افزایش جمعیت حیات وحش و پستانداران شاخص مناطق شکار ممنوع بوشهر

۱۳۹۴/۰۸/۰۳ - ۱۳:۱۰:۲۵
کد خبر: ۳۳۳۰۸۷
افزایش جمعیت حیات وحش و پستانداران شاخص مناطق شکار ممنوع بوشهر
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: براساس دوعملیات صورت گرفته درمناطق شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم - تنگ باهوش و تحت حفاظت خاییز درشهرستان های دشتستان و تنگستان، جمعیت حیات وحش این مناطق رشد مناسبی داشته است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، حسین دلشب، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، افزود: این رشد در منطقه شاهزاده ابراهیم- تنگ باهوش 94 درصد و در منطقه خاییز 48 درصد بوده است.

وی با قابل قبول خواندن نتایج حاصل از سرشماری سال جاری که ضمن حضور محیط بانان و کارشناسان محیط زیست با مشارکت بیشتری از همیاران و دوستداران محیط زیست اجرا شده است اضافه کرد: امیدواریم با فراهم شدن زمینه جذب نیروهای اجرایی بیشتر وارتقا این مناطق مهم حفاظت شده و مدیریت حضور دام های اهلی و حاشیه نشینان در آن در آینده نزدیک شاهد بهبود هر چه بیشتر شاخص های زیست محیطی دراین مناطق باشیم.

دلشب، از تلاش شبانه روزی پرسنل محیط زیست در شهرستان های دشتستان و تنگستان در صیانت و حفاظت از تنوع زیستی این مناطق و همیاری مردم این دو شهرستان تشکر و قدردانی کرد.

رییس اداره امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر درباره طرح سرشماری پستانداران حیات وحش اظهارکرد: روش معمول در سرشماری پستانداران مناطق کوهستانی عزیمت پرسنل و همیاران محیط زیست به تنگه ها، زون های زیستی آن ها و ثبت مشاهدات پس از بیتوته و دوربین کشی در کوهستان است.

خسرو درویشی افزود: کل، بز، قوچ و میش از گونه های شاخص و هدف سرشماری پستانداران در این دو منطقه بودند. علاوه بر آن حضور پستاندارانی از جمله پلنگ، گربه وحشی معمولی، تشی، گراز، گرگ، روباه و شغال و پرندگانی شامل کبک، تیهو، انواع پرندگان شکاری کوچک و بزرگ و پرندگان کوچک و خزندگانی مانند مارها و جوندگان کوچک در این دو منطقه زندگی می کنند که ظرفیت زیستی بالایی را به این آن ها بخشیده است.

منطقه شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم– تنگ باهوش با 45 هزار و 315 هکتار وسعت پس از احداث پاسگاه محیط بــانی در شهر کلمه بـــخش بوشکان دشتستان و حضور ماموران اجرایی محیط زیست در آن و بررسی های لازم و شناسایی گونه های گیاهی و جانوری منطقه، در سال 1389 به عنوان منطـــقه شـکار ممــنوع بـــه سازمــان حفاظـــت محیط زیست پیشنهاد شد که در سال 1390 مورد تصویب قرار گرفت.

منطقه خاییز نیز با 22 هزار هکتار مساحت در فاصله 70 کیلومتری شهر بوشهر و در شهرستان تنگستان است که از یک دهه قبل تحت حفاظت قرار دارد. این منطقه در رشته کوه های زاگرس محصور شده است که به دلیل ارتفاع بالای آن از سطح دریا، آب و هوایی بهتر از سایر نقاط استان بوشهر دارد.

هر دو منطقه یاد شده با دارا بودن رودخانه دائمی باهوش، تعداد زیادی چشمه، تنوع جانوری بالا و پـــوشش گیاهـی مطلوب از اهمیت زیستگاهی بسیار بالایی بر خوردار هستند.

شهرستان دشتستان با مرکزیت شهر برازجان، شهرستان تنگستان با مرکزیت شهر اهرم از مناطق مهم زیست محیطی استان بوشهر به شمار می روند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز