مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت:

ارائه رایگان مراقبت های ادغام یافته سلامت به ۴۰۶ هزار زن در کشور/کمبود ویتامین "دی" در بیش از نیمی از زنان

۱۳۹۴/۰۷/۲۰ - ۱۴:۰۶:۵۲
کد خبر: ۳۲۸۹۴۳
ارائه رایگان مراقبت های ادغام یافته سلامت به ۴۰۶ هزار زن در کشور/کمبود ویتامین دی در بیش از نیمی از زنان
مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با تشریح اقدامات این مجموعه برای ارتقای سلامت زنان میانسال،از ارائه خدمات ادغام یافته سلامت به صورت رایگان به 406 هزار و 168 زن 30 تا 70 ساله در کشور، شیوع بالای کمبود ویتامین "دی" در زنان و توزیع رایگان قرص آهن برای زنان حاشیه شهرها خبر داد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، با تشریح اقدامات دفتر سلامت خانواده وزارت بهداشت پس از اجرای طرح تحول سلامت برای ارتقای سلامت زنان میانسال و پیشگیری از مرگ زودهنگام آنان اظهار داشت: امسال تدوین و ویرایش نخست بسته خدمات سلامت میانسالان که مشتمل بر خدمات ارتقای شیوه زندگی، سلامت باروری و کنترل عوامل خطر، پیشگیری و تشخیص زودهنگام بیماری هایی مانند فشار خون بالا، دیابت، دیس لپیدمی و سرطان های زنان است در دستور کار قرار گرفت.

 وی گفت: این بسته شامل راهنمایی اجرایی برای مدیران، راهنمایی اجرایی برای ارائه دهندگان خدمات، راهنمای بالینی ویژه پزشک، راهنمایی بالینی ویژه غیره پزشک، راهنمای ادغام خود مراقبتی در مراقبت های ادغام یافته سلامت میانسالان و مجموعه خود ارزیابی سلامت میانسالان بوده که با همکاری مستقیم آموزش سلامت و ادارات فنی برای گیرندگان خدمات تدوین شده است.

مطلق با اشاره به آغاز اجرای این طرح از سال 94 گفت: مراقبت های ادغام یافته سلامت زنان میانسال در تمام روستاها، حاشیه شهرها و شهرهای زیر 50 هزار نفر جمعیت در دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور آغاز شده که در قالب پایش مستمر خدمات شامل مشاوره تغذیه ای، مشاوره فعالیت های جسمانی، مشاور ترک دخانیات، بررسی سلامت باروری، تشخیص زودهنگام سرطان های زنان و تشخیص زودهنگام بیماری های غیر واگیر به این افراد ارائه می شود.

 وی خاطر نشان کرد: این بسته با همکاری و همیاری ادارات فنی به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده و توسط مراقبین سلامت، بهورزان، کارشناسان بهداشت خانواده و اداره میانسالان در خانه های بهداشت شهرستانها به اجرا درآمده است.

 رئیس مرکز سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت شمار زنانی که پس از اجرای طرح تحول مورد مراقبت های ادغام یافته رایگان قرار گرفته اند را تا امروز (20 مهرماه) 406 هزار و 168 نفر اعلام کرد و افزود: سال 93 تعداد 132 هزار و 893 زن از این خدمات استفاده کردند که با اجرای طرح تحول بیش از سه برابر رشد کرده است.

 به گفته دکتر مطلق با توجه به اینکه این خدمات هر روزه ارائه می شود، به صورت روزانه بر تعداد زنانی که از این مراقبت ها بهره مند می شود، افزوده می شود.

 وی اقدام دیگر وزارت بهداشت که با همکاری دفتر بهبود تغذیه جامع برای ارتقای سلامت زنان میانسال انجام شد را تامین و تجویز مکمل ویتامین "دی" نام برد و تصریح کرد: با توجه به شیوع بالای کمبود ویتامین "دی" در زنان، این مکمل ها به صورت رایگان در بین زنان 50 تا 60 سال توزیع می شود

مطلق افزود: برنامه ریزی برای مداخله در علل غیر مادری مرگ مادران( یعنی مرگ هایی که در دوره بارداری اتفاق می افتد اما علت آن بارداری نیست) و علل زمینه ای مرگ مادر اقدام دیگری است که با توجه به شیوع کم خونی و فقر آهن در حدود 20 تا 25 درصد از زنان اهمیت دارد.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: با توجه به اینکه آنِمی یا کم خونی از مواردی است که احتمال مرگ مادر را به علت خونریزی زایمان افزایش می دهد، در این مورد مهم مداخله کرده و اکنون قرص آهن از طریق خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی حاشیه شهرها به صورت رایگان در اختیار زنان قرار داده می شود.

 کاهش مرگ زنان 30 تا 70 ساله از اولویت های معاونت بهداشت 

 مطلق یکی از اولویت های مهم معاونت بهداشت وزارت بهداشت را کاهش مرگ زنان 30 تا 70 ساله کشور عنوان کرد و افزود: وضعیت موجود مرگ در این گروه سنی مورد بررسی قرار گرفته و اطلاعات نشان می دهد که 78 درصد مرگ زنان 30 تا 70 سال به علت چهار بیماری اصلی غیرواگیر یعنی بیماریهای قلبی –عروقی، سرطانها، دیابت و بیماری های تنفسی اتفاق می افتد.

 توجه به نیازهای اولویت بندی شده زنان سالمند در بسته های خدمات سلامت

وی تاکید کرد: مهمترین راه مداخله برای کاهش این موارد ارتقای شیوه زندگی زنان در زمینه تغذیه فعالیت جسمانی و پرهیز از استعمال دخانیات است که در بسته های خدمات مراقبت های سلامت گروه های سنی به ویژه گروه سنی میانسال است که در قالب مشاوره برای ارتقای موارد فوق در دستور کار قرار گرفته است.

 مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در پایان با بیان اینکه بررسی نیازهای سلامت زنان سالمند کشور و اولویت بندی سلامت زنان انجام شده، گفت: این نیازها در بسته های خدمات سالمندان مورد توجه قرار گرفته است.

 

 

نظر شما