سیاری در نشست خبری هفته سلامت روان عنوان کرد:

آموزش ۶۶۰ روانشناس در قالب طرح تحول نظام سلامت تا پایان سال

۱۳۹۴/۰۷/۲۹ - ۱۴:۵۱:۴۶
کد خبر: ۳۳۲۱۹۶
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آموزش 660 روانشناس در قالب طرح تحول نظام سلامت تا پایان سال خبر داد.

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری برنا، علی اکبر سیاری در نشست خبری هفته سلامت روان که با حضور رسانه ها در ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد، با اشاره به بررسی که در سال 1390 در ارتباط با اختلال روان در جامعه صورت گرفته بود، عنوان کرد: در این بررسی مجموع جمعیت 15 تا 64 ساله کشور که 50 میلیون نفر بودند مورد بررسی قرار گرفت و به این نتیجه رسیدیم که 23.6 درصد از این افراد که 12 میلیون نفر از جمعیت را شامل می شوند دچار اختلال روان هستند.

وی با اشاره به عدد 26.5 درصدی اختلال روان برای خانم ها اذعان کرد: این در حالی است که این عدد برای آقایان برابر با 20.8 درصد است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که خانم ها بیش از آقایان از اختلال روان رنج می برند؛ شایع ترین اختلال روان را افسردگی اعلام کرد و گفت: در مجموع 12.7 درصد از افرادی که به اختلال روان دچار هستند از افسردگی رنج می برند که در خانم ها 15.4 درصد و در آقایان 10.2 درصد است.

بیماران اعصاب و روان؛ محروم ترین قشر هستند

این مقام مسئول با اشاره به این که از میان 89 درصد افرادی که به اختلال روان مبتلا بوده اند تنها 44 درصد آنها برای درمان مراجعه کرده اند، افزود: 56 درصد از این افراد هیچ مراجعه ای نداشته اند و از 44 درصد افرادی  که مراجعه گرده اند 61.6 درصد آنها به صورت سرپایی و 51 درصد آنها در بخش خصوصی بستری شده اند. با مشاهده این آمار می توان فهمید یکی از محروم ترین اقشار در میان بیماران، بیماران اعصاب و روان هستند؛ به ویژه آنهایی که دچار اختلالات مزمن هستند.

 سیاری با تاکید بر این که دولت باید نسبت به دسترسی و بهره مندی افراد به خدمات با کیفیت اطمینان یابد، خاطرنشان کرد: طرح تحول نظام سلامت بدین منظور تدوین شده است تا سه مورد دسترسی، بهره مندی و تامین مالی را پوشش دهد. لذا دولت از محل یک درصد ارزش افزوده و یارانه ها اعتباری را برای این طرح اختصاص داده است.

هزینه بیماران اعصاب و روان؛ 30 درصد سبد خانوار است

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که بیماران اعصاب و روان در سال 89- 90 رقمی برابر با یک هزار میلیارد تومان از جیب خود هزینه کرده اند، عنوان کرد: این عدد برابر با 30 درصد هزینه خانوار است.

این مقام مسئول با بیان این که افراد دچار اختلال روان  بیشتر جز افراد کم‌درآمد وحاشیه نشین هستند، خاطرنشان کرد: لذا یکی از گروه‌هایی که باید در طرح تحول سلامت در اولویت قرار گیرند، مبتلایان به اختلالات روانپزشکی هستند زیرا نادیده گرفتن این افراد خود آسیب های اجتماعی دیگری را در پی دارد.

دکتر سیاری با ابراز خرسندی نسبت به این که 10 میلیون و 300 هزار نفر در برنامه ارائه خدمات روانپزشکی در حاشیه شهرها تحت پوشش قرار گرفته‌اند، اذعان کرد:  تا کنون 180 روانشناس آموزش‌دیده در این سیستم وارد کرده ایم که تا پایان سال تعداد این روانشناسان به 660 نفر می رسد.

وی با اشاره به غربالگری ابتلا به اختلالات روانپزشکی گفت: پس از غربالگری؛ فرد مبتلا به پزشک عمومی و روانشناس ارجاع داده می شود.

اجرای پایلوت دستیار روانپزشک در سه شهر کشور

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به نیاز به تأمین تخت‌های مورد نیاز بیماران بستری عنوان کرد: بین وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها باید سیستمی برای مراقبت از بیماران وجود داشته باشد. لذا علاوه بر روانپزشک، دستیار او که کارشناس ارشد روانشناسی است، نیز باید به ارائه خدمات روانپزشکی و روان‌شناختی بپردازند. بدین منظور تبریز، مشهد و کرمان را به عنوان پایلوت اجرای این طرح انتخاب کرده و تا پایان سال طرح را به سراسر کشور گسترش می دهیم.

 سیاری با ابراز تاسف نسبت به این که مبتلایان به اختلالات روان شناختی و روانپزشکی معمولاً به مصرف سیگار، مواد مخدر، قلیان و الکل نیز روی آورند، خاطرنشان کرد: میزان مصرف مواد مخدر به‌ویژه مواد صنعتی در این افراد بیش‌تر است. از سوی دیگر برخی واحدهایی که قلیان ارائه می‌دهند، نیز مواد روان‌گردان صنعتی به قلیان اضافه می کنند که برای جامعه خطرآفرین است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر این که باید ابعاد مشکلات مبتلایان به اختلال روان و اهمیت هفته سلامت روان برای مردم روشن شود؛ بر توجه بیش از پیش به این قشر اشاره و اظهار کرد: فردی که مشکل روانشناختی دارد، علاوه بر این مشکل باید انگ ناشی از آن را تحمل کند، ممکن است شغل و جایگاه اجتماعی‌اش  نیز به خطر بیفتد. لذا نباید فرد مبتلا را سرزنش کرد، بلکه باید در جهت حفظ و کرامت انسانی این اشخاص گام برداشت.

 سیاری در پایان با بیان این که بخش عمده‌ای از ابتلا به اختلالات روانی مربوط به آسیب‌های اجتماعی است، خاطرنشان کرد: در صددیم با اصلاح سیستم، بهره‌مندی و دسترسی افراد به خدمات روانشناختی و روانپزشکی را افزایش دهیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز