رئیس سازمان غذا و دارو:

۲۰ درصد بازار کالای های سلامت، قاچاق است

۱۳۹۴/۰۸/۱۷ - ۱۴:۰۹:۳۸
کد خبر: ۳۳۷۶۶۷
۲۰ درصد بازار کالای های سلامت، قاچاق است
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: به طور کلی در بازار ۱۰ میلیارد دلاری کالاهای سلامت در ایران ، بیش از ۵۰ درصد تولید داخل، ۳۰ درصد وارداتی و تقریبا بقیه قاچاق است.
به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، دکتر رسول دیناورند در دومین نشست مشترک سفرا و روسای نمایندگی های خارجی از کشور با مسئولان وزارت بهداشت افزود: 3 هزار شکل دارویی و 6 هزار پروانه دارویی در کشور وجود دارد که بیش از 80 درصد آن تولید داخل و بقیه وارداتی است.

معاون وزیر بهداشت گفت: بازار دارویی ایران حدود 4 و 2 دهم میلیارد دلار است درحالی که بازار دارویی جهان رقمی حدود هزار میلیارد دلار است.

دیناروند افزود: 4 تا 5 دهم درصد بازار جهان (کمتر از نیم درصد) را در بخش دارو ،تجهیزات پزشکی و هم آرایشی بهداشتی ، بازار ایران تشکیل می دهد.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تقریباً سهم تولید داخل نسبت به واردات در سال های اخیر پایدار مانده یعنی حدود دو سوم تولید داخل است و یک سوم نیز وارداتی است.

وی افزود: ‌از نظر ریالی حدود 3تا 4 درصد به بخش واردات دارو ، تجهیزات پزشکی و لوازم آرایشی بهداشتی تعلق دارد.

دیناروند با بیان اینکه از نظر کمی بین 95 تا 97 درصد داروی کشور، تولید داخل است گفت: سرانه مصرف دارو در ایران 54 دلار است درحالی که میانگین جهانی 135دلار ،در ترکیه 150 دلار و در کشورهای حاشیه خلیج فارس 260 دلار است و درکشورهای غربی بسیار بیشتر است به این علت که در آنجا داروهای گران وجود دارد که در ایران نیست.

وی درخصوص ارز مربوط به دارو نیز گفت:در سال 93 نخستین بار وابستگی ارزی برای دارو کاهشی بوده و در سال 94 هم همین طور خواهد بود و به زیر یک میلیارد دلار رسیده این درحالی است که در سال های 90، 91 و 92 از یک میلیارد دلار بالاتر بوده است.

معاون وزیر بهداشت گفت: میزان صادرات دارو تا سال 90 سیر صعودی داشته و در سال 91 و 92 صادرات کمتر شده و در سال 93 وضع اصلاح شد ولی کماکان عدد ناچیز است

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز