حافظی:

تنها ۳۰ درصد افراد کم بینا و نابینا دارای شغل هستند/ درخواست از دولت برای ایجاد فرصت­های برابر

۱۳۹۴/۰۷/۲۷ - ۱۶:۰۰:۲۱
کد خبر: ۳۳۱۴۳۶
تنها ۳۰ درصد افراد کم بینا و نابینا دارای شغل هستند/ درخواست از دولت برای ایجاد فرصت­های برابر
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، از دولت خواست تا فرصت های برابری برای حضور کم بینایان و نابینایان در جامعه فراهم کند و اعلام کرد: 70 درصد این افراد بیکارند و 30 درصد دارای شغل نیز عموما شغل مناسبی ندارند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، رحمت اله حافظی در مراسم آغاز به کار غیررسمی بنیاد خیریه شهناز که با حضور دکتر علی اکبر فرهنگی پدر مدیریت رسانه ایران و استاد دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: بر اساس گزارش های موجود در جهان 285 میلیون نفر از مشکل بینایی رنج می برنند که از این تعداد 39 میلیون نفر نابینای مطلق و 246 میلیون نفر کم بینا هستند، همچنین 20 میلیون نفر از این تعداد کودک هستند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در هر ثانیه یک نفر و در هر دقیقه یک کودک دچار مشکل بینانی می شود، افزود: در کشور ایران نیز 0/8 درصد جمعیت از مشکل بینایی رنج می برند. در مجموع حدود 640 هزار نفر در کشور مشکل بینایی دارند که از این تعداد 500 هزار نفر کم بینا و 140 هزار نفر نابینای مطلق هستند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه 50 درصد این افراد از بدو تولد مشکل بینایی دارند و 50 درصد در طول حیات با این مشکل مواجه می شوند، تاکید کرد: معمولا این افراد دارای هوش بالاتری هستند و اگر اعتماد به نفس و خودباوری داشته باشند، می توانند مدارج علمی و جایگاه خدمتی بالایی را کسب کنند و در جامعه اثرگذار باشند.

حافظی در تشریح مشکلات نابینایان و کم بینایان، گفت: از مشکلات اساسی این افراد این است که از حقوق شهروندی محروم هستند و عموما مشکل تحصیل، ازدواج و اشتغال دارند. 70 درصد این افراد بیکارند و 30 درصد دارای شغل نیز عموما شغل مناسبی ندارند.

وی تردد در محیط شهری را از دیگر مشکلات این اقشار عنوان و تصریح کرد: محیط شهری تاکنون نتوانسته است پذیرای حضور این اقشار از جامعه باشد و سنگ فرش های معابر شهری احداث شده بیشتر یک حرکت صوری و سطحی است از این رو باید معابر شهری مناسب برای حضور این افراد در جامعه را فراهم کنیم. البته از دیگر مشکلات جدی این افراد، کمبود وسایل توانبخشی استاندارد است.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه قوانین خوبی برای حمایت از نابینایان و کم بینایان در کشور وجود دارد، گفت: بر اساس قانون جامع حمایت از معلولان، دستگاه های دولتی مکلفند که 3 درصد از استخدام خود را به معلولین اختصاص دهند اما در عمل می بینیم که این قانون اجرایی نشده است زیرا نظام حمایتی از این افراد در کشور وجود ندارد.

حافظی با اشاره به اینکه عمده افراد نابینا و کم بینا زیر خط فقر زندگی می کنند، تاکید کرد: یکی از روسای جمهور سابق قول اشتغال برای 2 هزار نفر از این افراد را داده بود اما دیدیم که این قول عملیاتی نشد، با این حال انتظار داریم دولت کنونی فرصت های برابر برای حضور این افراد در جامعه فراهم کند.

به گفته این مقام مسئول در شورای شهر تهران باید فرصت های برابر را تعریف کنیم، انتظار این است که دولت خدمات آموزشی مناسب از جمله وسایل کمک آموزشی برای دانشجویان کم بینا و نابینا را تامین کند، شاید با تامین تجهیزات کمک آموزشی و برگزاری کارگاه آموزشی فرصت­های برابری ایجاد شود وضریب جذب آنها در بازار اشتغال افزایش یابد.

وی در قالب پیشنهاد عنوان کرد که دولت ستاد مناسب سازی معابر شهری را در دستور قرار دهد و در این میان وزارت راه و شهرسازی با عضویت شهرداری های شهرها نسبت به مناسب سازی معابر برای حضور این افراد در جامعه به منظور دستیابی به فرصت های برابر اقدامات لازم را انجام دهد.

حافظی همچنین با مقایسه آمار جمعیت دانشجویی افراد کم بینا و نابینا در سال 62 و سال 94، تاکید کرد: در سال1362، 150 نفر از این اقشار در دانشگاه ها تحصیل می کردند که تعداد جمعیت دانشگاهی این اقشار هم اکنون به 5 هزار نفر افزایش یافته که رقم قابل توجهی است بدون شک در صورتی که به این افراد در جامعه توجه شود، می توان از حضور آنها در عرصه های مختلف بهره گرفت.

نظر شما