اختلال در ورودی ها باعث کندی اینترنت است؛

ادعای مدیر شبکه تلگرام تکذیب شد

۱۳۹۴/۰۷/۲۹ - ۱۷:۲۸:۵۲
کد خبر: ۳۳۲۲۵۳
ادعای مدیر شبکه تلگرام تکذیب شد
ادعای مدیر شبکه اجتماعی تلگرام در خصوص فیلترینگ این شبکه اجتماعی تکذیب شد.

به گزارش خبرگزاری برنا، عصر سه شنبه مدیر شبکه اجتماعی تلگرام در توئیتر ادعا کرد که دولت ایران درخواست کرده فعالیت افراد در تلگرام توسط نهادهای نظارتی ایران رصد شود و چون با این درخواست مخالفت شده مخابرات ایران تلگرام را فیلتر کرده است.

این ادعا در حالی صورت می گرفت که داخل ایران تلگرام فیلتر نبود فقط به دلیل کندی اینترنت، نقل و انتقال برخی اطلاعات مثل عکس و فیلم و صوت با کندی صورت می گرفت.مدیر شبکه اجتماعی تلگرام که گمان کرده بود شبکه اش فیلتر شده بدون ارائه کوچکترین سندی ادعا کرد به دلیل ممانعت از اجازه رصد، تلگرام فیلتر شده است این در حالی بود که حتی با انواع فیلترشکن ها با مشکل مواجه بود و در واقع علت از فیلترینگ نبود.

 نکته مهم این است که دولت تدبیر و امید علیرغم برخی فشارها تا امروز مقابل فیلترینگ شبکه های اجتماعی ایستادگی کرده است. در همین خصوص محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به داعای مدیر تلگرام واکنش نشان داد و گفت: اخیرا سه لینک که ایران را به دنیا متصل می‌کرد، در ترکیه، باب‌المندب و خلیج‌فارس خسارت دیده اند و همه کشورهای در مسیر این لینک‌ها دچار اختلال شدند و ایران یکی از این کشورهاست.

واعظی تصریح کرد: در پی بروز اختلال‌های اخیر در اینترنت کشور، مدیران پیام‌رسان تلگرام تصور کردند که این اختلال تنها مربوط به این نرم‌افزار است و از این رو اعلام کردند که ایران تلگرام را فیلتر کرده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اینکه چرا اختلال اینترنت تنها روی تلگرام تاثیرگذار بوده است، گفت: اختلال روی سایر شبکه‌های اجتماعی نیز کندی ایجاد کرده بود اما از آنجا که سرور تلگرام در اروپاست، کندی در تلگرام بیشتر محسوس بود.

وی گفت: سیاست دولت این است که هیچ یک از شبکه‌های اجتماعی مطابق با قوانین ایران فیلتر نشوند. اگرچه وزارت ارتباطات متولی تصمیم‌گیری درباره فیلترینگ نیست و کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه درباره فیلترینگ سایت‌های غیراخلاقی تصمیم می‌گیرد و سپس دستور اجرا را به وزارت ارتباطات ابلاغ می‌کند.

وی در واکنش به ادعای مدیرعامل تلگرام مبنی بر اینکه ایمیل‌هایی رسمی از آدرس‌های ICT.GOV.IR و ICT.IR دریافت کردند که از آنها خواسته اطلاعات کاربران ایرانی را به آنها بدهد، گفت: وزارت ارتباطات از مدتی پیش با تلگرام مکاتبه کرد و درخواست حذف بخش‌های غیراخلاقی این پیام‌رسان را کرد. که مدیران تلگرام ابتدا صفحات غیراخلاقی را مسدود کردند اما حدود دو هفته پیش اکثر این صفحات مجددا باز شدند و ما نیز مجددا از طریق ایمیل درخواست مسدودسازی مجدد آنها را اعلام کردیم.

وی در واکنش به ادعای مدیرعامل تلگرام مبنی بر درخواست وزارت ارتباطات برای جاسوسی از اطلاعات کاربران ایرانی، ضمن تکذیب آن، گفت: آنها به دلیل اینکه نمی‌توانند اذعان کنند که دسترسی به محتوای غیراخلاقی را مجدد باز کرده‌اند سعی دارند که از حربه جاسوسی اطلاعات کاربران استفاده کنند.

وی تاکید کرد: دولت معتقد به حفظ حریم خصوصی افراد در اینترنت و موبایل است و اگر روزی حکم قاضی مبنی بر دسترسی به اطلاعات فردی باشد این موضوع ربطی به وزارت ارتباطات یا دولت نخواهد داشت

نظر شما