معاون اداری مالی وزارت علوم خبر داد:

کسری ۱۵۶۰میلیارد تومانی بودجه دانشگاه‌ها از سال ۹۲

۱۳۹۴/۰۷/۲۰ - ۱۵:۲۳:۱۲
کد خبر: ۳۲۸۹۸۶
کسری ۱۵۶۰میلیارد تومانی بودجه دانشگاه‌ها از سال ۹۲
معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم با اشاره به کسری 1560میلیارد تومانی دانشگاهها گفت : این کسری از سال 1392 به آموزش عالی کشور تحمیل شده و ناشی از عدم تخصیص اعتبارات مصوب در سال‌های 89،90و 91 بوده ، تاکنون جبران نشده است.
به گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا،محمد حسین امید در گفتگو با بخش خبری ساعت 20 شبکه چهار سیما افزود :در دو سال گذشته دانشگاهها مجبور شدند با صرفه جویی بخشی از هزینه های خودرا کاهش بدهند یا منابع درآمدی خودرا متنوع کرده و  افزایش دهند ولی آموزش عالی از این کسری اعتبارات ناشی از گذشته و کسری اعتبارات جاری همچنان رنج می برد .
 
دکتر امید گفت : در اعتبارات عمرانی نیز با مشکل مواجیهم که برای مثال دانشگاهها و مراکز آموزش عالی علاوه بر بدهی به پیمانکاران نزدیک 700میلیارد تومان به شهرداری‌های کشور بدهی دارند زیرا درقانون برنامه پنجم معافیت دانشگاهها از پرداخت عوارض شهرداری حذف شده است.
 
وی با اشاره به اینکه در مواردی بدهی دانشگاهها به شهرداری ها منجر به حکم قضایی شده است گفت : قرار است سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور  عوارض پروژه های عمرانی جدید دانشگاهها را در طرحها پیش بینی و  پرداخت کند.
 
معاون وزیر علوم اظهار اشت : آموزش عالی در ابتدای دولت یازدهم  با دو و نیم میلیون مترمربع پروژه ناتمام برجای مانده از دولت قبل مواجه  بود  که از 5 الی 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و در دو سال اخیر  برخی آز آنها نیز به اتمام رسیده اند که200هزار متربع آن در هفته دولت سال جاری به بهره برداری رسید و تا پایان سال جاری نیز حدود 200هزار مترمربع دیگر  به اتمام می رسد،  بنابراین  2 میلیون مترمربع دیگر پروژه ناتمام داریم که بیشتر آنها در دانشگاههای تازه تاسیس هستند.
 
وی در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه تامین بودجه دانشگاهها افزود : در کشورهای توسعه یافته حدود 50درصد بودجه  دانشگاهها توسط دولت 30درصد  از محل درآمد اختصاصی آموزشی و پژوهشی  و 20درصد از مشارکت خیرین تامین می شود ولی در کشورما اینگونه نیست. لذا ما باید هم درآمدهای اختصاصی آموزشی و پژوهشهای کاربردی در ارتباط با صنعت و کمک های خیرین را افزایش دهیم. 
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز