رئیس اداره بیماری های منتقله از آب و غذا :

ابتلا به شپش در فصل سرما زیاد می‌شود

۱۳۹۴/۰۸/۱۴ - ۱۴:۴۷:۵۴
کد خبر: ۳۳۶۸۵۴
رئیس اداره بیماری های منتقله از آب و غذا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: ابتلا به شپش سر در فصل سرما افزایش می یابد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، چند روز پیش خبری مبنی بر شیوع شپش در برخی از مدارس بالاشهر تهران منتشر شد. موضوعی که البته نگرانی هایی را در بین برخی از خانواده های تهرانی باعث شد اما دکتر بابک عشرتی، رئیس اداره بیماری های منتقله از آب و غذا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در واکنش به انتشار چنین اخباری با بیان اینکه ابتلای دانش آموزان به شپش در کشور مسئله تازه ای نیست، گفت: شیوع این آلودگی متناسب با فصول گرم و سرد سال کم یا زیاد می شود و با شدت سرما میزان ابتلا به آن بیشتر خواهد شد.

این کارشناس مرکز مدیریت بیماری ها واگیر در توضیح علت این اتفاق خاطرنشان کرد: موقعی که هوا سرد می شود مردم در اماکن عمومی تجمع بیشتری پیدا می کنند و نزدیکی افراد در کنار هم زمینه را برای انتقال و سرایت بیماری فراهم می کند.

عشرتی درباره دلایل شیوع این آلودگی در مدارس خاطرنشان کرد: پوست سر چون با شرایط زیستی شپش سازگار است محل مناسب برای ادامه حیات این انگل محسوب می شود. بنابراین چون کودکان در مدارس تماس فیزیکی زیادی با هم دارند و هنگام حضور در کنار هم و نشستن روی نیمکت و صندلی، سرها را به هم نزدیک می کنند،این حشره براحتی از دانش آموز آلوده به شپش به سایر دانش آموزان انتقال می یابد.

وی با بیان اینکه دارو درمانی به تنهایی کافی نیست و رعایت اصول بهداشت فردی و محیط مهمترین عامل پیشگیری این آلودگی است، توضیح داد: استحمام مرتب و به موقع بدن و مو و استفاده از آب جوش برای شستن لباس، شانه کردن مرتب موها، استفاده نکردن از لوازم شخصی دیگران مانند بروس، شانه، حوله حمام، روسری، شال، مقنعه، چادر و کلاه، تمیز کردن مرتب داخل اتاق ها و تخت خواب ها و لوازم خواب راه مناسبی برای جلوگیری از شیوع این انگل است.

وی توضیح داد: لازم نیست کودکی را که مبتلا به آلودگی به شپش است از جمع دانش آموزان جدا کرد بلکه باید برای دانش آموز مبتلا با رعایت نحوه صحیح مصرف شامپو و لوسیون دایمتیکون و جدا کردن تخم شپش (رشک) بوسیله شانه دانه ریز چوبی یا فلزی نسبت به رفع آلودگی اقدام کرد.

این کارشناس مرکز مدیریت بیماری ها واگیر تاکید کرد: در حاضر همکاری و هماهنگی لازم میان وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش به منظور کنترل و رفع آلودگی شپش وجود دارد

نظر شما