یابد، گفت: موادی که با قاچاق وارد کشور می‌شود عموما غیراستاندارد هستند.

به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا، رسول دیناروند صبح امروز در همایش معاونان غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور که در تبریز برگزار می شود با بیان اینکه در زمینه غذا و دارو در کشور پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم، اظهار داشت: در طرح تحول سلامت کنترل قیمت‌ها بسیار مهم است و کنترل هزینه‌ها در ارتقای سلامت در جامعه تاثیر به سزایی دارد و نباید هزینه‌ها بدون کنترل رها شوند.

 وی افزود: در این راستا می‌توان صرفه‌ جویی‌های بزرگی کرد و در حال حاضر برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور توانسته‌اند صرفه‌جویی کنند و 50 درصد هزینه این صرفه‌جویی‌ها در اختیار خود دانشگاه قرار می‌گیرد.

هیچ توجیهی برای گسترش داروخانه‌های دولتی نداریم

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: جلوگیری از هزینه‌های القایی در مراکز علوم پزشکی ضروری است و داروهایی که مشابه داخلی دارند نباید نوع خارجی آن در بیمارستان مصرف شود و این امر هیچ توجیهی ندارد و باید از تولید داخل استفاده شود.

دیناروند خواستار کنترل هزینه‌های بیمارستانی شد و اضافه کرد: برای تحقق این امر ارتقای جایگاه معاونت غذا و دارو لحاظ شده است و باید این حوزه جدی گرفته شود و جاگیری تجهیزات پزشکی نیز در معاونت غذا و دارو سریع‌تر صورت گیرد تا احاطه همزمان بر تجهیزات پزشکی همانند دارو صورت گیرد.

وی خواستار عدالت دسترسی به دارو و تجهیزات پزشکی شد و افزود: در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی باید به این سمت حرکت کنیم و صرفه‌جویی و مدیریت بهینه باشد.

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به طرح مباحث اخیر در مورد داروخانه‌ها و داروسازی گفت: داروسازان در نظام سلامت جایگاهی خاص دارند و سیاست وزارت بهداشت توسعه داروخانه‌های دولتی نیست و جایی که امکان فعالیت بخش خصوصی وجود دارد نباید مراکز دولتی و داروخانه‌های دولتی توسعه یابد.

دکتر دیناروند تاکید کرد: در داروخانه‌های دولتی بر خلاف بیمارستان‌های دولتی دارو ارزان‌تر فروخته نمی‌شود و هیچ توجیهی برای گسترش داروخانه‌های دولتی نداریم.

بسته‌های حمایتی از بخش خصوصی

وی یادآور شد: به صورت کلی مجموعه علوم پزشکی کشور بر توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی در حوزه درمان تاکید دارد و علاقمند هستیم تا بیمارستان‌های نسل جدید با تعرفه‌های دولتی توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شود.

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو افزود: بسته‌های حمایتی برای حمایت از توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی در نظر گرفته شده زیرا دولت نمی‌خواهد بزرگ‌تر شود.

از اجتهاد شخصی در مدیریت خودداری کنیم

وی خواستار جلوگیری از اعمال نظرهای شخصی در مدیریت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی شد و گفت: باید به قانون و ضابطه مقید بود و در عین حال از اجتهاد شخصی در مدیریت خودداری کنیم در غیر اینصورت مشکلات زیادی به وجود می‌آید.

داروهای قاچاق غیراستاندارد و بی‌کیفیت هستند

وی قاچاق غذا و دارو را یکی از مشکلات بزرگ کشور دانست و افزود: متاسفانه قاچاق در برخی موارد در کشور نهادینه شده و به علت ادامه تحریم‌ها برخی به صورت مستمر به سمت قاچاق روی آورده‌اند و این امر به کشور صدمه می‌زند.

 دیناروند گفت: موادی که با قاچاق وارد کشور می‌شود اکثرا غیربهداشتی و کنترل نشده و در عین حال بی‌کیفیت هستند و مشکلات متعددی را برای اقتصاد و سلامت در کشور در پی دارد

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز