رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد:

تالاب هامون ، نخستین پارک صلح و دوستی منطقه

۱۳۹۴/۰۸/۱۹ - ۱۵:۱۱:۲۱
کد خبر: ۳۳۸۳۹۶
تالاب هامون ، نخستین پارک صلح و دوستی منطقه
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از انتخاب تالاب بین‌المللی هامون به عنوان نخستین پارک صلح و دوستی در منطقه خبر داد.
به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، معصومه ابتکار در حاشیه همایش روز جهانی مقابله با آثار مخرب جنگ و محیط زیست با اشاره به اقدامات دولت یازدهم در زمینه صلح و محیط زیست گفت: یکی از مهمترین اقدامات این دولت توسعه پارک‌های صلح و دوستی است.

وی افزود: ما در مرزهای مختلف کشور پارک‌های ملی مشترک و مناطق حفاظت‌شده ای با سایر کشورها از جمله عراق، آذربایجان، ارمنستان،‌ترکمنستان و افغانستان داریم که هم منافع گردشگری، مطالعاتی،‌آموزشی دارد و هم می‌تواند به صلح و دوستی کمک کند.

ابتکار با بیان اینکه هم اکنون یکی پیشنهادهای ما به عنوان پارک صلح و دوستی، تالاب بین‌المللی هامون است، گفت: یک سوم تالاب هامون در افغانستان و دو سوم آن در ایران است که اولین مراحل خود را در کمیسیون ملی انسان و کره مسکون در یونسکو طی کرده و امیدواریم بتوانیم بزودی این تالاب را به عنوان پارک صلح و دوستی معرفی کنیم.

وی درباره پدیده گرد و غبار و کنترل آن در کشور گفت: در کشور یکسری کانون‌های داخلی داریم که منجر به بروز پدیده گرد و غبار می‌شوند هم اکنون استان به استان در حال شناسایی‌ آنها به منظور تنظیم برنامه کاهشی گرد و غبار هستیم.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه این برنامه برای استان خوزستان تکمیل شده افزود: اعتبارات لازم برای اجرای آن و همچنین برای اجرای پروژه احیای تالاب‌ها در خوزستان تأمین شده است و امیدوار هستیم فعالیت‌های سازمان‌ جنگل‌ها برای تثبیت خاک بزودی شروع شود.

ابتکار با اشاره به شناسایی کانون‌های گرد و غبار در استان‌های مختلف گفت: این موضوعی نیست که به تنهایی وظیفه محیط زیست باشد، سازمان جنگل‌ها و مراتع، سازمان هواشناسی و مدیریت بحران نیز در این موضوع نقش دارند تا بتوانیم برای مقابله با گرد و غبار مدیریت صحیحی داشته باشیم.

وی با اشاره به منابع برون‌مرزی پدیده گرد و غبار خاطرنشان کرد: به دلیل شرایطی که در عراق وجود دارد کشورهای همسایه امکان اجرای برنامه‌های تثبیت خاک را ندارند پیشنهاد اولیه ما تشکیل صندوق منطقه‌ای برای مقابله گرد و غبار بود که به دلیل ناامنی کشورهای منطقه به نتیجه نرسید.

ابتکار افزود: هم اکنون پیشنهاد تشکیل صندوق جهانی را برای مقابله با پدیده گرد و غبار ارائه داده‌ایم که مورد موافقت اولیه برنامه محیط زیست سازمان ملل قرار گرفته و قطعنامه‌ای نیز برای آن تنظیم شده است که در اجلاس آتی محیط زیست جهان این موضوع مطرح می‌شود و امیدوار هستیم بتوانیم آن را در سطح یک موضوع بین‌المللی مطرح کنیم.

وی در پاسخ به سئوالی درباره پیگیری لایحه غرامت جنگ نفتکش‌ های خلیج فارس گفت: در دولت های هفتم و هشتم تمام اقدامات در ارتباط با کارهای عملی، پشتوانه‌ها و مستندات این لایحه جمع‌آوری و تنظیم شد و آن را سازمان ملل پذیرفت.

ابتکار افزود: پس از تغییر رژیم عراق،  سیاست دولت پیگیری این لایحه نبود چرا که شکایت، علیه دولت صدام و اقدامات دولتش بود، بنابراین پیگیری این لایحه متوقف شد.

نظر شما