در جلسه شورای شهر انجام شد؛

صویب طرح اصلاحیه اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز تهران/ جریمه سه برابری برای قطع بدون مجوز

۱۳۹۴/۰۸/۱۱ - ۱۰:۳۲:۴۴
کد خبر: ۳۳۵۷۰۸
صویب طرح اصلاحیه اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز تهران/ جریمه سه برابری برای قطع بدون مجوز
طرح اصلاحیه اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز شهر تهران در جلسه شورای شهر تهران تصویب شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، بررسی طرح اصلاحیه اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز تهران موضوع یکی از دستورات جلسه امروز یکشنبه 10 آبان ماه سال 94 بود که به اتفاق آرا به تصویب رسید.

محمد مهدی تندگویان، عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورا در تشریح موضوعات این مصوبه با اشاره به ارجاع طرح به کمیسیون تلفیق برای بررسی دقیق تر در هفته گذشته گفت: به طور کلی اصلاح عوارض در درختان با بن کمتر، صورت گرفته و تلاش شده است در درختان با بن بالاتر، تغییری صورت نگیرد.

بر اساس این مصوبه عوارض تعیین شده برای درختان با محیط بن 15 تا 30 سانتی متر به میزان 5 میلیون ریال، در ختان با محیط بن 30 تا 60 سانتی متر علاه بر 5 میلیون ریال به ازای هر سانتی متر مازاد بر 30 سانتی متر به میزان 500 هزار ریال عوارض در یافت شود.

همچنین برای درختان با محیط بن 60 تا 100 سانتی متر علاوه بر مبلغ 20 میلیون ریال به ازای هر سانتی متر مازاد بر 60 سانتی متر به میزان یک میلیون و دویست و پنجاه هزار ریال و هر اصله درخت با محیط بن 100 تا 150 سانتی متر علاوه بر مبلغ 70 میلیون ریال به ازای هر سانتی متر، سه میلیون ریال عوارض دریافت شود ضمن اینکه برای درختان با محیط بن بیش از 150 سانتی متر علاوه بر مبلغ 220 میلیون ریال به ازای هر سانتی متر مازاد بر 150 سانتی متر، چهار میلیون ریال عوارض دریافت شود.

همچنین در این مصوبه آمده است در املاکی که قطع درختان به صورت قانونی صورت می گیرد علاوه بر این عوارض به میزان دو برابر محیط بن درخت قطع شده در محلی که کمیسیون ماده هفت مشخص می کند و تحت نظر آن درخت کاشته می شود.

نکته دیگر مندرج در این مصوبه بر این اساس است که اگر درختی بدون مجوز قطع شود، علاوه بر کاشت درخت جایگزین به میزان حد اقل دو برابر محیط بن درختان قطع شده، عوارض به میزان سه برابر افزایش می یابد.

گفتنی است تمامی این عوارض باید پس از اخذ و واریز به خزانه داری شهرداری تهران ظرف مدت یک ماه به حساب مشخص شده در سازمان پارکها و فضای سبز واریز شود تا صرفا به خرید پوشش گیاهی شامل نهال و درخت، کود و آب مصرفی در شهر تهران اختصاص داده شود ضمن اینکه استفاده از این بودجه در سایر ماموریت ها تخلف است.

جابه جایی درختان با رعایت فاصله ضروری و استانداردها در داخل ملک بر اساس نظر کمیسیون ماده هفت بدون اخذ عوارض و لزوم پرداخت عوارض برای جابه جایی درختان به خارج از ملک از دیگر تبصره های این مصوبه است.

همچنین شهرداری ملزم به آبیاری درختان در سطح شهر شد به گونه ای که اگر درختی در سطح شهر خشک و یا قطع شود پس از استعلام از کمیسیون ماده هفت نسبت به اخذ عوارض مربوط اقدام می شود.

درختان بر گذر ملک و یا داخل ملکی که پیش از اخذ پروانه توسط عوامل طبیعی خشک شده اند مشمول اخذ عوارض نمی شوند به شرطی که دو برابر محیط بن آنها در همان محل کاشته شوند و اگر امکان چنین کاری نبود باید عوارض را بر اساس این مصوبه پرداخت کنند.

ضمن اینکه شهرداری ملزم شده است که لایحه ای برای استفاده از این عوارض با هدف تشویق شهروندان به گسترش فضای سبز ظرف مدت سه ماه تهیه و به شورای شهر تهران ارائه دهد.

علی رضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با تاکید بر اینکه در بودجه فضای سبز شهر 25 میلیارد تومان درآمد دیده شده است تصمیم کمیسیون تلفیق بر این است تا کمیته ایی که 3 تا 5 برابر جرایم قطع درختان را افزایش می داد و ممکن بود تالی فاسد در این زمینه ایجاد شود را حذف کند.

غلامرضا انصاری در جریان بررسی این دستور جلسه پیشنهاد داد تا تخفیفات تشویقی برای اشخاصی که اقدام به حفظ درختان و فضای سبز در ساخت و سازهایشان می کنند در نظر گرفته شود.

همچنین محسن سرخو، عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه قطع درخت فی النفسه کاری ناپسند شناخته می شود اظهار داشت: مصوبه نباید به گونه ای تدوین شود که امکان تخلف را ایجاد کند.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در همین خصوص با بیان اینکه اصلاحات تذکر داده شده توسط اعضا در تدوین متن در کمیسیون تلفیق شورای شهر اعمال شده است، تاکید کرد: شهرداری توانایی صدور مجوز قطع درختان را نداشته و این موارد جهت تصمیم گیری به شورای شهر ارسال می شوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز