معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو:

قاچاقچیان مخالفان اصلی طرح رهگیری کالاهای سلامت محور هستند

۱۳۹۴/۰۸/۲۰ - ۱۲:۳۶:۲۶
کد خبر: ۳۳۸۶۲۱
قاچاقچیان مخالفان اصلی طرح رهگیری کالاهای سلامت محور هستند
معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو به برخی انتقادات مطروحه در خصوص برچسب اصالت پاسخ گفت.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو در خصوص انتقادات برخی وارد کنندگان موادغذایی و آرایشی بهداشتی، در بحث برچسب اصالت و نبود زیرساخت های اجرایی گفت: زیر ساخت در حد نیاز ما پاسخگو است. هر چند که در اجرای طرح در صنعت داروسازی مشکلاتی وجود دارد که کارشناسان در حال مرتفع کردن آن هستند. حوزه مواد غذایی با درخواست اتحادیه مربوطه چند ماه پیش استثنا شد و به آنها فرصت داده شد که طرحی بهتر ارائه کنند که تا به الان طرحی مطرح نشده است.

اکبر عبداللهی اصل افزود: تا چند سال پیش واردکنندگان هزینه برچسب های طرح شبنم را بدون اعتراض پرداخت می کردند. جالب این که الان این هزینه ها به پنج درصد قیمت فراورده نمیرسد، اعتراض میکنند. 

وی با اشاره به اینکه طرح‌ رد ‌یابی کنترل اصالت برای اولین بار در سال 85 در حالی اغاز شد که ایران اولین مجری آن بود ولی با اجرای بد شبنم و با مقاومت فعلی واردکنندگان در حالی اجرا میشود که 58 کشور دیگر آنرا اجرایی کرده اند.

 این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو بیان کرد: سازمان جهانی بهداشت در حوزه داروهای قاچاق بررسی‌ها و پیگیری‌های لازم را داشته و از طرح ایران استقبال نموده اند و این درحالی است که  برخی شرکتهای داخلی در خصوص این طرح به دنبال اشکال تراشی هستند.

دکتر عبدالهی اصل در ادامه  اضافه نمود: این طرح در حوزه آرایشی و بهداشتی وارداتی فقط در بسته‌بندی‌های ثانویه اجباری بوده است  گرچه بسیاری از شرکتها به دلیل این که با این روش می توانند کالای خود را متمایز کنند خود اصرار به انجام آن دارند.

وی با اعتقاد به اینکه عدم آگاهی و اطلاع کافی نسبت به سیستم ردیابی و رهگیری و کنترل اصالت و نیز داشتن منافع در عدم تفکیک فراورده اصیل و غیراصیل  دو علت عمده عدم مقاومت در این طرح  می باشد؛ حوزه‌های دارو و مکمل‌ را حوزه هایی برشمرد که در اولویت، ملزم به اجرای این طرح می باشند.

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا دارو در خصوص امکان یا عدم امکان تقلبی بودن برچسب اصالت نیز سخنانی بیان نمود و با گفتن اینکه برچسب مورد استفاده ماهیت هولوگرامی نداشته و صرفا یک بارکد استاندارد است ادامه داد: کدهای درج شده روی کالا به عنوان پاسپورتی برای آن محصول است و افراد از طریق سامانه 20008822 و سامانه ttac.ir می‌توانند مشخصات کالایشان را پیگیری کنند و با استعلام کد پوشیده شده می توانند از اصالت آن مطمئن شوند.

 دکتر عبدالهی اصل در واکنش به اعتراضات مغرضانه وارده به این طرح  نیز خاطر نشان نمود: در همان ابتدای راه با حضور کارشناسان متعدد، طرح ردیابی رهگیری و کنترل اصالت، ارزیابی و اشکالات طرح‌های قبل مطرح و برطرف گردید و هم اکنون نیز امیدواریم با موفقیتهایی که در این زمینه بدست اورده ایم دولتمردان در سایر ارگانها، نهادها و وزارتخانه ها نیز از ما حمایت کنند. قاچاقچیان مخالفان اصلی طرح رهگیری کالاهای سلامت محور هستند منتقدان دلسوز اگر از ماهیت طرح آگاه شوند قطعا با آن همسو خواهند شد.

وی در پایان با اطمینان اعلام کرد: با توجه بازخوردهای اخذ شده، بیش از پیش به صحت راهی که در پیش گرفته ایم ایمان آوردیم.

نظر شما