معاون رئیس جمهور در امور زنان:

زنان در برابر بیماری‌ها دو برابر از مردان آسیب‌پذیرتر هستند/ راه اندازی کلینیک‌های سلامت خانواده در ۹ استان کشور

۱۳۹۴/۰۷/۲۱ - ۱۴:۳۹:۲۵
کد خبر: ۳۲۹۳۷۶
معاون رئیس جمهور در امور زنان با اشاره به اینکه زنان در شیوع بیماری‌های جسمانی، عضلانی و افسردگی دو برابر مردان آسیب پذیرترند ،از راه اندازی کلینیک‌های سلامت خانواده در 9 استان کشور خبر داد.

 به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا، شهین دخت مولاوردی در نشست مشترک مشاورین امور زنان دستگاههای اجرایی که صبح امروز سه شنبه در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، از فاجعه منا به عنوان یک فاجعه غم انگیز  انسانی یاد کرد و گفت: متأسفانه در این حادثه 50 نفر از زنان اهل تسنن نیز دچار حادثه شدند.

مشاور رئیس جمهور در امور زنان ضمن اعلام این خبر افزود: یکی از کسانی که در فاجعه منا تا به امروز خبری از وی نشده فرماندار بندر ترکمن، مرجان نازقلیچی هستند و لازم است از وزیر بهداشت به دلیل سفر به عربستان و تسلی خاطر حجاج قدردانی کنم.

معاون در امور زنان همچنین ضمن قدردانی از وزیر بهداشت و مجموعه همکاران این وزارتخانه به دلیل اجرای طرح تحول نظام سلامت ، این طرح را یکی از شاخص‌ترین برنامه‌های دولت یازدهم عنوان کرد.

وی  با اشاره به این که در سفرهای استانی رضایتمندی مردم را از اجرای این طرح مشاهده می‌کنیم، گفت: امیدوارم در فازهای بعدی این طرح نیز که در شرایط پسا تحریم است زمینه تحقق تمام اهداف از پیش تعیین شده فراهم شود تا مردم از برکات آن بهره‌مند شوند.

معاونرئیس جمهور در امور زنان با اشاره به نشست‌های ماهیانه خود با مشاوران وزرا در امور زنان، شعار هفته سلامت بانوان ایرانی را «زن، قلب خانواده»  عنوان کرد و گفت: عمده‌ترین اهداف نشست‌های ماهیانه ما شناخت وضعیت موجود به منظور آشنایی بیشتر مشاوران وزرا با برنامه‌ها و ظرفیت‌های وزارتخانه‌های دولت است تا در نهایت به یک هماهنگی و اثربخشی برسیم.

مولاوردی در ادامه با اشاره به تعریف سلامت یادآور شد: سلامت فراتر از ابعاد جسمانی فرد است و مفهوم آن به گونه‌ای وسیع است که تنها به عدم بیماری اطلاق نمی‌شود همانگونه که عدم جنگ تنها شرط صلح نیست.

وی با بیان اینکه زنان محور اصلی خانواده، جامعه و پیش شرط توسعه پایدار کشور هستند، گفت: نقش و تأثیر ویژه زنان در سلامت خانواده و جامعه و همچنین حفظ محیط زیست بسیار مهم است و آنها به عنوان اولین مراقبان در جامعه در امر آموزش و فرهنگ نقشی اساسی دارند که لازم است سلامت آنان محور قرار گیرد و نیازهای زنان در دوره‌های سنی مختلف تأمین شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ها  با اشاره به ماده 230 قانون پنجم توسعه مبنی بر ارتقاء سلامت زنان از طریق معاونت زنان نهاد ریاست جمهوری گفت: خوشبختانه با همکاری‌های اجرایی، اقدامات قانونی لازم جهت رسیدن به این هدف را انجام داده‌ایم اما باید توجه داشت که جایگاه ما در مقام ریاست جمهوری ، ستادی است و مانند وزارتخانه ها اعتبارات و اختیارات را نداریم بلکه نقش ما بیشتر هماهنگی و همکاری در جهت ارتقاء سلامت زنان است که در برنامه ششم توسعه نیز به آن توجه ویژه خواهیم داشت.

وی به مقایسه وضعیت سلامت در بین زنان و مردان اشاره کرد و گفت: براساس اطلاعات وزارت بهداشت اگرچه نرخ امید به زندگی و مرگ و میر در زنان افزایش پیدا کرده است اما زنان در مقایسه با مردان آسیب بیشتری می‌بینند و در شیوع بیماری‌های جسمانی، عضلانی و افسردگی در برخی موارد حتی دو برابر مردان آسیب‌پذیرتر هستند.

مولاوردی گفت: همچنین بیماری‌های مزمن ناتوان‌کننده در زنان بیشتر از مردان است که لازم است همانگونه که طول زندگی آنها افزایش یافته اما عرض زندگی و کیفیت آن نیز باید افزایش پیدا کند.

دکتر مولاوردی از بیماری‌های ناشی از سلامت اجتماعی در زنان و زنانه شدن بیماری ایدز ابراز نگرانی کرد و از تغییر روند بیماری ایدز از شیوه تزریقی به مقاربتی خبر داد و بیشترین قربانیان آن را زنان دانست.

وی همچنین درخصوص عوامل اقتصادی مؤثر بر سلامت زنان نیز گفت: عوامل اقتصادی می‌تواند باعث سست شدن ریشه اعتقادی، مهاجرت‌های گسترده به شهرها و گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی، عدم توجه به تجارب یکدیگر و نداشتن استراتژی در زندگی شوند.

معاون  رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ها برنامه‌های این معاونت را این‌گونه تشریح کرد: خوشبختانه توانسته‌ایم از طریق تبادل تفاهم‌نامه با وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش سلامت و بهداشت دختران دانش‌آموز را تأمین کنیم ضمن اینکه با همکاری وزارت بهداشت و دکتر سیاری، معاون بهداشت، کلینیک‌های سلامت خانواده در 9 استان کشور در سال جاری و سال 95 راه‌اندازی خواهند شد.

وی ضمن تأکید بر توجه به سیاست‌های جمعیتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و مشارکت تمام دستگاه‌ها برای تحقق آن افزود: با توجه به بندهای سیاست ابلاغی جمعیت باید زمینه را طوری فراهم کنیم که نسلی مولد و سالم و تاثیرگذار برای پیشرفت کشور رشد و تعالی یابند و همواره به بهداشت کودک و مادر توجه داشته باشیم.

 مولاوردی همچنین درخصوص حمایت از مادران شاغل و روی آوردن آنان به فرزندآوری نیز گفت: بسته جامع حمایتی در این خصوص با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تدوین شده است که در آن مهدهای کودک در ادارات یا در جوار آن برقرار شود .

وی در پایان گفت: همچنین با کمک کمیسیون اجتماعی دولت محیط‌های دوستدار کودک برای تغذیه و شیردهی درنظر گرفته شده است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز