وزیر بهداشت تاکید کرد:

شخصا درباره مرگ مادران و نوزادان حساس هستم/مدل قدیمی خانه های بهداشت پاسخگوی جمعیت فعلی نیست

۱۳۹۴/۰۷/۲۷ - ۱۴:۵۵:۰۰
کد خبر: ۳۳۱۳۹۴
شخصا درباره مرگ مادران و نوزادان حساس هستم/مدل قدیمی خانه های بهداشت پاسخگوی جمعیت فعلی نیست
وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه حتی یک گزارش از مرگ مادر و نوزاد را نیز شخصا پیگیری می کند، گفت: به هیچ وجه هیچ کوتاهی پذیرفتنی نیست و باید سخت ترین برخوردها صورت گیرد و شخصا درباره مرگ مادر همچون قتلی که نیروی انتظامی پیگیر آن می شود حساس هستم.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیش از ظهر امروز دوشنبه در اجلاس معاونین بهداشت دانشکده ها و دانشگاههای علوم پزشکی در تبریز با قدردانی از فعالیت های صورت گرفته اظهار داشت: هدف از برگزاری این همایش شناسایی مشکلات و فعالیت های صورت گرفته و رفع موانع است.

وی با اشاره به اظهارات وزیر ارشاد در جلسه اخیر هیئت وزیران  در خصوص نظرسنجی خبرگزاری ایرنا، گفت: در تابستان براساس این نظرسنجی این خبرگزاری، وزارت بهداشت بهترین دستگاه در حوزه خدمات به مردم شناخته شده است و این رضایتمندی مردم با وجود برخی بی مهری ها به عملکرد حوزه سلامت بسیار قابل توجه است.

هاشمی یادآور شد: اعتماد خوبی در حوزه سلامت بین مسئولین و مردم بوجود آمده است و این در حالیست که دستگاه ما توصیه پذیر نیست و با تمام توان از سلامت مردم مراقبت خواهد کرد.

وزیر بهداشت با مرور دستاوردهای اجرای برنامه تحول نظام سلامت گفت: در یک سال اول اجرای طرح، طبیعی بود که موضوع درمان و دارو را مورد توجه قرار دهیم، اگرچه مشکلات بیمه ها همچنان باقی ماند.

وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان مشکلات بیمه ها ریشه ای در اختلاف بین وزارت خانه ها ندارد، عنوان کرد: از صمیم قلب مطمئنم مشکلاتی که در خصوص بیمه ها در اجرای برنامه تحول نظام سلامت داشتیم اصلا مبنایش اختلاف نیست، و موفقیت قرین وحدت و همدلی است و این وحدت و همدلی در این دولت بین تمامی دستگاهها وجود دارد.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه اگر بیمه درست نشود، سلامت مردم تضمین نخواهد شد و اگر موضوع تجمیع بیمه ها و همراهی آنها اتفاق می افتاد نتایج اجرای طرح تحول مطلوب تر بود، باردیگر بر لزوم همراهی بیمه ها در اجرای این طرح و حل مشکلات در مدت زمان باقی مانده تاکید کرد.

وی با بیان اینکه هر موضوعی بخواهد حل شود باید به ازای آن هزینه پرداخت شود، بر بهره مندی از فرصت ها برای گره گشایی از مشکلات تاکید کرد.

وزیر بهداشت عادت های نادرست غذایی را موجب بروز بیماریهایی نظیر بیماری های قلب و عروق و فشار خون دانست که ریشه در فرهنگ غذایی افراد در مقاطع سنی مختلف دارد.

هاشمی گفت: در خصوص عوارض کالاهای آسیب رسان، مواد پرنمک و شکر، رفتارهای پرخطر، تصادفات و .. باید با بالا بردن آگاهی های مردم چاره اندیشی کرد و از این رو حوزه بهداشت در انجام اقدام فرهنگی و آگاهی بخشی به جامعه نقش بسیار اثرگذاری دارد.

وزیر بهداشت، در مان و آموزش پزشکی توسعه امکانات نسبت به گذشته و دسترسی به شبکه های ارتباطی را عاملی برای تسهیل توسعه بهداشت در کشور برشمرد و گفت: این امکانات در حالی امروز به سادگی در اختیار همه قرار دارد که در گذشته امکانات اولیه در اختیار مردم بسیار محدود بود .

وی بابیان اینکه متاسفانه با افزایش سطخ سواد خانواده ها فرزندآوری کاهش می یابد که باید با فرهنگسازی این روند را اصلاح کرد، گفت: در تمامی کشورها موضوع سواد بر روی مسئله جمعیت اثرگذار است.

هاشمی با ابراز خرسندی از وحدت رویه در سال اول اجرای طرح تحول مبنی بر لزوم راه اندازی و توسعه خانه بهداشت، پایگاه بهداشت و مراکز بهداشتی و مراکز جامع سلامت گفت: در ادامه اجرای طرح نیز به توسعه این بخش خواهیم پرداخت.

وی یادآور شد: به رغم کمبود نیروی انسانی در دانشگاههای علوم پزشکی، مجوز جذب یک نفر هم صادر نشده است و ما نیز ناچار به استفاده از مدل خرید خدمت شده و در حوزه بهداشت از این روش استفاده کردیم.

 هاشمی همچنین در این مراسم با تاکید بر اینکه  حتی یک گزارش از مرگ مادر و نوزاد را نیز شخصا پیگیری می کند، گفت: به هیچ وجه هیچ کوتاهی پذیرفتنی نیست و باید سخت ترین برخوردها صورت گیرد و شخصا درباره مرگ مادر همچون قتلی که نیروی انتظامی پیگیر آن می شود حساس هستم.

وزیر بهداشت به اشاره به اینکه روی مدل و خرید خدمت به نتیجه رسیدیم اما دانشگاهها در این خصوص باهم متفاوت هستند، گفت: آذربایجان غربی، اردبیل، یزد، البرز و آذربایجان شرقی این بسته را بصورت کامل دارند اجرا می کنند و باید به همین سمت برویم که شبکه را فعال کنیم.

وزیر بهداشت خواهان توجه جدی به الکترونیک شدن پرونده سلامت برای اجرای مطلوب تر طرح تحول شد و بر لزوم کنترل هزینه ها تاکید کرد.

وی صرفه جویی در مصرف کاغذ، زمان و هزینه های بسیاردیگری را از مزایای الکترونیکی شدن پرونده سلامت خواند.

وزیر بهداشت همچنین تصریح کرد: مدل قدیمی خانه های بهداشت که متناسب با شرایط و جمعیت در گذشته بوده بدون بازنگری برای جمعیت فعلی پاسخگو نیست، از سوی دیگر باید ضمن ارائه خدمات مناسب به گونه ای هزینه های فعلی را نیز کاهش داد.

وی خواهان بهره مندی از افراد با سواد در روستاها و ظرفیت های موجود و نیز بازنگری در نحوه ارائه خدمات بهداشتی در روستاها شد و اداره خانه های بهداشت با شیوه کارمندی را آسیب مهمی خواند که باید از آن جلوگیری کرد .

 هاشمی از تدوین نیازهای بهداشتی به تفکیک هر استان و اعتبار مورد نیاز برای آن خبر داد و گفت: خیرین و حوزه مشارکت های مردمی در در استانها می توانند در توسعه فضاهای بهداشتی یاری کنند، ضمن اینکه در برخی شهرها شورای شهر و شهرداری ها نیز باید متقاعد به واگذاری زمین شوند.

وی با تاکید بر اینکه ساختار فعالی بوجود آمده در حوزه بهداشت را نباید تغییر داد گفت: سطح دوم خدمت ما هنوز اجرا نشده است و ممکن است ترکیب افرادی که در پایگاههای بهداشتی قرار می دهیم متفاوت باشد، همچنین مکان یابی بیمارستان های جدید برای درست عمل کردن نظام ارجاع از جمله اقداماتی است که باید صورت گیرد.

وی اضافه کرد: در خصوص ایجاد شبکه و زیر پوشش بردن مردم برای ارائه خدمات نیز هر دانشگاه باید برنامه داشته باشد. همچنین زمان بندی های ایجاد مراکز جامع باید مشخص باشد.

 هاشمی در بخش دیگری از سخنانش بار دیگر بر لزوم تشکیل پرونده الکترونیک سلامت تاکید کرد و گفت: مراقبین سلامت باید شرح وظیفه مشخصی داشته باشند و از طرفی نباید سیستم فعالیت شان کارمندی باشد و باید عملکرد به جای حضور صرف مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در طراحی مدل ها هزینه های درازمدت را ببینید، ابتدا در قطب ها اجرا کنید و اشکالات را شناسایی کنید.

وی با اشاره به برخی مشکلات درآمدی دولت و فراهم نشدن امکان تخصیص کامل اعتبارات بر لزوم صرفه جویی و مدیریت هزینه ها نیز تاکید کرد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه عده ای با طرح تحول مخالفند و به اهمیت حوزه بهداشت و درمان به خوبی آشنایی ندارند و برخی با این موضوع سیاسی برخورد می کنند، گفت: ما صادقانه تلاش می کنیم مردم کمتر بیمار شوند و سلامت شان به خطر نیفتد، مردم قدرشناس زحمات و خدمات هستند و ما هم از حوزه بهداشت حمایت های کافی را خواهیم کرد.

وی به همکارانش توصیه کرد: ضامن استمرار اجرای برنامه های تحولی پایدار نیروها و مدیران اجرایی است بنابراین سراغ حاشیه ها نروید و بدون دلیل مدیران را تغییر ندهید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز