پیرو دیدار معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و وزیر کشاورزی مجارستان؛

کمیته مشترک همکاری علمی و فناوری بین ایران و مجارستان تشکیل شد

۱۳۹۴/۰۸/۱۵ - ۰۹:۲۸:۰۷
کد خبر: ۳۳۶۹۳۴
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت و سخنرانی در اجلاس جهانی علم موسوم به «WSF» در مجارستان حضور یافته است، با وزیر کشاورزی این کشور دیدار کرد و در آن، تشکیل کمیته مشترک همکاری علمی و فناوری در حوزه کشاورزی، شیلات و محیط زیست مورد توافق طرفین قرار گرفت.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری که برای حضور و سخنرانی در هفتمین دوره اجلاس جهانی علم موسوم به «WSF» در بوداپست مجارستان به سر می برد، روز گذشته (چهارشنبه) در مراسم افتتاحیه این اجلاس که با حضور بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد و ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان برگزار شد، شرکت کرد.

تشکیل کمیته مشترک علمی و فناوری بین دو کشور

بر همین اساس، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری کشورمان صبح امروز با آقای ساندور فازکاس وزیر کشاورزی مجارستان دیدار کرد. در این دیدار، علاوه بر بحث درباره موضوعات مختلفی از جمله آبخیزداری و جلوگیری از تبخیر آب چه در پشت سدها و چه در آبیاری کشاورزی، عنوان شد که ایران می تواند در این حوزه، فناوری هایی که کشور مجارستان از آن برخوردار است، سرمایه گذاری کند و زمینه همکاری بخش خصوصی فعال دو کشور در حوزه فناوری را فراهم آورد.

همچنین درباره همکاری در حفاظت از محیط زیست در این نشست بحث و گفت وگو شد.

با توجه به اینکه پیش تر، کمیسیون مشترک همکاری میان وزارت کشاورزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت کشاورزی مجارستان وجود داشته است، در این دیدار قرار بر این شد که کمیته مشترک همکاری علمی و فناوری در حوزه های کشاورزی، شیلات و محیط زیست بین ایران و مجارستان تشکیل شود. این پیشنهادی بود که از سوی دو مسوول مطرح شد و مورد توافق طرفین قرار گرفت.

بر همین اساس، این کمیته مشترک در حوزه های مختلف فناوری های کشاورزی، شیلات، آب، محیط زیست، جنگلداری، دامپزشکی، پرورش ماهی، زمینه های لازم را برای همکاری دو کشور در حوزه تبادل فناوری، آموزش عالی و پژوهش های در بخش های مرتبط و با همکاری بخش خصوصی ایجاد خواهد کرد. پژوهش و ارتقای فناوری در بخش هایی همچون سلول های بنیادی و دستاوردهای مرتبط با سلول های بنیادی گاو در دامپزشکی، اصلاح بذر و تولید بذرهای مقاوم، از جمله موضوعات همکاری های بین دو کشور براساس تشکیل کمیته مشترک علمی و فناوری است.

از برنامه های دیگر دکتر ستاری بازدید از مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی کشاورزی مجارستان در شهر بوداپست بود و در آن وی با مسوولان و پژوهشگران این مرکز به گفت وگو و تبادل نظر پرداخت و از نزدیک با فعالیت های آن مرکز آشنا شد.

دیدار با معاون نخست وزیر مجارستان

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری کشورمان، همچنین امشب و در ادامه دیدارهای خود با مقامات مجارستانی، با آقای پالینکاش معاون نخست وزیر و رییس توسعه همکاری، فناوری و نوآوری مجارستان دیدار و گفت وگو کرد. در این دیدار طرفین بر همکاری های فناوری و نوآوری بین دو کشور تاکید کردند.

مرکز ملی تحقیقات و نوآوری کشاورزی مجارستان نیز از بخش های دیگری بود که ستاری روز گذشته از آن بازدید کرد و با مسوولان آن به گفت وگو پرداخت.

ستاری فردا (جمعه) نیز علاوه بر سخنرانی در اجلاس جهانی علم (WSF)، با آقای لشنر رییس آکادمی علوم مجارستان دیدار و گفت وگو خواهد کرد. بازدید از مرکز تحقیقات انرژی مجارستان، از دیگر برنامه های روز سوم معاون علمی و فناوری رییس جمهوری کشورمان در مجارستان خواهد بود.

حضور افراد کلیدی حوزه علم و فناوری کشورها

بر همین اساس، هفتمین دوره اجلاس جهانی علم موسوم به «WSF»، با موضوع «قدرت توانمندسازی علم» و با هدف توجه به نقش علم در گشایش مسیر توسعه زندگی بشر، نوآوری کسب و کار و از روز چهارشنبه کار خود را آغاز کرد و با توجه به حضور افراد کلیدی حوزه علم و فناوری کشورها و به منظور پیگیری موضوعات از پیش تعیین شده و طرح و معرفی دیدگاه ها و مباحث کشورمان در این حوزه، حضور در این اجلاس فرصت مناسبی برای آشنایی و تبادل تجربیات با سایر کشورها در حوزه سیاست گذاری علم و فناوری است.

برای نخستین بار است که از جمهوری اسلامی ایران، هیئتی علمی و فناوری عالیرتبه به سرپرستی معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در اجلاس جهانی علم حاضر می شود.

براساس این گزارش، هفتمین دوره اجلاس جهانی علم (wsf)، 13 تا 16 آبان ماه جاری (4 تا 7 نوامبر 2015) در شهر بوداپست؛ پایتخت مجارستان برگزار می شود و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و هیئت همراه به دعوت رییس آکادمی علوم مجارستان در این اجلاس حضور یافته است. وی روز جمعه (16 آبان ماه) در این اجلاس سخنرانی می کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز