چمران:شهر تهران به لحاظ نما شهری بی هویت است

۱۳۹۴/۰۷/۲۶ - ۱۰:۱۴:۲۶
کد خبر: ۳۳۰۸۳۴
چمران:شهر تهران به لحاظ نما شهری بی هویت است
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه معماری ایرانی در دنیا بی نظیر است، گفت : تقلید از معماری سایر کشورها خیانت به هویت ملی است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در همایش "تهران در آینه نمای شهر" با تاکید بر تاثیر گذاری معماری ایرانی بر معماری جهان گفت: ایران به لحاظ معماری دارای پیشینه تجربه و نظریات فراوان است و در چنین شرایطی به دنبال معماری دیگر کشورها رفتن و تقلید از آنها در واقع خیانت به هویت ملی است.

وی با بیان اینکه تنها ماهواره ها عامل تهی کردن خانواده ها نیستند، تاکید کرد: در واقع معماری یکی از موضوعاتی است که موجب تهی شدن خانواده ها از فرهنگ اصیل ایرانی می شود.

این استاد رشته معماری اظهار داشت: چگونه می توان انتظار داشت حجاب ها و همبستگی در خانواده های ایرانی پابرجا بماند در حالی که خود ما در معماری خانه هایمان حجاب و همبستگی را دنبال نکرده ایم.

چمران ادامه داد: زنده نگه داشتن فرهنگ تنها در شعر و فلسفه نیست بلکه معماری هم در درون خود شعر و فلسفه را گنجانده است ضمن اینکه در دنیا هر گاه بخواهند فرهنگ ایرانی را نشان دهند یکی از نماهای ایرانی را به نمایش می گذارند.

وی در ادامه با انتقاد از شیوه طراحی نما پس از ساخت بنا گفت: طراحی داخل و سپس تفکر در خصوص طراحی نما در واقع کار معمارانه ایی نیست و باید برای ایجاد نما به عنوان بخشی از حجم کار ساخت و ساز از همان ابتدای طراحی برنامه ریزی شود.

شهر تهران به لحاظ نما شهری بی هویت است

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه آنچه که امروز در شهر ساخته می شود به ویژه از لحاظ نما دارای هویت نیست، گفت: نتیجه این موضوع این است که امروز شهری بی هویت داریم.

چمران اظهار داشت: شهر تهران می توانست دارای هویت معماری باشد و معماری شاخص خود را داشته باشد ولی متاسفانه رها شد و به صورت فعلی در آمد و اصلاح آن مشکل و زمان بر است.

وی علت رخ دادن این موضوع را موضوعی با ریشه فرهنگی تقلید گرایی دانست و تصریح کرد: نیمی از ساختمان ها به وسیله کسانی ساخته می شوند که فاقد تحصیلات دانشگاهی هستند و این افراد ساختمان خود را از روی نمونه هایی که می بینند، می سازند .

این استاد رشته معماری ادامه داد : برخی از ساختمان ها نیز به خاطر تفاخر بر دیگران به گونه ایی ساخته می شوند که شایسته کشور ایران با معماری اصیل ایرانی نیست .

چمران تصریح کرد : مدل های اینگونه نماها از دوران های گذشته ساختمان های اروپایی تقلید شده اند که در قرون 14و 15 میلادی گرایشی مجدد به آنها ایجاد شد.

وی با بیان اینکه نمای این ساختمان به صورت نامتجانس ایجاد شده اند و به ساختمان های جدید چسبانیده شده اند، گفت : متأسفانه اینگونه ساختمان ها توسط سازندگان تقلید می شود .

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از اینکه معماری رومی به عنوان یکی از اینگونه معماری های نامتجانس با معماری ایرانی در فروش ساختمان ها به عنوان یکی از محاسن عنوان می شود و این باعث تشویق در ساخت اینگونه نماها می شود، گفت : رومیان بخشی از معماری خود را مرهون معماری ایرانی هستند به گونه ای که گنبد در معماری رومی تقلیدی از معماری ایرانی است .

چمران با تأکید بر اینکه اینگونه نماها نشان دهنده پریشانی ذهنی طراح آن است، اظهار داشت : اینگونه نماها چون بر اساس تقلید و مدگرایی ایجاد می شوند به مانند پوشاک پس از مدتی صاحب آن را خسته می کند؛ این در حالی است که نمی توان ساختمان را به مانند سایر وسایل عوض کرد.

وی با بیان اینکه ساختمان ساخته می شود تا مدتها پابرجا بماند، گفت: صاحب ساختمان پس از چند سال به دلایلی همچون خسته شدن از نمای ساختمان و یا به خاطر استفاده از موضوعاتی همچون اضافه بنا می خواهد که خانه خود را تغییر دهد که ساخت مجدد ساختمان و یا اصلاحات آن موجب هدر دادن منابع ملی می شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به سوال مقام معظم رهبری در حوزه سبک زندگی و سبک معماری اظهار داشت : متأسفانه ما هنوز نتوانسته ایم به این موضوع پاسخ دهیم ، بنابراین وظیفه ای است که باید هم در دانشگاه و هم در شورا و هم در شهرداری این نابسامانی را سامان دهیم.

چمران به اقدامات شورای شهر در خصوص سیما و منظر شهری اشاره و تصریح کرد : در دور دوم شورای شهر سه مصوبه در این خصوص تصویب شد که به دلایلی اجرایی نشد و پس از آن در شورای سوم این مصوبات تکمیل تر شد و تاحدودی به مرحله اجرا درآمد .

وی به دیدار با رهبری در ابتدای دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران اشاره کرد و گفت : ایشان به موضوع معماری و منظر شهری تاکید داشتند تا این موضوع بتواند انضباط و آرامش بصری را در بر داشته باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت : آیا منظر امروز شهر می تواند آرامش روانی را ایجاد کند؟ و یا این منظر بیشتر اغتشاش روانی ایجاد می کند؟

چمران ادامه داد : بر همین اساس در شورای شهر تهران در دور چهارم تصمیم گرفتیم که کار جدی در این حوزه انجام دهیم که چیدمان آن انجام شده است و امیدواریم در آینده به اهداف آن برسیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین از ابلاغ مجدد مصوبه شورای شهر تهران در خصوص نماهای ساختمان های شهرداری خبر داد و گفت : بر اساس این مصوبه طرح ساختمان های شهرداری نیز باید در هیأتی داوری انتخاب شوند.

وی در خصوص دلایل این موضوع تصریح کرد : در حالی تمام پارلمان ها در جهان نشان دهنده فرهنگ آن کشور بوده و از زیباترین ساختمان ها در آن کشور است که ساختمان های شهرداری به عنوان پارلمان محلی نمونه های خوبی برای معماری نیست و ساختمان های زشتی است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین بر لزوم تغییر در نگرش در ساخت به ساختمان های دولتی اشاره کرد و گفت : در حالی ساختمان وزارت نیرو و بانک مرکزی باید به عنوان نمادهای ذخیره انرژی و اقتصاد کشور باشند که ساختمان های آنها نمونه ای از هدر رفت انرژی شناخته می شوند.

وی تأکید کرد : ساختمان های دولتی منبع و ثروت ملی است و باید برای سالیان و قرن ها باقی بماند و باید بر این اساس این ساختمان ساخته شود .

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز