رییس سازمان انتقال خون ایران عنوان کرد:

استقرار سامانه های سیار انتقال خون برای پیشگیری از بحران در ۹ نقطه کشور

۱۳۹۴/۰۸/۰۶ - ۱۳:۳۰:۳۶
کد خبر: ۳۳۴۱۶۱
استقرار سامانه های سیار انتقال خون برای پیشگیری از بحران در ۹ نقطه کشور
رییس سازمان انتقال خون ایران گفت: در حال حاضر ذخایر خونی کشور در حد 5 برابر مصرف معمول وجود دارد ونیاز مراکز درمانی به خوبی تامین می شود ،ولی برای پیشگیری از بحران ،سامانه های سیار انتقال خون در 9 نقطه کشور مستقر شده اند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، علی اکبر پور فتح اله در خصوص تجربیات سایر کشورها در حوزه پدافند غیرعامل و سازمان انتقال خون سخنانی ایراد کرد و با تاکید بر نقش سازمان در مواقع بحران با تامین گروه خون O منفی گفت: در این راستا مناسب است که باشگاه اهدا کنندگان خون منفی فعال شود.

وی افزود: در حال حاضر ذخایر خونی در حد 5 برابر مصرف معمول وجود دارد ونیاز مراکز درمانی به خوبی تامین می شود.

مدیر عامل سازمان انتقال خون با اشاره به شیوه تامین خون آمریکا در جنگ کویت گفت: دراین عملیات آمریکا با برنامه انتقال خون سیار تمام نیروها را برای اهدای خون آماده کرده بود و همه از قبل تست ها و آزمایشهای مربوط به گروههای خونی و سلامت خون را داده بودند و افرادی که قابلیت اهدای خون به یکدیگر را داشتند از پیش مشخص بودند و بدین ترتیب با کمترین تلفات جنگ را پیش بردند.

وی افزود:در عملیات بارسلونا مدیریت بحران با گروههای خونی O منفی و مثبت صورت گرفت و در خط اول ذخایر مناسب گروه O منفی  تامین شد و سپس از گروه O مثبت استفاده شد.

دکتر پور فتح اله با مروری بر تجربیات مشابه گفت: مانیز باید برای مواقع بحران باشگاه گروههای خونی O منفی تشکیل دهیم.

وی از ذخایر مناسب خون در کشور خبر داد و گفت: هم اکنون 5 برابر مصرف روزانه ذخیره خون داریم و مدیریت بحران درمزان حوادث مطرح می شود.

دکتر پور فتح اله با اعلام  راه اندازی 9 سامانه سیار خون گیری، غربالگری و پخش خون  در کشور از آغازساخت 5 مرکز بزرگ اهدای خون در تهران نیز خبر داد.

وی همچنین از برنامه تامین پلاسمای ایرانی برای تهیه فرآورده های مشتق از پلاسما با راه اندازی مراکز اهدای پلاسما خبر داد و گفت: بهتر است جمع آوری پلاسما در دست سازمان انتقال خون باشد تا سلامت پلاسمای اهدایی طبق ظوابط این سازمان صورت گیرد و بخش خصوصی در صنعت پلاسما مشارکت کند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: بسیاری از اهدا کنندگان ما از کسانی هستند که در مواقع بحران برای اهدای خون و نجات جان هموطنان خود مراجعه کرده اند و بعدها به جمع اهدا کنندگان مستمر پیوسته اند.

این گردهمایی با توجه به اهمیت و نقش ویژه نظام سلامت در پدافند غیر عامل و به منظور تلفیق موثر سیاستهای نظام سلامت در همه سطوح و ارتقای نگرش مدیران حوزه سلامت ،با  مدیریت  دکتر حسن آقا جانی ، معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با حضور دکتر آقاجانی، سردار جلالی و اعضای کمیته پدافند غیر عامل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در سالن همایشهای امام علی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز