واکنش اعضای شورا به چهارمین گزارش از اقدامات شهرداری در منطقه ۱۲ :

فاطمه دانشور: فروش کودکان در شهر رونق گرفته است

۱۳۹۴/۰۸/۱۲ - ۱۵:۲۳:۱۳
کد خبر: ۳۳۶۲۴۵
فاطمه دانشور: فروش کودکان در شهر رونق گرفته است
عضو شورای شهر تهران با اشاره به سخت بودن شیوه واگذاری کودکان به خانواده های متقاضی در سازمان بهزیستی ، تأکید کرد: این اقدام سازمان بهزیستی و سخت‌گیری این سازمان منجر به رونق فروش کودک در شهر شده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، در دویست و سومین جلسه شورا پروژه شهرداری در راستای طرح ارتقای کیفیت زندگی در مرکز تاریخی تهران واقع در منطقه 12 مورد بررسی قرار گرفت .

فاطمه دانشور رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در جریان بررسی این دستور جلسه بر لزوم تعیین نقش سایر دستگاهها در این موضوع تاکید کرد و پیشنهاد داد تا پس از معاونین شهردار تهران سایر دستگاه‌ها برای ارائه گزارش به شورای شهر تهران دعوت شوند.

وی با بیان اینکه عملکرد شهرداری در این موضوع قابل دفاع است تاکید کرد: تا زمانی که دستگاه‌هایی از جمله کمیته امداد و سازمان بهزیستی وارد موضوع نشوند، نمی‌توانیم شاهد پیشرفت در پروژه شهید هرندی باشیم.

رئیس کمیته اجتماعی در ادامه به گزارش های ارائه شده توسط معاونین شهردار در صحن شورا اشاره کرد و گفت: امروز وزن مداخلات کالبدی شهرداری در پروژه شهید هرندی، بیش از مداخلات اجتماعی است که امیدواریم حجم مداخلات اجتماعی بیشتر شود.

دانشور تصریح کرد: مطالعات نشان می دهد مشاغلی همچون نظافت شهر و استفاده از جارو موجب ایجاد آرامش روانی معتادین نجات یافته می شود که امیدواریم سازوکار لازم از سوی شهرداری تهران جهت استخدام معتادین بهبود‌یافته در پارک‌ها و فضای سبز، فراهم شود.

وی به نا ایمن بودن برخی ساختمان‌ها و بناها مربوط به سازمان های مردم نهاد با موضوعات مرتبط اشاره کرد و گفت: درحالی این بناها ناایمن هستند که تعداد قابل توجهی از خانواده‌ها جهت آموزش به این اماکن مراجعه می‌کنند که امیدواریم شهرداری تهران و به‌ویژه معاونت خدمات شهری، تمهیدات لازم را برای استحکام این بناها انجام دهد.

دانشور با اشاره به‌کارگیری برخی پیمانکاران از کودکان کار تأکید کرد: باید راهکاری اندیشیده شود که شهرداری این پیمانکاران را به کارگیری نکند.

مهدی چمران :مشکلات بازار هنوز پا بر جا است

مهدی چمران پس از گزارش مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران در خصوص طرح ارتقای کیفیت زندگی در منطقه 12 شهرداری تهران (پروژه شهید هرندی)، در ارتباط با این طرح گفت : مشکلات بازار هنوز به قوت خود باقی است همچنان که مشکل سد معبر جلوی بازار حل نشده است و حال که ایام عید نزدیک می شویم باید هر چه سریعتر نسبت به رفع موارد انسداد اقدام کنیم.

وی ادامه داد : در مورد آتش نشانی نیز باید گفت به رغم تو.سعه ایستگاه های آتش نشانی در منطقه 12 باید گفت هنوز معضل نحوه امداد رسانی و حضور نیروهای آتش نشانی در بازار به قوت خود باقی است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: ساماندهی بارگیری و تخلیه بار نیز همچنان حل نشده است.

وی با اشاره به انتقال صنوف مزاحم از سطح منطقه 12 گفت : انتقال این صنوف پیشتر انجام شده و برای آن تصمیم گرفته شده ولی هنوز به صورت جدی صورت نگرفته است . همچنان که صنوفی از قبیل لاستیک فروش های خیابان امیر کبیر هنوز به فعالیت خود ادامه می دهند. برای این ها باید برنامه ریزی درست و عملی انجام داد .

مهدی چمران اظهار داشت: شهرداری در قالب بسته ای برنامه های خود را در به شورا ارائه کند تا این بسته جهت بررسی به کمیسیون ها فرستاده شود تا نتیجه گیری داشته باشیم.

سرخو: از کارهای شتابزده و تبلیغاتی در منطقه 12 و محله هرندی پرهیز شود

محسن سرخو عضو شورای شهر تهران، نیز در همین خصوص بر لزوم توجه کارشناسی به طرح مدنظر به لحاظ ساختاری و شکلی تصریح کرد: این طرح باید بر اساس برنامه 5 ساله شهرداری ایجاد شده و تمامی اقدامات و موارد آن در تمامی کمیسیون‌های شورای شهر مورد بررسی قرار گیرد.

سرخو با بیان اینکه منطقه 12 الگویی از یک شهر کامل است گفت: چنانچه شهر تهران با ساختار منطقه 12 رشد پیدا می‌کرد، شاید امروزه این مشکلات وجود نداشت و نگرانی وجود دارد که با انجام کارهای شتابزده و تبلیغاتی آنچه را هم که امروز داریم از دست بدهیم.

غلامرضا انصاری نیز در همین خصوص بر لزوم مشارکت سایر سازمان های مسئول و لازم تاکید کرد و گفت: همکاری بین بخشی در حل این موضوعات بسیار مهم است زیرا تجربیات نشان می دهد که اگر موضوعی در یک محله حل شود به چندین محل دیگر منتقل می شود.

 مسجد جامعی : مداخله دستگاه های اجرایی را کاهش و مداخله مردم را افزایش دهیم

احمد مسجد جامعی با اشاره به پروژه شهید هرندی و گزارشات متعدد معاونین شهردار تهران در خصوص این پروژه، تصریح کرد: ما در شورای سوم دو سند بسیار مهم داریم به‌طوری‌ که راجع به منطقه 12 ماده واحده‌ای نیز تهیه شده بود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: تمامی اصول و سیاست‌های تعریف‌شده از سوی شهرداری تهران بایستی زیرمجموعه این سند قرار بگیرد و امیدواریم زمان فعلی را برای تهیه سند دیگری از دست ندهیم.متاسفانه هیچ نسبتی توضیح داده نمی شود بین سال سند سال 87 که شهرداری را مکلف به سماندهی منطقه کرده با آنچه شهرداری ارائه می کند.

مسجد جامعی با اشاره به گسترش آسیب‌های اجتماعی در مناطق مختلف تهران، خاطرنشان کرد: در گذشته به موضوعات آسیب‌ها اجتماعی از منظر امنیتی نگاه می‌شد که خوشبختانه هم‌اکنون این فضا تغییر پیدا کرده است.

وی ادامه داد: این تغییر رویه را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم در فرآیند جدید شهرداری تهران، مداخلات دستگاه‌های اجرایی کاهش پیدا کند و درواقع از ظرفیت‌ها انجمن‌های علمی، صنفی، محلی، NGO و مردم استفاده کنیم و در غیر این‌صورت نمی‌توانیم در پیشبرد این طرح موفق باشیم.

مسجد جامعی ادامه داد: در سندی که در شورای سوم تهیه شد توجه ویژه‌ای به مسائل اجتماعی شده بود و حتی منابع مالی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی پیش‌بینی شده بود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه جلسه به بازدید اخیر خود از منطقه 2 و دره فرحزاد اشاره کرد و گفت: در گزارش معاون شهردار ارتقای فضای سبز یکی از اقدامات شهرداری شمرده شده است در حالی که همین فضای سبز هم خود جز نقاط آسیب پذیر است به گونه ای که در منطقه 2 پنجاه نقطه آسیب‌پذیر اعتیاد در فضای سبز پارک‌ها بود و این در شرایطی است که از زمان مورد توجه قرار گرفتن دروازه غار این نا امنی به دره فرحزاد کوچ کرده است.

مسجد جامعی افزود: در پرداختن به این موضوع پرداختن به جنبه های ساختاری نیز بسیار اهمیت دارد همچنان که جغرافیای جرم و روشنایی با هم هم پوشانی دارد.

محمد حقانی : جایگاه سازمان هایی نظیر میراث فرهنگی مشخص شود

محمد حقانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به گزارش معاون خدمات شهری شهرداری تهران بیان داشت: اجرای این طرح زمانی موفق می‌شود که هماهنگی لازم بین حوزه‌های مختلف و مرتبط برقرار شود.

رییس کمیته محیط زیست افزود: اگر اصل به هویت بخشی منطقه است پس جایگاه سازمان میراث فرهنگی و یا سازمان های مردم نهاد کجاست؟

حقانی ادامه داد : معاون شهردار از تعداد قابل قبول ایستگاه های آتش نشانی سخن گفتند اما باید گفت تا زمانی که زیر ساخت ها مهیا نباشد نمی توان به لحاظ فیزیکی امداد رسانی کرد هر چند تعداد ایستگاه های آتش نشانی هم زیاد باشد.

وی با اشاره به تعدد سد معبرها در مناطق مختلف و به‌خصوص مرکز شهر، خاطرنشان کرد: امیدواریم این‌گونه موارد از سوی مدیریت شهری ساماندهی شوند.

حقانی در ادامه با اشاره به برخی ابهامات طرح پروژه شهید هرندی از سوی شهرداری تهران، گفت: آیا اعتبارات این طرح پیش‌بینی شده است؟ آیا بازه زمانی این طرح مد‌نظر قرار دارد؟ و اینکه طرح چه زمانی شروع و چه زمانی به پایان خواهد رسید، از ابهامات طرح اشاره‌شده محسوب می‌شوند.

وی همچنین از شهرداری تهران درخواست کرد برای اجرای این طرح اولویت‌ها و ضرورت‌ها را در نظر بگیرند.

حقانی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که شهروندان محله هرندی به آن تأکید ویژه‌ای دارند، بحث امنیت است که امیدواریم این موضوع در طرح پروژه شهید هرندی از سوی شهرداری تهران دیده شود.

اسماعیل دوستی رئیس کمیته حمل‌ونقل شورای شهر تهران نیز با تأکید بر اینکه انتظار می‌رود معاونت‌های مختلف شهرداری تهران هر کدام جداگانه گزارش و مطالعات لازم را در خصوص پروژه شهید هرندی، آماده کنند، گفت: پیشنهاد می‌شود این موضوع به‌صورت یک طرح جامع و با به‌کارگیری یک مشاور عالی، پیگیری شود.

عبدالحسین مختاباد عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران نیز در ادامه ضمن گرامی داشتن روز سیزدهم آبان، تصریح کرد: ابتدا از گزارش عبداللهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران تشکر می‌کنم.

وی تأکید کرد: اگر بخواهیم گزارشات ارائه‌شده را بررسی کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که حجم ناهنجاری ها در منطقه 12 نسبت به مناطق دیگر افزایش یافته است که البته شهرداری تهران نیز اقدامات ویژه‌ای را برای کاهش ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی و همچنین برگرداندن آرامش در این منطقه انجام داده است.

مختاباد اضافه کرد: قطعاً شهرداری تهران نمی‌تواند به تنهایی اقدامات لازم را برای برطرف کردن آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌ها در منطقه 12 و به‌ویژه محله هرندی انجام دهد و در این زمینه نیاز است دولت همکاری لازم را داشته باشد.

مجتبی شاکری پیشنهاد داد: تشکیل ستادی متشکل از دولت و شهرداری برای حل مشکلات منطقه 12

عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران پیشنهاد داد: ستادی متشکل از دولت و شهرداری جهت اجرای اقدامات لازم در منطقه 12 و به‌ویژه محله هرندی شکل بگیرد.

مجتبی شاکری رییس کمیته نامگذاری شورای شهر تهران نیز با طرح این سوال که آیا پدیده‌های ناهنجار اجتماعی همچون اعتیاد،، فقر، فحشا و ... تنها مختص به محله هرندی است؟ گفت: اکنون در جاهای مختلف تهران به راحتی می‌توان آمار روشنی از اعتیاد را دید و جای سوال است که در مجالس شبانه آنچنانی چه می‌گذرد؟.

وی با بیان اینکه از شهرداری درخواست می‌شود در موضوع آسیب‌های اجتماعی، همه شهر را رصد کند، گفت: چرا که با وجود این پدیده در سایر محلات، باید در محله هرندی و برای صرفا 15 هزار معتاد بی‌خانمان پول هزینه کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد برخی انتقادات مطرح شده در مورد حسابرسی گفت: حسابرسی پرچم افتخار شورای شهر و شهرداری است.

در این جلسه همچنین مجتبی عبدالهی معاون خدمات شهری شهرداری تهران توضیحاتی در خصوص طرح شهرداری تهران در منطقه 12 (پروژه شهید هرندی ) ارائه داد.

عبدالهی اقدامات شهرداری را در 4 گام دسته بندی کرد و گفت : شناخت وضع موجود و تجزیه و تحلیل آن، آسیب های و مشکلات منطقه ، چشم انداز 20 ساله و 5 ساله دوم ، برنامه و ها و اقداماتی که در حال اجرا است 4 گامی است که شهرداری تهران در منطقه 12 مد نظر قرار داده است.

معاون شهردار تهران گفت: جمعیت ساکن منطقه 12 دارای 240 هزار نفر است حال آنکه جمعیت غیر ساکن این منطقه بالغ بر 1.5 میلیون نفر م یرسد.

وی ادامه داد : این در شرایطی است که این منطقه با اینکه دارای ویژگی های خاص از نظر قرار گیری اماکن مهم سیاسی ، تاریخی و اقتصادی است اما از مشکلات بسیاری رنج می برد.

عبدالهی اظهار داشت: در حال حاضر میزان تولید پسماند در این منطقه 344 تن است که از این میزان 39 درصد زباله خشک است.

وی افزود: سرانه فضای سبز بدون احتساب فضای خصوصی 5.9 متر مربع است که البته ما می خواهیم این میزان را تا 17 درصد افزایش دهیم.

معاون شهردار تهران گفت: آنچه که در این برنامه بیش از پیش به چشم می اید تحقق مدیریت یکپارچه و پاسخگو است که ما امیدواریم با تحقق برنامه های خود به آن دست یابیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز