دیدار معاون وزیر امور خارجه فنلاند با ابتکار

۱۳۹۴/۰۸/۰۸ - ۱۲:۲۴:۵۸
کد خبر: ۳۳۴۶۲۸
دیدار معاون وزیر امور خارجه فنلاند با ابتکار
ماتی آنتونن معاون اقتصادی وزیر امور خارجه فنلاند با معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دیدار و در خصوص همکاری های دو جانبه در مسائل محیط زیست گفت و گو کرد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، ابتکار ضمن اشاره به سفر گذشته خود به فنلاند، گفت: زمینه های مشترک محیط زیستی بسیاری میان دو کشور وجود دارد که می توان برای همکاری در آن ها برنامه ریزی کرد.

معاون رئیس جمهور تغییرات آب و هوایی را یکی از این زمینه ها برشمرد و افزود: با توجه به نزدیک بودن نشست کاپ 21 (نشست تغییرات آب و هوایی در فرانسه) و اهمیت آموزش و بهره مندی از فن آوری های نوین در زمینه تغییرات اقلیم، فنلاند می تواند در زمینه انتقال فن آوری های نوین و دانش جدید در این حوزه با ایران همکاری داشته باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، اشاره ای هم به موضوع حفاظت از تالاب ها و اهمیت این موضوع برای ایران به ویژه در خصوص تالاب هایی همچون تالاب های بین المللی هامون (مشترک میان ایران و افغانستان) یا دریاچه ارومیه، یکی دیگر از زمینه های مناسب همکاری میان دو کشور را برنامه های حفاظت از تالاب ها اعلام کرد.

وی با یادآوری این موضوع که مراکز منطقه ای کنوانسیون ها بازل، استکهلم و رامسر در ایران قرار دارد، اظهار کرد: 9 کشور عضو کنوانسیون ها بازل و استکهلم و 22 کشور عضو کنوانسیون رامسر هستند و ایران نیز برنامه ریزی های خاصی برای ارائه آموزش های تخصصی زیست محیطی به کارشناسان کشورهای عضو دارد که فنلاند نیز می تواند در این زمینه همکاری کند.

ابتکار از پیشنهاد معاون وزیر امور خارجه فنلاند برای تبادل اطلاعات و تجربیات در خصوص حفاظت از رودخانه مرزی و احیای تالاب ها و دریاچه ها استقبال کرد و گفت: با توجه به قرار گرفتن رودخانه ارس در مرز مشترک ایران، آذربایجان و ارمنستان، فنلاند می تواند تجربیات خود در زمینه حفاظت از رودخانه های مرزی و رفع آلودگی های آن ها را به کارشناسان ایرانی منتقل کند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به برنامه ها و اقدام های صورت گرفته در حوزه دریاچه ارومیه با هدف آموزش کشاورزان در راستای توسعه کشاورزی پایدار و احیای این دریاچه یا حفاظت از تالاب های انزلی و هامون، اظهار کرد: ایران از انتقال تجربه فنلاند در این زمینه استقبال می کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن دعوت از فنلاند برای حضور در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست ایران در زمستان سال جاری، از این نمایشگاه به عنوان یکی از زمینه های بسیار مناسب همکاری میان محیط زیست دو کشور نام برد و افزود: علاوه بر حضور شرکت ها و موسسات مرتبط فنلاندی، وزیر محیط زیست فنلاند به عنوان میهمان ویژه در این نمایشگاه حضور یابد و با این حضور زمینه همکاری های محیط زیستی دو کشور را تقویت کند.

پیشنهاد انتقال تجربه موفق فنلاند در حفظ و پاکسازی رودخانه مرزی به ایران

بنابراین گزارش، ماتی آنتونن معاون اقتصادی وزیر امور خارجه فنلاند با تاکید بر اینکه ایران و فنلاند زمینه های فراوانی برای ارتقاء همکاری ها به ویژه در حوزه محیط زیست دارند، تصریح کرد: بر اهمیت فن آوری های جدید برای حفظ محیط زیست و رسیدن به پایداری واقفم و می دانم که بدون استفاده از فن آوری های نوین مرتبط با محیط زیست، امکان دستیابی به اهداف مورد نظر در این حوزه وجود ندارد.

وی افزود: به خاطر دارم که در سال های پیش فنلاند با آلودگی های مختلف محیط زیستی مواجه بود ولی از طریق فن آوری های نوین موفق به رفع آن ها و ایجاد محیط زیست پایدار شد.

آنتونن ادامه داد: فنلاند بسیار خرسند خواهد شد که تجربیات و دانش خود در زمینه احیای دریاچه ها و تالاب ها را به ایران منتقل کند و سهمی در رفع چالش های محیط زیستی ایران داشته باشد.

معاون وزیر امور خارجه فنلاند ضمن یادآوری تجربه موفق کشورش در حفاظت و پاکسازی رودخانه مرزی فنلاند و رفع آلودگی آن ها، افزود: فنلاند دارای مرز آبی طولانی با روسیه است که پیش از این به دلیل وجود صنایع مختلف در حاشیه این رودخانه مرزی، آب آن با آلودگی های متعدد، تهدید می شد ولی نهایتا طی همکاری مشترکی میان روسیه و فنلاند، این معضل رفع شد.

وی در پاسخ به دعوت برای حضور شرکت های فنلاندی در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست ایران، گفت: فنلاند برای همکاری و حضور در این نمایشگاه آمادگی کامل دارد.

نظر شما