لزوم توجه به نیاز های اجتماعی افراد جهت پیشگیری از اعتیاد

۱۳۹۴/۰۷/۱۶ - ۱۱:۵۷:۱۵
کد خبر: ۳۲۷۴۶۷
لزوم توجه به نیاز های اجتماعی افراد جهت پیشگیری از اعتیاد
یک جامعه شناس با تاکید بر اینکه آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد باید به صورت علمی و کاربردی باشد، گفت: توجه به نیازهای اجتماعی افراد جهت پیشگیری از اعتیاد ضرورت دارد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، پرویز امینی گفت: رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر بسیار مناسب است و نتایج موثری را به همراه دارد. اینن رویکرد مصداق ضرب المثل قدیمی یک دست صدا ندارد، می‌باشد و در صورتی که همه نهادها و دستگاه‌ها همچنین مردم و مسئولان جهت پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر عمل کنند، می‌توان در جامعه شاهد کاهش گرایش مصرف مواد مخدر باشیم.

وی با بیان اینکه جامعه در بروز اعتیاد افراد نقش زیادی دارد، افزود: به نظرم مقصر اعتیاد بیش از همه جامعه است. باید جهت رفع علل اجتماعی اعتیاد مسئولان اهتمام داشته باشند . کسی نمی‌خواد معتاد شود و هیچ معتادی به قصد اعتیاد به مواد مخدر روی نیاورده است ولی مشکلات اجتماعی برخی افراد را بیش از سایرین به سمت مواد مخدر سوق می‌دهد.

این جامعه شناس نادیده گرفتن ارزش‌های اجتماعی و خانوادگی را از علل گرایش مصرف مواد مخدر و اعتیاد برشمرد و عنوان داشت: نیازهای اجتماعی افراد باید مورد توجه قرار گیرد و در عین حال بیشتر به ارزش‌های اجتماعی و خانوادگی توجه کرد. جوانان و نوجوانان بسیاری مواقع با این ارزش‌ها آشنایی ندارند و یا آموزش‌های لازم در این زمینه را فرا نگرفته اند که این مساله توجه جدی خانواده‌ها و نهادهای آموزشی را طلب می‌کند.

امینی با بیان اینکه علل اعتیاد در کشور باید به صورت مستند و علمی بررسی شود، تاکید داشت: با بررسی علمی علل اعتیاد به صورت مستند می‌توان اقدامات پیشگیرانه و مبارزه را به صورت شفاف و منسجم و هدفمند انجام داد. با این روش نه نتها در وقت و هزینه‌ها صرفه‌جویی شده؛ بلکه باعث می‌شود واقعیت‌ها را بهتر درک کرد و برای رفع مشکلات اولویت بندی در نظر گرفت.

این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه برای درمان اعتیاد باید همچون پزشکی که ابتدا برای بیمار جهت تشخیص بهتر بیماری و درمان آن، آزمایش خون را ملزم می‌داند، برنامه‌های پیشگیرانه و پیش آگاهانه داشت، افزود: تا ندانیم که علت اعتیاد فرد از کجا نشات گرفته، نمی‌توانیم برای درمان آن اقدام کنیم چراکه فرد مستعد بازگشت به چرخه اعتیاد پس از دوران بهبودی است. در کنار این مساله درمان اعتیاد اراده می‌خواد و باید در جهت ایجاد اراده قوی در افراد معتاد برنامه‌ریزی انجام داد.

امینی مسائل دینی و ارزش‌های اعتقادی را بسیار در امر پیشگیری مهم برشمرد و گفت: شادی نیز باید در جامعه برای کاهش افسردگی و پیشگیری از اعتیاد تعریف شود. انجام کار و حرفه مورد علاقه در ایجاد شادی موثر است کسی که در جامعه امروز با مدرک تحصیلی لیسانس و کارشناسی مشغول حرفه‌ای با درآمد ناکافی و نامناسب است، مشخصا این فرد به اعتیاد و سوق به این بلیه اجتماعی نردیک تر است لذا باید شرایط بهره برداری از رشته‌های تحصیلی افراد فراهم شود.

وی با تاکید بر اینکه آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد باید به صورت علمی و کاربردی باشد، تصریح کرد: آموزش‌های پیشگیرانه نباید قبح زدایی از اعتیاد را به همراه داشته باشد لذا آموزش جهت پیشگیری از اعتیاد باید به صورت اساسی و صحیح به والدین و خانواده‌ها ارائه شود.

این جامعه شناس خاطر نشان کرد: استفاده درست از شبکه‌های اجتماعی را باید همچون سایر کشورهای پیشرفته دنیا از طریق نهادهای آموزشی و تربیتی همچون آموزش و پرورش مورد توجه قرار داد. تا از این بستر جهت پیشگیری از اعتیاد و کاهش آسیب‌های اجتماعی استفاده کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز