هاشمی در دیدار با آیت الله مکارم شیرازی؛

دولت عربستان باید در برابر زائران مفقود ایرانی پاسخگو باشد

۱۳۹۴/۰۷/۱۹ - ۱۲:۱۷:۱۰
کد خبر: ۳۲۸۴۸۲
سرپرست هیات ایرانی اعزامی به عربستان با اشاره به تعدادی از حجاج مفقود در حادثه منا گفت: دولت عربستان باید در برابر مفقودان ایرانی پاسخگو باشد.

 به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، در ادامه سفر هاشمی و هایت همراه به قم و دیدار با علما ، پیش از ظهر امروز  در دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی حضور یافتند و با ایشان دیدار و گفتگو کردند.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در دیدار با آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به  مخالفتهای دولت عربستان جهت صدور روادید برای مقامات ایرانی در سفر به این کشور گفت: مخالفت ها به حدی بود که  حتی اینجانب  در بدو ورود به عنوان یک زائر در عربستان حضور پیدا کردم نه به عنوان وزیر  و نماینده دولت جمهوری اسلامی.

هاشمی با اشاره  به تعطیلات دو هفته ای عربستان در زمان مراسم حج گفت:حادثه منا زمانی رخ داده که ایام مصادف بود با تعطیلات در عربستان که  مقامات سعودی یا در خارج از کشور حضور داشتند یا مشغول انجام اعمال بودند.

تسهیل انجام فریضه حج  با فتاوای مراجع

 سرپرست هیات ایرانی اعزامی به عربستان با بیان این که تا چند روز آینده تعدادی دیگر از جانباختگان ایرانی به کشور منتقل می شوند، تاکید کرد: دولت عربستان باید در برابر مفقودان ایرانی پاسخگو باشد.

  وی با اشاره به بی تدبیری مقامات عربستان در مراسم حج امسال خاطرنشان کرد:  بی کفایتی مقامات سعودی در اداره این مراسم مشهود بود و از این رو باید درس های بسیار از این حادثه برای سال های آینده گرفت.

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با ابراز خرسندی نسبت به فتاوای آیت الله مکارم شیرازی در مورد رمی جمرات عنوان کرد: امکان طواف در طبقات دوم و سوم سازه جدید مسجد الحرام  به ایجاد نظم در مراسم حج کمک کرده است.

ایران در انتقال پیکر جان باختگان پیشگام سایر کشورها بود

 آیت الله ناصر مکارم شیرازی  نیز در این دیدار با بیان اینکه سفر وزیر بهداشت موجب رفتار آبرومندانه و تسریع در انتقال پیکرهای جان باختگان شد، از دولت خواست برای تسکین آلام خانواده جان باختگان آنان را در ردیف شهدا قرار دهد و همچنین خانواده ها را به دفن پیکرهای باقی مانده در مکه تشویق کرد.

آیت الله مکارم شیرازی در این دیدار با تقدیر و تشکر از وزیر بهداشت عنوان کرد: شما نهایت فداکاری را در این هوای گرم داشتید. کار شبانه روزی در این شرایط جای تقدیر دارد به گونه ای که این اقدامات منجر به رفتار آبرومندانه با پیکر  جان باختگان شد.

 ایشانبا اشاره به روند طولانی انتقال پیکر حجاج جان باخته به کشور تصریح کرد: عزای دوم صاحبان عزا، نرسیدن پیکرها به دست خانواده هایشان است. البته  در میان تمام مسلمانان جهان، ایران در انتقال جنازه ها پیشگام بود.این بیانگر ارزشی است که برای هموطنان خود قایل هستیم.

این مرجع تقلید شیعیان جهان با تاکید بر این که زنده و یا پیکر فوت شده هموطن محترم است، عنوان کرد: فلسفه غسل میت نیز این موضوع است که پیکر جانباختگان نیز محترم است.

 آیت الله مکارم شیرازی با ابراز خرسندی از پیام به موقع رهبر معظم انقلاب بعد از حادثه منا خاطرنشان کرد: نظر ما این است که بی تدبیری در این حادثه دخیل بوده است تا تعمد. مقامات سعودی نباید در تعطیلات این ایام مهم همانند سایر ایام تعطیل رفتار کنند.

 آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به این که در حال حاضر ملت های مسلمان، عصبانیتی را نسبت به عربستان دارند که ممکن است تبدیل به کینه شود، گفت: عربستان  اگر عذرخواهی نمی کند با صراحت ابراز همدردی کند. در درجه دوم هیئت تحقیق از مراکز بین المللی تشکیل شود تا افراد خاطی مجازات شوند.

لزوم پرداخت خسارت ها و تضمین  تکرار نکردن چنین حوادثی در حج

ایشان ادامه داد: باید خسارتها به حادثه دیدگان حجاج و خانواده های آنها پرداخت شود و تضمین دهند با ایجاد هیئت کارشناسی این حادثه تکرار نمی شود.

آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که عربستان با این چهار اقدام می تواند از عصبانیت مسلمین کم کند، خاطرنشان کرد: هیچ چیز مهم تر از رفتار صادقانه نیست.

باید علما تدبیری بیندیشند که به محبوبیت حج ضربه وارد نشود

 آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که برگزار کنندگان مراسم حج در عربستان باید پیش بینی بدترین شرایط را داشته باشند، عنوان کرد:  در حال حاضر موقتا حالت زدگی از حج ایجاد شده است. این بر عهده علما است که با سخنان خود تدبیری بیندیشند که به محبوبیت حج ضربه نخورد.

ایشان پیشنهاد کرد تا دولت جانباختگان حادثه منا را به عنوان شهید محسوب کند.

حج جان باختگان کامل محسوب می شود

این مرجع تقلید تاکید کرد: هر کسی احرام ببندد و وارد حرم شود اعمال آنها قبول است لذا افرادی که مرحوم شدند حج آنها کامل و نیاز به اعمال مجدد نیست.

 آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر این که متلاشی شدن پیکرها روا نیست، عنوان کرد: در صورت بروز این اتفاق بهتر است پیکرها در همان مکان مقدس دفن شود.

ایشان ادامه داد: همچنین امکان این وجود دارد که برای افراد گمنام که پیکر آنها منتقل می شود مکانی همانند شهدای گمنام در نظر گرفته شود.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به این که مطالعه بسیاری در مورد رمی جمرات و اعمال حج داشته است، گفت: در این موضوع، فتواها از یک سو و تدابیر مقامات سعودی از سوی دیگر موثر است. به طور مثال در صورت وجود مانع، می توان نماز را در قسمت های دورتر حرم خواند. همچنین اتصال صف نماز را شرط نمی دانیم. در مورد طبقات نیز آنها که موازی بیت است مانعی نیست و آنها که موازی بیت نیست در صورت ضرورت همانند وضعیت افراد معلول که از ویلچر استفاده می کنند امکان استفاده وجود دارد.

آیت الله مکارم شیرازی همچنین با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در کشور گفت : خدمات وزارت بهداشت قابل تقدیر اما نظارت بیشتر نیاز است تا بیمارستان ها و اطبا به این که برنامه های جدیدی در حال اجرا است عادت کنند.

این مرجع تقلید یادآور شد: در صورت نبود نظارت قوی ممکن است اثرات اقدامات از بین برود، لذا در این صورت می توان به عملی شدن قطعی طرح تحول سلامت امید داشت

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز