معاون درمان وزارت بهداشت خبر داد:

ایجاد همراه سراها با کمک خیرین/ راه اندازی ٢٠٠ پلی کلینیک ویژه

۱۳۹۴/۰۷/۲۷ - ۱۵:۲۰:۳۰
کد خبر: ۳۳۱۴۱۵
معاون درمان وزیر بهداشت ضمن تاکید بر اهمیت ویژه فضاهای اقامتی بیماران در بیمارستان‌های وزارت بهداشت،از بازسازی و نوسازی دو میلیون متر مربع فضای درمانی در بیمارستانها خبر داد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، محمد آقاجانی در حاشیه همایش نکوداشت مجریات برتر برنامه ارتقاء کیفیت خدمات هتلینگ در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب، افزود: 97 هزار تخت بیمارستانی در حال حاضر در کشور فعال است که متأسفانه 67 درصد از بیمارستان‌ها فرسوده بوده و به نوسازی و بازسازی نیاز دارند.

وی تصریح کرد: به منظور نوسازی بیمارستان‌های کشور، وزارت بهداشت برنامه ارتقای کیفیت هتلینگ را همزمان با شروع طرح تحول نظام سلامت، آغاز کرد و پس از گذشت 16 ماه از آغاز این برنامه، با همکاری دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها موفق به بازسازی 2 میلیون مترمکعب از فضای درمانی کشور شدیم.

 آقاجانی از برنامه ارتقا هتلینگ به عنوان بزرگترین پروژه بازسازی متمرکز ساختمان‌های دولتی پس از انقلاب یاد کرد و گفت: دو میلیون مترمربع بازسازی، در حالی انجام شد که بیمارستان‌ها در حال فعالیت و ارائه خدمات بودند و به نوعی قطار در حال حرکت، مورد بازسازی قرار گرفت.

معاون درمان وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در طول اجرای برنامه ارتقا هتلینگ و با اعتباری حدود 740 میلیارد تومان تاکنون 20 هزار تخت جدید بیمارستانی، هفت هزار و 500 برانکارد و 12 هزار دستگاه یخچال و تلویزیون در کشور توزیع شده است.

 آقاجانی ضمن ابراز رضایت از اجرای 80 درصد برنامه ارتقا هتلینگ در بخش ابنیه، به وجود مشکلات زیاد در بخش تأسیسات اشاره کرد و گفت: تا کنون پیشرفت ما در بخش تأسیسات زیربنایی بیمارستان‌ها 27 درصد بوده و هنوز بازسازی گسترده‌ای در تأسیسات مرکزی بیمارستان‌ها در پیش داریم.

وی اضافه کرد: اقدامات گسترده‌ای در حوزه تجهیزات پزشکی انجام شده به گونه‌ای که 16 هزار قلم تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای مانند سونوگرافی، آندوسکوپی، مانیتوری، دستگاه‌های اتاق عمل و بیهوشی به ارزش 700 میلیارد تومان، بین دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور توزیع شده و یا در حال توزیع است.

 آقاجانی تأکید کرد: بازسازی هتلینگ، تخت‌ها، فضاهای اقامتی ونوسازی ناوگان تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌های دولتی با مجموع یک هزار و 440 میلیارد تومان اعتباری که تاکنون صرف شده وضعیت متفاوتی را در مقایسه با گذشته به وجود آورده به گونه‌ای که براساس نظرسنجی‌هایی که توسط موسسات مستقل انجام گرفته، مردم از محیط بیمارستان‌ها 85 درصد رضایتمندی دارند.

معاون درمان یکی دیگر از اقدامات انجام شده در برنامه ارتقا هتلینگ را مربوط به نیروی انسانی دانست و گفت:متأسفانه با کمبود جدی نیروی انسانی در بیمارستان‌های دولتی روبرو هستیم و شاخص پرستار در کشور یک پرستار به ازاء هر یک تخت بیمارستانی است که وضعیت مناسبی نیست اما خوشبختانه 9 هزار پرستار در قالب طرح تحول جذب شده‌اند.

 آقاجانی گفت: اگر با روند گذشته قصد نوسازی بیمارستان‌ها را با منابع وزارت بهداشت داشتیم نیاز به 25 سال زمان بود اما توانستیم 25 سال زمان را در 16 ماه خلاصه کنیم چرا که دولت و مجلس از طرح تحول نظام سلامت حمایت‌های خوبی داشتند اما همچنان با دو مشکل اساسی در بیمارستان‌ها، یکی در بخش تأسیسات زیربنایی و دیگری در بخش نیروی انسانی و به ویژه پرستار مواجه هستیم. 

معاون درمان وزیر بهداشت از اقدامات و تلاش‌های خیرین حوزه سلامت در خصوص ایجاد همراه سراها در بیمارستان‌های کشور قدردانی کرد و گفت: وزارت بهداشت در ایجاد همراه‌سراها به کمک خیرین، تکیه دارد و تکلیفی در این خصوص برعهده بیمارستان‌ها نیست اما بیمارستان‌ها نیز نهایت تلاش خود را کرده‌اند.

 آقاجانی ادامه داد: بیمارستان‌ها در داخل بخش موظف به دادن سه وعده غذا و یک عدد صندلی یا کاناپه تخت خوابی به همراهان بیمار هستند و اگر پولی بابت همراه از بمیار اخذ شود، بیمارستان موظف به دادن غذا است؛ در غیر این صورت تعهدی در قبال غذا ندارند.

وی یکی از مشکلات جدی در حوزه خدمات سرپایی را ارائه 20 درصد این خدمات توسط وزارت بهداشت و دستگاه‌های دولتی دانست و گفت: 80 درصد خدمات سرپایی کشور در بخش خصوصی ارائه می‌شود در حالی که اکثریت جامعه، توان استفاده از بخش خصوصی را ندارند و باید توجه داشت که شروع خدمات از بخش سرپایی است.

 

دکتر آقاجانی افزود: وزارت بهداشت برای افرادی که پوشش بیمه‌ای دارند و قادر به استفاده از بخش خصوصی نیستند در حال فراهم کردن امکان دسترسی در قالب کلینیک‌ها و پلی‌کلینیک‌ها است اما از سوی دیگر باید به فکر پزشکان تمام وقتی که فضای کار ندارند نیز باشیم چرا که ما حدود 4 هزار پزشک متخصص و فوق تخصص را به صورت تمام وقت تغییر وضعیت دادیم در حالی که تا قبل از طرح تحول، تنها 5 درصد از آنها تمام وقت بودند و با تمام وقت کردن آنها مردم می‌توانند در نوبت صبح و عصر در مراکز دولتی زا خدمات آنها بهره ببرند.

معاون درمان وزیر بهداشت از راه‌اندازی 200 پلی‌کلینیک ویژه در کشور تاکنون خبر داد و گفت: علاوه بر این، 250 کلینیک با معماری جدید و امکانات کلینیکی و پاراکلینیکی در دست ساخت داریم که تا یک سال آینده راه‌اندازی می‌شوند تا مردم برای دسترسی به خدمات سرپایی دو انتخاب داشته باشند که یکی خدمات دولتی و دیگری خدمات خصوصی است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید به نظام ارجاع اعتقاد دارید یا خیر؟ و در صورت اعتقاد، وجود کلینیک‌ها و پلی‌کلینیک‌ها باعث می‌شود که مردم به متخصص مراجعه کنند بنابراین پزشک خانواده و نظام ارجاع زیر سوال می‌رود، گفت: نظام ارجاع، هم منطق علم سیاست‌گذاری سلامت دارد و هم دارای منطق قانونی است.

 آقاجانی افزود: می‌توان به نظام ارجاع به شکل شعاری نگاه کرد و از طرف دیگر می‌توان به  شکل عملیاتی و اجرایی نگاه کرد که نگاه دولت یازدهم در این حوزه، عملیاتی و اجرایی است؛ می‌توانیم شعار دهیم که پزشک خانواده را در استان‌ها راه‌اندازی می‌کنیم اما آیا بدون در اختیار داشتن سطح 2 و 3 می توان این اقدام را انجام داد؟

 

معاون درمان وزیر بهداشت تأکید کرد: اگر در شهرها از پزشک عمومی به عنوان پزشک خانواده استفاده کنیم اما کلینیک ویژه دولتی وجود نداشته باشد تا مردم را از نظر مالی محافظت کند، نظام ارجاع معنی پیدا نمی‌کند و ایجاد 850 کیلینیک و پلی کلینیک بزرگترین زیرساخت به منظور استقرار نظام ارجاع در کشور است که در یک سال آینده راه‌اندازی می‌شود و می‌توان با سرعت بیشتری برنامه پزشک خانواده را پیش برد.

 

دکتر آقاجانی درخصوص بیمارستان‌های نیمه تمام موجود در کشور گفت: خوشبختانه نهضت جهادی  بزرگی در مورد تکمیل بیمارستان‌های نیمه ساخته در کشور ایجاد شد که به زودی شاهد راه‌اندازی 20 هزار تخت جدید در بیمارستان‌های نیمه تمام در مجموعه وزارت بهداشت خواهیم بود و علاوه بر اعتبارات در نظر گرفته از سوی دولت، وزارت بهداشت جهت تسریع تکمیل آنها، از منابع داخلی خود نیز اعتباراتی را در نظر گرفته است.

نظر شما