دکتر هاشمی در صبحانه کاری با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛

رشته های مورد اختلاف نظر وزارت بهداشت و علوم تعیین تکلیف می شوند

۱۳۹۴/۰۸/۱۹ - ۱۲:۳۲:۱۶
کد خبر: ۳۳۸۳۲۹
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر تعیین تکلیف رشته های پزشکی، غیر پزشکی و نیز بین رشته ای در کمیته مشترک بین دو وزارتخانه بهداشت و علوم عنوان کرد: تحقق این امر بر افزایش کیفیت آموزش و رونق بازار کار فارغ التحصیلان تاثیر بسزایی دارد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، سید حسن هاشمی در صبحانه کاری با محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری که صبح امروز در ساختمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، با اشاره به تاثیر تعیین تکلیف رشته های پزشکی و غیر پزشکی و قرار گرفتن هر یک از این رشته ها در زیرمجموعه وزارت علوم یا وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: این موضوع در بازار کار فارغ التحصیلان تاثیر بسزایی خواهد داشت.

وی با اشاره به این که تا کنون مشکلاتی با توجه به ابهام در تعیین تکلیف برخی رشته ها وجود داشته است، گفت: این امکان وجود دارد خروجی برخی از رشته هایی که در زیرمجوعه وزارت علوم قرار دارند در محیط های بیمارستانی به کار گرفته شود اما وزارت بهداشت در واقع نیازی نسبت به کار گیری این رشته ها نداشته باشد.

دکتر هاشمی با اشاره به رشته هایی همانند اقتصاد سلامت و مهندسی عنوان کرد: در صورتی که این رشته ها در زیرمجموعه وزارت بهداشت تحصیل کنند قطعا خروجی بهتری خواهند داشت و از این رو  در صدد همکاری با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستیم تا دو ماه آینده به نتایج خوبی برای آموزش ارتقاء و ایجاد فرصت های موثر برای به کار گیری افراد دست یابیم، همچنین نمی خواهیم افرادی فارغ التحصیل شوند که امکان به کار گیری آنها وجود نداشته باشد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تداخل فعلی در زیرمجموعه قرار گرفتن رشته های پزشکی و غیر پزشکی گفت: وجود این تداخل بر کیفیت آموزش اثر گذار است. در صورتی که در رشته های مرتبط با پزشکی در وزارت علوم رشته هایی تربیت شوند که امکان استفاده از آموزش مهارتی آنها وجود نداشته باشد، این افراد در شرایطی که به دانش فارغ التحصیلی رسیده اند، از مهارت کافی بی بهره اند به همین جهت هم در صدد هستیم مهارت آموزشی و دانش فارغ التحصیلی را به صورت توامان تامین کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که در صورت تایید این وزارتخانه تقاضای مجوز از دانشگاه علمی کاربردی بدون اشکال است، گفت: رشته هایی که برای تشکیل آنها دانشگاه علمی و کاربردی می تواند به وزارت علوم کمک کند باید در شورای گسترش وزارت بهداشت مورد بررسی قرار گیرد.

در ادامه محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری با اشاره به این که بسیاری از رشته های تحصیلی به صورت بین رشته ای هستند و فارغ التحصیلان آن در محیط های پزشکی مشغول به کار هستند، گفت:  تا کنون بررسی های در این زمینه انجام شده است. طبق این بررسی ها کمیته مشترکی تعیین شده بود تا در مورد رشته هایی که مشترک محسوب می شوند در ارتباط با مواد محتوایی و مجوز آنها تصمیم گیری شود.

وی با اشاره به لزوم تعیین کمیته کاری مشترک برای بررسی مورد به مورد رشته ها، عنوان کرد: در این کمیته محل صدور مجوز رشته ها مورد بررسی قرار گرفته و تعیین می شود. در ارتباط با رشته های مشترک نیز بررسی های مشترک انجام می شود تا یا در دانشگاه های علوم پزشکی یا در دانشگاه های غیر پزشکی مجوزهای مورد نیاز ارائه شود.

وجود 23 رشته پزشکی و غیر پزشکی مورد اختلاف نظر

وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری با بیان این که در حال حاضر 23 رشته محل اختلاف نظر دو وزارت خانه علوم و بهداشت است، خاطرنشان کرد: در صورت به نتیجه رسیدن کار این کمیته مشترک، بدون شک به شفافیت بیشتری در تعیین تکلیف محیط های کاری این رشته ها دست می یابیم. همچنین تعیین تکلیف ادامه کار یا توقف رشته ها نیز بر اساس نیاز بازار کار انجام می شود.

جدا سازی رشته ها با تکیه بر محتوا

در ادامه  محمد رضا مخبر دزفولی دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این که موضوع ادغام دو وزاتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  تا سال های آتی امکان پذیر نیست، خاطرنشان کرد: اما موضوع آمایش رشته ها بر اساس نیازهای موجود یکی از موضوعاتی است که در شورای انقلاب فرهنگی به طور جدی پیگیری می شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که با وجود منتفی بودن موضوع ادغام تعیین تکلیف زیرمجموعه قرار گرفتن رشته های پزشکی و غیر پزشکی، امری است که در این دوره امکان پذیر است، گفت:  جداسازی رشته ها باید با توجه به محتوای آنها انجام شود.

وی همچنین بر لزوم زیرمجموعه قرارگرفتن رشته دامپزشکی در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد.

در ادامه مجتبی شریعتی معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر این که ادغام دو وزارتخانه مورد بحث نیاز به اقدامی شجاعانه دارد، گفت:  در تمام کشورهای دنیا یک وزارتخانه متولی امر آموزش است این درحالی است که در کشور ما آموزش برعهده سه وزارتخانه است.

وی تاکید کرد:  وجود کمیته مشترک برای تصمیم گیری  و برنامه ریزی محتوا و صدور مجوز رشته های محل بحث ضروری است.

لزوم آموزش مهارت های ارتباطی به دانشجویان

در ادامه علی اکبر سیاری معاون بهداشتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر این که تامین سلامت افراد جامعه تنها با تجویزهای پزشکی تامین نمی شود، خاطرنشان کرد:  اکنون بهترین فرصت برای دو وزارتخانه است که به تصمیم گیری در مورد رشته های مشترک بپردازند. لذا باید جدولی از بازار کار، محل صدور مجوز، محتوا، وظایف شغلی و غیره تهیه شود تا بر اساس آن تفاهم بین دو وزارتخانه علوم و بهداشت انجام شود.

دکتر سیاری بر لزوم آموزش مهارت های ارتباطی و روش های کنترل خشم به دانشجویان تاکید کرد.

همچنین دکتر رضوی با تاکید بر این که در تفکیک رشته ها و تعیین زیرمجموعه قرار گرفتنشان باید به عرصه عمل و بازار کار رشته ها توجه کرد، گفت:  در حال حاضر بیش از ۲۰۰ رشته وجود دارد که بین رشته ای محسوب می شوند. در نتیجه ضمن تعیین تکلیف رشته های پزشکی و غیر پزشکی با توجه و عرصه عملشان وجود کمیته مشترک برای رشته های بین رشته ضروری است. لذا آیین نامه ای با نام آیین نامه علوم بین رشته ای پیشنهاد شده است.

در ادامه محمد اخباری رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با تاکید بر این که این دانشگاه وظیفه تامین نیاز بازار را بر عهده دارد، گفت: لذا مجوزهای آموزشی تنها به دستگاه های اجرایی داده می شود. اما در مورد وزارت بهداشت با توجه به این که با جان انسان ها سروکار دارد تنها با درخواست خودشان ورود می کنیم.

وی ادامه داد: تجهیزات پزشکی، تعمیر و تجهیز اتاق عمل و حوزه خدمات و نظام پشتیبان نظام سلامت، مددیار کودک و سالمند و کاردان کارشناس خانواده و مراقبت از زنان خانواده از جمله رشته هایی است که دانشگاه علمی کاربردی در مورد آنها به وزارت بهداشت خدمات ارائه می دهد.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کابردی با اشاره به مجموعه اقداماتی که این دانشگاه می تواند برای وزارت بهداشت انجام دهد، خاطرنشان کرد: بدین منظور ظرفیت های دانشگاه علمی کابردی بررسی می شود و به رشته های پودمانی نیز پرداخته خواهد شد.

وی ادامه داد: مقرر است وزارت بهداشت در مورد هفت رشته نظر قطعی خود را اعلام کند.

اخباری در پایان پیشنهاد داد : دفتر همکاری های مشترک دانشگاه علمی و کاربردی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در رشته های مهارتی و کارآفرینی برای پشتیبانی از این وزارتخانه تشکیل شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز