مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو:

کاهش ۲۳ درصدی واردات دارو در سال ۹۳ /هیچ شرکت داروسازی تولید داخل تعطیل نشده است

۱۳۹۴/۰۷/۲۷ - ۱۳:۰۰:۳۹
کد خبر: ۳۳۱۳۳۴
مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با بیان اینکه سیاست این سازمان، در خصوص واردات داروهای خارجی مشابه تولید داخلی، کنترل و محدودیت حداکثری است، از کاهش 23 درصدی واردات دارو در سال 93 نسبت به سال 92 خبر داد.

مهدی پیر صالحی، مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با اعلام این خبر خاطر نشان کرد: بازار دارویی کشور حاصل از فروش دارو در ده سال اخیر، با رشدی به طور متوسط 11.3درصد به 4 هزار و 233 میلیون دلار در سال 93 رسید و رشد بخش تولید داخلی در این سال ها 10.67 درصد بوده است.

وی افزود: با اتخاذ سیاست های مدیریت بازار و محدودیت واردات مشابه تولید داخل، میزان واردات دارو در سال 93، با 23.3 درصد کاهش به نسبت سال 92، از 1 میلیارد  و 240 میلیون و 240 هزار دلار به 950 میلیون دلار رسید به نحوی که سهم واردات در بازار دارویی کشور در مقابل تولید داخل در سال 93 به حدود 33 درصد ارزش بازار کاهش پیدا کرد.

وی تصریح کرد: سیاست های اتخاذ شده به خوبی تغییر روند افزایشی ورود داروهای وارداتی را در خلال سنوات اخیر نشان می دهد. به نوعی که تفاوت پیش بینی بازار دارویی بر اساس روند های گذشته و وضعیت فعلی می تواند بهترین مستند این موضوع باشد

70 درصد سهم ریالی بازار تولید داخلی ، ژنریک و برند ژنریک است

 پیر صالحی تأکید کرد: در آمار جهانی حدود 70 درصد هزینه های دارویی مربوط به داروی برند (در کشور ما به طور عمده معادل وارداتی است) می باشد و بقیه مربوط به داروهای ژنریک و برند ژنریک می باشد. که از این نظر کشور ما وضعیت بسیار بهتری از میانگین جهانی دارد به طوری که 70 درصد سهم ریالی بازار تولید داخلی ، ژنریک و برند ژنریک است.

کاهش 40 درصدی مجوزهای ترخیص واردات داروهای مشابه داخل

مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو، ضمن تأکید بر اینکه سیاست سازمان غذا و دارو در خصوص داروهای وارداتی مشابه تولید داخلی، کنترل و محدودیت حداکثری و منطقی واردات بوده است، خاطر نشان کرد: علاوه بر کاهش این قبیل داروها در سال 93 به نسبت 1392، در 6 ماهه اول سال94 نیز به نسبت مدت مشابه سال قبل، با کاهش 40 درصدی مجوزهای ترخیص صادره داروهای مشابه تولید داخل روبرو بودیم که از حدود 145 میلیون دلار مجوز ترخیص صادر شده به 87 میلیون دلار رسیده است.

 پیر صالحی همچنین در خصوص سیاست سازمان غذا و دارو در خصوص داروهای وارداتی فاقد مشابه داخلی نیز گفت: در این خصوص سیاست سازمان، بر کنترل و انطباق قیمت با کشورهای مرجع قیمتی و نظام مند نمودن تامین و تدارک دارو و همچنین تشویق صنعت داخلی به تولید این قبیل داروها است.

نیاز جامعه و بیماران، نعیین کننده حجم بازار واردات داروهای خارجی فاقد مشابه تولید داخلی است.

وی تصریح کرد: رسالت اصلی سازمان غذا و دارو در بخش داروهای خارجی فاقد مشابه داخلی، محدود کردن بازار و ایجاد کمبود دارویی نبوده و نیاز جامعه و بیماران، تعیین کننده حجم بازار در این بخش می باشد که این سیاست، موفق بوده به نحوی که در دو مرحله برگزاری فرآیند واردات موازی در سال های 93 و94، به ترتیب 106 و 120 میلیون یورو صرفه جویی مالی ناشی از کاهش قیمت بدست آمده است.

مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو اظهار داشت: ماهیت تامین و تدارک داروهای وارداتی در کشور، به صورتی است که تحقق اثر سیاست های متخذه در این بخش، با تاخیر در بستر جامعه دیده می شود بنابراین بهتر است برای بررسی کیفیت بازار دارویی، به روند ها و سری های زمانی نیز توجه شود.

تأمین نیازهای درمانی بیماران، تنها دلیل واردات برخی از داروها

پیر صالحی یادآور شد: کشف و ورود داروهای جدید در دنیا و با کمی تاخیر ورود برخی از این داروها به کشور، به دلیل نیاز های درمانی بیماران است و به دلیل نیاز بیماران، نیاز به تأمین و تدارک آن از طریق واردات وجود دارد بنابراین به هیچ عنوان نمی توان این بخش را نادیده گرفت بلکه باید با روش های یاد شده آن را نظام مند نمود که تمامی اقدامات سازمان غذا و دارو در این مسیر بوده است.

هیچ شرکت داروسازی تولید داخل تعطیل نشده است

 پیر صالحی همچنین تاکید کرد: سیاست  وزارت بهداشت و سازمان  غذا و دارو در طول دو سال گذشته حمایت از تولید داخل و کاهش واردات بوده است .

وی در پایان ضمن تکذیب سخنان یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس مبنی بر واردات بی حد و مرز دارو به کشور و تعطیلی صنایع دارویی کشور، تصریح کرد: هیچ شرکت داروسازی تولید داخل تعطیل نشده است و شرکت‌های داروسازی با قوت تمام در حال فعالیت هستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز