مدیر موزه کودک در گفت و گو با برنا:

تعریف موزه نگهداری آثار هنری نیست

۱۳۹۴/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۳:۱۹
کد خبر: ۳۲۷۸۵۰
تعریف موزه نگهداری آثار هنری نیست
زهرا بهرامی، مدیر موزه کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان: تعریف موزه نگهداری آثار هنری نیست، بلکه داشتن خروجی از این کلکسیون‌ها است که اهمیت دارد.آرزوی قلبی من این است که در حوزه کودک و نوجوان، به نگهداری آثار گذشتگان با دید عمیق تری نگاه شود.

به گزارش گروه جوان وجامعه خبرگزاری برنا، زهرا بهرامی، مدیر موزه کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در ارتباط با آغاز به کار این موزه به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: موزه کودک از سال 79 فعالیت خود را شروع کرد، در این موزه آثار هنری دارای ارزش تولید شده در کانون از سال 45 که کانون پرورش فکری فعالیت هنری و فرهنگی خود را شروع کرد، نگهداری می شود.

موزه کودک3

وی افزود: تا قبل از سال 79 این آثار در آرشیو کانون نگهداری می شد اما از سال 79 به موزه تحویل داده شد. ایت موزه کار خود را از یک آرشیو شروع کرد تا به موزه تبدیل شد. به همین دلیل با رسیدن به نقطه آرمانی فاصله داریم.

بهرامی درباره اقدامات بین المللی این موزه گفت: به طور کلی موزه ها در کارهای مشارکتی و ارتباطات فرهنگی کشورها با یکدیگر نقش دارند، به همین دلیل موزه کودک همکاری خوبی با سایر کشورها برقرار کرده است، از جمله مشارکت در زمینه برپایی نمایشگاه عکس بین ایران و آلمان. همچنین علاه بر مشارکت بین المللی، مشارکت سازمانی با سایر نهادهای کشور نیز داریم، برای مثال در حال حاضر تعدادی از آثار خود را برای نمایش به کاخ نیاوران امانت داده ایم.

وی در ادامه بیان کرد: اقلام موجود در موزه کودک، شامل عروسک‌های تئاتر، پوستر، عکس، تصویرسازی و فیلم است اما باید توجه کرد، مخاطب موزه کودک، فقط کودکان و نوجوانان نیستند بلکه علاوه بر آن افرادی که در زمینه کار کودک فعالیت می کنند هم مخاطب این موزه اند.

موزه کودک2

مدیر موزه کودک در خصوص ضرورت داشتن موزه ای صرفا برای کودکان گفت: داشتن چنین موزه هایی بسیار ضروری است. آثار کودکبه شکلی هویت فرهنگی ماست و نشان دهنده این نکته است که در هر دوره توجه چقدر به کودکان پررنگ بوده است.

او در رابطه با استقبال مخاطبان از این موزه گفت: استقبال از این موزه بسیار خوب است، علاوه بر ارتباط ما با سازمان آموزش و پرورش، بخشی از بازدیدهای موزه از سوی دانش آموزان هنرستانی انجام می شود.خصوصا در در دوره ای که همه چیز به وسیله کامپیوتر انجام می شود، تماشای آثار این موزه، دانش آموزان و دانشجویان هنر را با گذشته آشنا می کند.

موزه کودک1

بهرامی در پایان اضافه کرد: کشور ما از استان‌هایی تشکیل شده است که هر یک فرهنگ شفاهی و بصری متفاوت و منحصر به فردی دارد و همین امر سبب می شود همه استان ها قابلیت این را داشته باشند که موزه های اینچنینی ایجاد کنند. علاوه بر آن تبادل آثار بین استان‌های مختلف هم بسیار تاثیر گذار است چرا که تعریف موزه نگهداری آثار هنری نیست، بلکه داشتن خروجی از این کلکسیون‌ها است که اهمیت دارد. آرزوی قلبی من این است که در حوزه کودک و نوجوان، به نگهداری آثار گذشتگان با دید عمیق تری نگاه شود.

نظر شما