افزایش کیفیت خدمات بوفه های مدارس در دستور کار سازمان دانش آموزی

۱۳۹۴/۰۸/۰۳ - ۱۴:۱۷:۳۱
کد خبر: ۳۳۳۱۰۵
افزایش کیفیت خدمات بوفه های مدارس در دستور کار سازمان دانش آموزی
قائم مقام سازمان دانش آموزی جمهوری اسلامی ایران از افزایش کیفیت خدمات بوفه های مدارس کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار آموزش خبرگزاری برنا، داوود روستایی، قائم مقام سازمان دانش آموزی جمهوری اسلامی، با اعلام این خبر گفت: بوفه های مدارس بخشی از فرآیند تغذیه ای دانش آموزان را در طول روز بویژه در اوقاتی که در مدرسه هستند برعهده دارند، از این رو نوع خدمات و میزان کیفیت آن از مهم ترین دغدغه های متولیان آموزش و پرورش بوده و هست. به این منظور سازمان دانش آموزی به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی که تحت حاکمیت وزارت آموزش و پرورش است مسئولیت نظارت بر امور اجرایی و مدیریت بوفه های مدارس را براساس بخشنامه شماره 205274 در تاریخ 13 دی ماه سال 93 برعهده گرفت.

وی ادامه داد: شعار اصلی سازمان دانش آموزی برای مدیریت بوفه ها که برای تحقق آن از تمامی ظرفیت ها استفاده خواهد کرد عبارت است از: «بوفه سالم، دانش آموز سالم».

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش آموزی افزود: در حال حاضر 20 هزار بوفه مدرسه مجوز فعالیت خود را از سازمان دانش آموزی دریافت کرده اند و بقیه مدارس یا تمایلی برای راه اندازی بوفه نداشته اند و یا از شرایط لازم برخوردار نبوده و لذا مجوزی برای آنان صادر نشده است.

وی خاطر نشان کرد: مدارسی که مجوز فعالیت بوفه دریافت کرده اند نیز باید به سرعت خود را به شرایط استاندارد نزدیک کنند. درغیراینصورت برای دوره های بعدی مجوز آنان هم لغو می شود.

روستایی افزود: ما باید در مدارس به جایی برسیم که یا بوفه سالم و استاندارد داشته باشیم و یا بوفه نداشته باشیم چرا که خدمات بوفه ها به سلامتی دانش آموزان عزیز ایران اسلامی گره خورده و مدارس حق ندارند از کنار این موضوع مهم به سادگی عبور کنند.

وی در ادامه بیان داشت: سازمان دانش آموزی به تناسب موقعیت جغرافیایی و در قبال ارائه خدماتی همچون برگزاری دوره های آموزشی ویژه متصدیان بوفه ها، چاپ و انتشار جزوات و کتب آموزشی، تولید روپوش بهداشتی متصدیان و برگزاری همایش های آموزشی و توجیهی، مبالغ اندکی را از بوفه ها دریافت می کند که صرفاً نیز برای امور اشاره شده هزینه می شود و این امر بسیار طبیعی است؛ چرا که فعالیت بوفه یک فعالیت درآمد زاستف هزینه کردن برای آن از محل بودجه های دولتی صحیح و قانونی نیست. از این رو از محل درآمد آن می توان برای استاندارد سازی مدیریتی و ارتقاء کیفیت آن هزینه کرد.

روستایی با اشاره به اطلاعات ناقصی که در خبر 20:30  در خصوص بوفه ها پخش شد گفت: بسیار خوشحال می شوم تا در خدمت همکاران ارزشمند حوزه رسانه، خبر و دوستان پرتلاشمان در صدا و سیما باشیم و اطلاعات دقیق تری را در اختیارشان قرار دهیم اما با این حال جهت اطلاع عرض می کنم که:

اولاً سازمان دانش آموزی یک بخش صرفاً غیردولتی نیست، بلکه «نهاد عمومی غیردولتی» تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش است. نهاد عمومی غیردولتی یعنی یک نهاد حاکمیتی، سازمان دانش آموزی بخشی از حاکمیت وزارت آموزش و پرورش آن هم در حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی است که با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال فعالیت است؛ لذا آموزش و پرورش می تواند یک یا چند فعالیت مورد نظر خود را به این سازمان واگذار کند و برانجام آن نظارت کامل داشته باشد.

ثانیاً: تعداد بوفه های در حال فعالیت 20 هزار می باشد نه 105 هزار.

ثالثاً: دریافت وجه از بوفه ها در قبال ارائه خدمات آموزشی و استانداردسازی های مدیریتی بوده و بطور یکسان هم نیست. متناسب با منطقه جغرافیایی و خدماتی که قرار است به بوفه ها ارائه شود، مبالغ مربوط در شورای برنامه ریزی استان تعیین و یکبار در سال دریافت و مجدداً تأکید می شود این امر به خاطر آن است که فعالیت بوفه یک فعالیت درآمد زا است؛ بنابراین هزینه های آن نیز باید از همان محل انجام شود نه از بودجه های دولتی.

قائم مقام معاون وزیر ضمن قدردانی از زحمات مدیران مدارس که قوانین را در این حوزه رعایت می کنند، گفت: اولیاء محترم دانش آموزان می توانند با نظارتی که بر بوفه های مدارس خواهند داشت مسئولان این سازمان را از نوع خدمات و کیفیت آن مطلع کنند.

وی در پایان عناوین تعدادی از اقلام غیرمجاز را به این شرح اعلام کرد: انواع یخمک، آدامس های حاوی مواد قندی، انواع سوسیس و کالباس، انواع همبرگرهای بدون بسته بندی و فاقد مجوز بهداشتی، انواع سالاد الویه، پاستیل، نوشابه های گازدار، بستنی یخی، انواع لواشک و آلوچه فاقد شرایط بهداشتی و انوع اشترودل.

 

نظر شما
نظرات
علیرضا
|
-
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۳
0
0
من چند ساله مجوز تعاونی میگیرم اماتاحالا کوچکترین خدمتی چه از نظر آموزشی یا استاندارد سازی از طرف سازمان دانش آموزی دریافت نکرده ام و در این چند سال هیچ گلی به سرما نزده سال آینده نه مجوز می گیرم نه تعاونی دایر می کنم
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز