ابتکار:

دولت یازدهم یک دولت محیط زیستی است

۱۳۹۴/۰۸/۰۹ - ۱۲:۱۳:۲۹
کد خبر: ۳۳۴۹۵۳
دولت یازدهم یک دولت محیط زیستی است
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دولت یازدهم یک دولت محیط زیستی است.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان :دکتر معصومه ابتکار در نشست خبری با رسانه های اصفهان در استانداری این استان گفت: دولت تدبیر و امید در بدترین شرایط اقتصادی و در بحبوحه تحریم‌ها زمام امور را به دست گرفت اما رییس جمهوری در همان شرایط سخت نیز اعلام کرد که دولت او یک دولت محیط زیستی است.

وی گفت: این گفته رییس جمهور از دید من یک سند مهم است و نشان می‌دهد که جهت گیری‌های راهبردی عالی‌ترین مقام اجرایی کشور بهبود شاخصه های محیط زیستی برای رسیدن به کمال مطلوب است.

وی در عین حال با بیان اینکه سازمان محیط زیست فاقد کمبود یا چالش نیست، خاطر نشان کرد: کارها در سطح کشور هنوز نیمه تمام هستند؛ در برخی استان‌ها تغییرات محسوسی ایجاد نشده و برخی استان‌ها نیز مانند اصفهان به خوبی فعالیت‌های محیط زیستی خود را ارتقا بخشیده‌اند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در تشریح دستاوردهای سومین سفر استانی خود به اصفهان در سال جاری درباره آخرین تغییرات مدیریتی و نظارتی اعمال شده در منطقه حفاظت شده ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی اظهار کرد: این منطقه حفاظت شده از این پس تحت تاثیر سیستم پایش هوشمند رادیویی با 16 دوربین دارای قابلیت چرخش تا 360 درجه قرار خواهد گرفت و این دوربین‌ها تمام تحرکات و احیانا تخلفات احتمالی را به صورت آنلاین و شبانه روزی به اتاق فرمان این سامانه در مقر مدیریت و در صورت لزوم به اداره کل محیط زیست استان مخابره خواهند کرد.

وی  در خصوص حاشیه های اعتراضات برخی کارمندان سازمان محیط زیست با اعتقاد به اینکه برخی به دنبال آلوده کردن دولت با مسائل سیاسی به هر شکل ممکن هستند، ادامه داد: کارکنان همه سازمان‌های دولتی ممکن است در یک مقطع زمانی مطالبات و اعتراض‌های خود را علنی کنند اگر چه تنها 5 درصد جمعیت کل شاغل در ساختمان مرکزی محیط زیست در تهران نسبت به برخی مسائل معترض بوده‌اند اما برخی رسانه‌ها و اشخاص این اعتراض صنفی را به یک درگیری درون مجموعه گسترده تبدیل کرده و برخی مسائل ناروا را به سازمان محیط زیست نسبت دادند.

وی اضافه کرد: اقدامات دولت هرچه قدر هم عالی هیچ گاه به صورت کامل توسط همه رسانه های داخلی پوشش دهی نمی‌شود اما یک جناح خاص و رسانه های وابسته به آن‌ها از تمام فرصت‌های ممکن و غیر ممکن برای ضربه زدن به سازمان‌ها و نهادهای وابسته به دولت سو استفاده می‌کنند؛ مساله مهم برای آن‌ها نه فقط بهره برداری‌های سیاسی و جناحی است و بلکه این گروه از خدشه دار کردن چهره کارمندان دولت نیز هیچ ابایی ندارند.

دولت هیچ گاه با انتقاد مخالف نبوده است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: دولت هیچ گاه با انتقاد مخالف نبوده و حمایت تمام قد کابینه دولت و استانداران از دغدغه مندان بخش‌های مختلف به ویژه مباحث محیط زیستی مثال بارز این ادعا است؛ همه افراد، گروه‌ها و رسانه‌ها می‌توانند دولت یازدهم را نقد کنند و سیاست دولت نیز شنیدن همه نقدهای به حق و حتی ناحق است اما گروه های جهت دار منتقد باید به این مساله نیز توجه کنند که مقام معظم رهبری شعار دولت و ملت؛ همدلی و همزبانی را برای امسال برگزیده‌اند و پیشرفت کشور جز از طریق همکاری و همیاری محقق نمی‌شود.

