فرمانده یگان حفاظت شیلات کشور خبر داد:

فعالیت ۵۰ پایگاه یگان حفاظت شیلات در راستای حراست از منابع آبزی /اقدامات پیشگیرانه در دستور کار یگان حفاظت شیلات

۱۳۹۴/۰۸/۱۷ - ۱۰:۳۳:۰۲
کد خبر: ۳۳۷۵۷۱
فعالیت ۵۰ پایگاه یگان حفاظت شیلات در راستای حراست از منابع آبزی /اقدامات پیشگیرانه در دستور کار یگان حفاظت شیلات
فرمانده یگان حفاظت شیلات کشور با اشاره به استقرار 50 پایگاه یگان حفاظت شیلات در استان های ساحلی و بنادر دریایی، اقدامات یگان حفاظت شیلات در حراست از منابع آبزی را تشریح کرد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، سرهنگ " اکبر شاهولی پور" در خصوص حوزه عملکرد یگان حفاظت شیلات کشور گفت: یگان حفاظت شیلات در 7 استان ساحلی کشور در آب های تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران، وظیفه حفاظت و حراست از ثروت ملی کشور و انفال عمومی ( منابع آبزی) را عهده دار است.

وی افزود: با درخواست سازمان شیلات کشور ، مجوز فعالیت یگان های حفاظت شیلات در سال 1383 از طریق ستاد کل نیروهای مسلح صادر و ماموریت حفظ و حراست از منایع آبزی به این یگان حفاظت محول شد.

استقرار 50 پایگاه یگان حفاظت شیلات در استان های ساحلی و بنادر دریایی

فرمانده یگان حفاظت شیلات کشور با بیان اینکه توسط این یگان در استان های ساحلی 50 پایگاه تحت فرماندهی نیروی انتظامی مستقر است، گفت : مامورانی که در این پایگاه ها انجام وظیفه می کنند، در ابتدا توسط سازمان شیلات کشور جذب و با واگذاری مسئولیت حفظ و حراست منابع آبزی به یگان حفاظت شیلات، این ماموران در پادگان های نظامی پس از گذراندن دوره های آموزشی " انتظامی " و " تخصصی شیلات " کارت ضابطیت دادگستری اخذ کردند.

این مقام مسئول ادامه داد: ماموران یگان حفاظت شیلات به عنوان ضابط خاص دادگستری و با مجوز استفاده از سلاح در راستای حراست از انفال عمومی مشغول خدمت هستند.

سرهنگ شاولی پور با اشاره به اینکه کنترل ،هدایت و فرماندهی این نیروها، برعهده افسران ارشد نیروی انتظامی است، خاطر نشان کرد: در واقع نیروی انسانی این یگان تحت فرماندهی ناجا است ،علاوه بر فعالیت، بخشی از سربازان نظام وظیفه در این یگان ، در حال حاضر حدود یک هزار نیروی متخصص در این حوزه مشغول فعالیت هستند.

وظایف 21 گانه یگان حفاظت شیلات در راستای حراست از منابع آبزی

فرمانده یگان حفاظت شیلات کشور با اشاره به اعم وظایف این یگان اضافه کرد : محور ماموریت های این یگان "حفاظت از منابع آبزی" است و بر اساس دستورالعمل ابلاغی تشکیل یگان حفاظت توسط ستاد کل نیروهای مسلح ، وظایف 21 گانه برای این یگان تعریف و تدوین شده است.

وی با تاکید بر اینکه محور وظایف 21 گانه یگان حفاظت شیلات در راستای مبازره با صید غیر مجاز منابع آبزی است، اضافه کرد : انجام کلیه اقدامات لازم برای حفاظت از منابع آبزی آب های تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران ، پیشگیری از بروز جرایم و کشف آنها و دستگیری متهمین و متحلفین،ثبت ورود و خروج و بازرسی شناورهای صیادی از اصلی ترین مسئولیت این یگان است.

سرهنگ شاولی پور در ادامه تشکیل پرونده قضایی و اعزام متخلفین صید و صیادی به مراجع قضایی،حفاظت بنادر شیلات ، زیستگاه ها، صیدگاه ها و مسیر مهاجرت آبزیان ،جلوگیری از صید آبزیان در مناطق و فصول ممنوعه را نیز بخشی از این وظایف 21 گانه برشمرد.

تعامل یگان حفاظت شیلات و سازمان های ذی ربط

این مقام مسئول در خصوص تعامل یگان حفاظت شیلات کشور با سازمان های دیگر نیز مطرح کرد: به عنوان ضابطین قضائی و دادگستری ، با مقامات قضائی و دادستانی در بیشترین تعامل و ارتباط هستیم و چون تحت کنترل و فرماندهی نیروی انتظامی نیز هستیم با نیروی دریابانی مرزبانی نیز به شکل مستقیم و مستمر در تعامل و همکاری هستیم.

وی با تاکید بر محور فعالیت این یگان در حراست از منابع آبزی اشاره کرد: به فراخور شرایط و براساس نیازمندی های موردی با یگان هایی که وظیفه حفاظت از منابع ملی و عمومی را عهده دار هستند نیز در ارتباط هستیم. یگان حفاظت منابع طبیعی، یگان حفاظت محیط زیست، یگان حفاظت سازمان جنگلداری و ... از جمله این یگان های همکار هستند.

تدوین اقدامات یگان حفاظت شیلات؛ پیشگیری و اقدام قضائی

فرمانده یگان حفاظت شیلات کشور در بیان اقدامات در راستای جلوگیری از صید غیرمجاز عنوان کرد : مهم ترین وظیفه این یگان جلوگیری و کنترل از صید غیرمجاز است که در 2 بخش، فرماندهان این یگان در استان های ساحلی فعالیت می کنند. بخش اول فعالیت های فرماندهان و ماموران یگان حفاظت شیلات کشور در حوزه " پیشگیری " است.

این مقام مسئول مطرح کرد: با رایزنی های صورت گرفته با مقامات محلی، مذهبی، شوراهای استانی و اسلامی و استفاده از ظرفیت رسانه های جمعی در این راستا در خصوص اطلاع رسانی و آگاهی بخشی اقدام شده است. سرهنگ شاهولی پور بیان کرد: در بخش دوم فعالیت های این یگان، به عنوان ضابط دادگستری در دریا و مشاهده صید غیرمجاز با توجه به امکانات موجود وارد عمل می شویم و با عواملی که صید غیرمجاز می کنند، برخورد قانونی می کنیم.

عملکرد نیمه نخست یگان حفاظت شیلات

وی در خصوص عملکرد نیمه نخست این یگان نیز خاطر نشان کرد : در 6 ماهه ابتدای امسال 1238 نفرصیاد غیرمجاز دستگیر و به مراجع قضائی و کمیسیون های صیادی معرفی شده اند.

فرمانده یگان حفاظت شیلات کشور با اشاره به اینکه در این مدت 148فروند لنج و 189 فروند قایق توقیف شده است، گفت: در این بازه زمانی حدود 6869 شاخه کنگر و 50 تن انواع آبزی کشف و 191 هزار رشته تور غیرمجاز در دریا جمع آوری شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز