رییس کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی:

لایحه حفاظت از ذخایر ژنتیکی در کمیسیون‌های تخصصی مجلس در حال بررسی است

۱۳۹۴/۰۷/۲۸ - ۱۲:۰۱:۴۰
کد خبر: ۳۳۱۷۰۸
رییس کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی گفت: لایحه حفاظت از ذخایر ژنتیکی کشور در کمیسیون های تخصصی مجلس در حال بررسی است تا پس از تصویب وارد صحن علنی مجلس شود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، جواد مظفری رییس کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی، درباره وضعیت فعلی رسیدگی به لایحه حفاظت از ذخایر ژنتیکی کشور، بیان کرد: جزییات لایحه حفاظت از ذخایر ژنتیکی در کمیسیون های تخصصی مانند کمیسیون های کشاورزی، صنایع و معاون و آموزش و تحقیقات مجلس مراحل تصویب را طی می کند تا پس از تصویب در این کمیسیون ها به صحن علنی وارد شود.

وی افزود: با توجه به اهمیت لایحه حفاظت از ذخایر ژنتیکی، نمایندگان مجلس نیز نسبت به این لایحه حساس شده اند و برای تصویب نهایی آن تلاش می کنند که امیدوار هستیم تا پایان سال این اتفاق بیفتد.

به گفته مظفری، در صورت تصویب و قانونی شدن اجرای لایحه حفاظت از ذخایر ژنتیکی در کشور، می توانیم به حفظ این سرمایه های بزرگ کشور امیدوار شویم و اجازه از بین رفتن آنها را ندهیم.

رییس کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی تصریح کرد: ذخایر ژنتیکی ماده محوری محصولات کشاورزی، دارویی و غذایی است و آنتی بیوتیک ها، سویه سرم ها بذرها و غیره همه از منبع ژنتیکی استفاده کرده و بر همین اساس تولید می شوند.

مظفری، با اشاره به غنی بودن ایران از نظر ذخایر ژنتیکی، اظهار کرد: ایران پشتوانه خوبی برای بهره برداری از ذخایر ژنتیکی دارد و از این نظر شرایط بسیار مناسبی داریم ولی متاسفانه از این ذخایر به خوبی استفاده نمی شود.

وی همچنین بیان کرد: کشورهایی که این ذخایر ژنتیکی را ندارند به دنبال کسب آن هستند و امروزه در دنیا به این اعتقاد رسیده اند که ذخایر ژنتیکی از منابع طلا و نفت هم ارزشمندتر بوده و باید برنامه ای برای حفظ و کسب این نوع ذخایر داشته باشند.

رییس کارگروه ذخایر ژنتیکی و زیستی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیتی که این ذخایر در کشور دارند از نمایندگان مجلس توقع داریم که نسبت به تصویب این لایحه حساس تر شوند و به زودی خبر اجرایی شدن لایحه حفاظت از ذخایر ژنتیکی را اعلام کنند.

نظر شما