ابتکار غوغا سالاری برخی رسانه‌ها درباره مدرک یکی از کارمندان سازمان محیط زیست را بی دلیل و صرفا انرژی بر توصیف کرد و گفت: خانم «فریبا لاهوتی» بیش از 15 سال است که با برخورداری از مدرک آکادمیک ارشد مدیریت در بخش مرکزی سازمان حفاظت محیط زیست مشغول فعالیت است و در طول دو سال اخیر نیز در دبیر خانه شورای عالی این سازمان مقام مدیر کلی را بر عهده دارد همچنین مسئولیت دبیر خانه داخلی این سازمان نیز 18 سال است که با مدرک همطراز با لیسانس مدبرانه در سازمان محیط زیست مشغول خدمت است؛ این که اشکال کار کجا است و سازمان صدا و سیما و برخی رسانه‌ها یا اشخاص بر چه اساسی به موضوعات به غایت بی اهمیت تا این حد می‌پردازند قابل تامل و حتی سوال برانگیز است.

هیچ مجوزی برای توریسم شکار صادر نشده است

وی در خصوص تعداد مجوزهای توریسم شکار در سال جاری تصریح کرد: هیچ مجوزی در سال گذشته و جاری برای این نوع شکار صادر نشده اما در سال 93 به دلیل گزارش‌های مکرر برخی دامداران محلی و مردم بومی مبنی بر اذیت و آذار گرازهای وحشی تعداد اندکی از این موجودات با نظارت کامل سازمان محیط زیست تلف شدند که البته عنوان توریسم شکار را برای این موارد نمی‌توان به کار برد.

رییس سازمان محیط زیست درباره نحوه تعامل دولت با سازمان محیط زیست با توجه به گلای های اخیر یکی از مشاور او که مورد سوال دیگر ایسنا بود خاطر نشان کرد: این انتقادات نه به معنی عدم تعامل دولت با سازمان در همه یا بخشی از امور بلکه به دلیل افزایش انتظارات برخی همکاران ما صورت می‌گیرد؛ سازمان محیط زیست یک دستگاه حاکمیتی، نظارتی و بین بخشی است که با همه سازمان‌ها و دستگاه های دولتی و غیر دولتی کشور در تماس است و به همین دلیل نیز وقوع برخی تعارضات در ساختار درون مجموعه ای دولت امری طبیعی و عادی است.

 

افزایش تعداد روزهای سالم در نیمه نخست سال

ابتکار با بیان این که محیط بانان در صف اول دفاع از طبیعت بکر ایران ایستاده‌اند، افزود: محیط بانان جان برکف اصفهانی در اقدامی شایسته و قابل تقدیر برای نخستین بار در کشور از 3 هزار امتیاز به عنوان سختی کار بهره مند شده‌اند و امیدواریم تصمیمات همه مدیران و مسئولان کشور در مناصب کلان اجرایی و نظارتی به بهبود شرایط معیشتی محیط بانان منجر شود.

وی با ابراز رضایت از افزایش تعداد روزهای سالم در هفت ماه نخست سال 94 نسبت به مدت مشابه آن در سال‌های 93 و 92 گفت: تعداد روزهای سالم در شهر اصفهان در طول سه سال گذشته با رشد سه برابری رو به رو بوده است به طوری که تعداد روزهای سالم از 48 روز در نیمه نخست سال 92 به 154 روز در مدت مشابه سال جاری رسیده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در عین حال با تاکید بر لزوم همکاری و هماهنگی مبتنی بر پژوهش و مطالعات بین بخشی در حوزه کاهش آلودگی هوا ادامه داد: اگر چه نتایج پایش هوای اصفهان در طول سنوات گذشته روند قابل قبولی را نشان می‌دهد اما این مساله به معنی تحقق کامل همه تلاش‌های سازمان محیط زیست نیست و مردم و فعالان عرصه محیط زیست باید در کنار مدیران استانی و شهری تا رفع کامل آلودگی‌های زیست محیطی به ویژه آلودگی هوا تلاش کنند.

شناسایی کانون‌های تولید گرد و غبار در کشور

ابتکار با اشاره به روزهای نارضایتی مردم از عملکرد سازمان محیط زیست در 8 سال دولت نهم و دهم خاطر نشان کرد: تلاش‌های دولت یازدهم پس از سال‌ها تاخیر در رفع آلودگی حاد هوا به ثمر نشسته و آحاد جامعه می‌توانند با خیال آسوده تری از اکسیژن اطراف خود تنفس کنند با این حال نباید روحیه مطالبه گری در میان مردم ساکت شود چرا که بخش عمده ای از تلاش‌های مسئولان در حوزه تصمیمات کلان به بیان صریح اما قانونمند کمبودها وابسته است.

وی از شناسایی کانون‌های تولید گرد و غبار در کشور خبر داد و اظهار کرد: اعتبارات لازم برای سرمایه گذاری در این کانون‌ها فراهم شده و بر اساس برنامه ریزی‌های قرار است اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نهال‌های مورد نیاز برای مقابله با فرسایش خاک و حفظ محیط منابع آبی در این مناطق را در اختیار اداره کل محیط زیست اصفهان قرار دهد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اعتقاد به اینکه چرخه هیدرولوژیک حوضه زاینده رود به میزان قابل توجهی با حیات تالاب گاوخونی گره خورده است، تصریح کرد: تعیین دقیق حق آبه زاینده رود و تالاب یکی از ابتکارات شیخ بهایی در طومار منتسب به او است؛ بدون شک تعادل بخشی یک اکوسیستم به میزان آب و وضعیت سفره های زیر زمینی، شرایط پوشش گیاهی و جانوری آن بستگی دارد اما زاینده رود سال‌ها است که با مشکلات عمده زیست محیطی از سرچشمه تا تالاب دست و پنجه نرم می‌کند.

دولت بر جاری شدن دوباره آب در گاوخونی اصرار دارد

ابتکار از تحقق حق آبه تالاب در آینده نزدیک خبر داد و درباره اقدامات دولت در این زمینه گفت: دولت و سازمان محیط زیست بر جاری شدن دوباره آب در تالاب گاوخونی اصرار دارند این در حالی است که تصمیمات اخیر شورای عالی آب و هماهنگی‌های کارگروه های حوضه آبریز زاینده رود نشان می‌دهد که شرایط به سمت احیای تالاب گاوخونی در حال تغییر است.

وی محدود شدن منابع آب و تغییرات غیر قابل اجتناب اقلیمی را از عوامل اصلی پیدایش معضلات زیست محیطی عنوان و اضافه کرد: در شرایط کنونی اصلاح الگوی مصرف آب و انرژی نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت قطعی است و تک تک آحاد جامعه باید در حد توان برای اصلاح الگوی آبیاری‌ها، کاهش برداشت از سفره های زیر زمینی و روان آب‌ها و افزایش بهره وری از طریق روش‌های مدیریت پایدار تلاش کنند.

 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست به مقایسه الگوی فضاهای سبز شهری در شهرهای مناطق خشک و نیمه خشک ایران با شهرهای پر آب آمریکای شمالی پرداخت و خاطر نشان کرد: کاشت چمن در شهرهای پر آب آمریکای شمالی بدون توجه به میزان برخورداری مناطق ممنوع اعلام شده و مدیران شهری استفاده از چمن‌های مصنوعی را در دستور کار خود قرار داده‌اند اما شهرداران ایرانی هنوز در برخی شهرها به کاشت و آبیاری چمن از منابع طبیعی در فصول مختلف سال اصرار دارند.

وی ادامه داد: امروزه بازچرخابی یا تصفیه فاضلاب‌ها به عنوان یکی از منابع مهم آب در سراسر جهان شناخته می‌شود که به مصرف صنعت و آبیاری فضاهای شهری می‌رسد بنابراین باید پذیرفت که استفاده از روش‌های نوین آبیاری در عصر حاضر یکی از ملزومات حیاتی و غیر قابل انکار در حوزه مباحث محیط زیست و منابع طبیعی است.

راه اندازی «شتاب دهنده سبز"

ابتکار از حمایت سازمان محیط زیست از پژوهشگران مبدع کشور در حوزه محیط زیست خبر داد و افزود: حمایت مالی 50 درصدی سازمان محیط زیست از طرح‌های پژوهشی ثمر بخش و کارا در کاهش هزینه های انرژی و بهینه سازی مصرف آب یکی از مصوبات خوب دولت در حوزه مباحث محیط زیستی است.

وی افزود: دولت و ملت باید به شکلی هماهنگ به سمت واقعی‌تر شدن قیمت حامل‌های انرژی و آب جلو بروند و بنابراین همه مسئولان امر باید برای بهینه تر کردن خودورها و افزایش بهره وری منابع تلاش کنند همان گونه که به عنوان مثال امروزه بسیاری از کشورهای جهان از طریق بازیافت پسماندهای خود به ارزش افزوده جدیدتری دست یافته‌اند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست از راه اندازی «شتاب دهنده سبز» در کشور خبر داد و تصریح کرد: صندوق ملی محیط زیست ایران پس از 8 سال وقفه در دولت یازدهم بالاخره تاسیس شد تا این «شتاب دهنده سبز» از طریق برخی ساز و کارهای مدیریتی و با همکاری صندوق توسعه ملی به توفیقات قابل توجهی در حمایت از واحدهای صنعتی در بخش تولید و صنعت دست یابد.

فضای امنیتی سازمان‌های مردم نهاد به پایان رسیده است

ابتکار در عین حال با تاکید بر اینکه همه واحدهای صنعتی ملزم به ارائه گزارشات جامع در ارتباط با وضعیت محیط زیستی خود هستند، ادامه داد: میزان پی گیری‌های قضایی محیط زیستی در طول سه سال گذشته همواره با افزایش رو به رو بوده و صنایع سراسر استان اصهان مکلف هستند بر اساس ضابطه های تعیین شده برنامه‌ها و اقدامات مخرب و بهبود بخش محیط زیستی خود را به صورت مرتب در اختیار کارشناسان محیط زیست قرار دهند؛ این کارخانه‌ها که عمدتا در شعاع 50 کیلومتری شهر اصفهان نیز قرار گرفته‌اند باید همواره خود را در معرض قرار گرفتن در لیست صنایع آلاینده حس کنند و برای بهبود وضعیت منابع طبیعی و محیط زیست کوشش کنند.

وی از تحقق پیشنهاد تشکیل مرکز پایش زیست محیطی با شهرداری اصفهان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این توافق نامه پیش از این در شهر مشهد نیز منعقد شده و اگر چه مسئولیت‌های حاکمیتی و نظارتی آن بر عهده سازمان محیط زیست شهرستان‌ها است اما راهبری و اجرای طرح‌های مرتبط با آن به طور مستقیم توسط شهرداری‌ها صورت می‌گیرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به بهبود جایگاه انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد خاطر نشان کرد: فضای امنیتی انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد دیگر به پایان رسیده و دولت علاوه بر اینکه از همه توان و انرژی خود برای حمایت حقوقی از این قشر استفاده می‌کند بلکه گوش شنوایی برای نقدهای آن‌ها نیز هست چرا که دولت تدبیر و امید به این باور رسیده است که تحقق رشد و توسعه اجتماعی بدون مشارکت اجتماعی همه مردم امکان پذیر نیست.

 

 

نظر شما