نشت شیلنگ مهمترین علت انفجار گاز در خانه ها

۱۳۹۴/۰۸/۲۴ - ۱۶:۰۲:۲۷
کد خبر: ۳۳۹۷۴۲
نشت شیلنگ مهمترین علت انفجار گاز در خانه ها
مدیرکل بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت ملی گاز ایران گفت: نشت گاز از شیلنگ به علت نبود یا خرابی بست، مهمترین علت حوادث ناشی از انفجار گاز در کشور است.
به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، محمدرضا یوسفی پور در نشست خبری افزود: در سال گذشته 92 نفر از هموطنانمان بخاطر انفجار و آتش سوزی ناشی از نشت گاز فوت کردند که در مقایسه با سال 92، بیست و یک نفر کمتر است.

وی افزود: در سال 92 ، 113 نفر از هموطنانمان بخاطر انفجار گاز در سراسر کشور فوت کردند.

یوسفی پور نداشتن یا خرابی بست شیلنگ گاز را مهمترین عامل نشت اعلام کرد و افزود: در سال 1393، هزار و 311 حادثه آتش سوزی و انفجار در سراسر کشور بخاطر نشت گاز رخ داد که استان تهران با 225 حادثه در صدر و استانهای آذربایجان شرقی، مازندران و آذربایجان غربی در مقامهای بعدی انفجار گاز قرار داشتند.

وی استانهای بوشهر، ایلام و کهگیلویه را دارای کمترین حوادث ناشی از انفجار دانست و تصریح کرد: در این مدت همچنین در استان تهران 48 حادثه گاز گرفتگی رخ داد و استانهای آذربایجان غربی با 35 ، آذربایجان شرقی با 23 و خراسان رضوی با 21 گاز گرفتگی بیشترین مرگ و میر ناشی از انتشار گاز مونو اکسید کربن را داشتند.

مدیرکل ایمنی شرکت ملی گاز افزود: به لحاظ ضریب تعداد حوادث بر سرانه جمعیت، بیشترین حوادث ناشی از گاز ، در استان خراسان شمالی رخ داده است و این استان بالاتر از استانهای سمنان و خوزستان ردیف اول پرخطرترین استانها را داشته است.

وی همچنین درباره استفاده از بخاری بدون دودکش در منازل مسکونی کوچک هشدار داد و تصریح کرد: استفاده از بخاری بدون دودکش در اتاق خواب و حمام اکیدا ممنوع است و به هیچ وجه نباید در فضاهای مسکونی کوچک کمتر از 60 متر مورد استفاده قرار گیرد اما در فضاهایی که درب آن مرتب باز و بسته شود و کسی شبانه در آن محل نمی خوابد مثل اماکن تجاری و اداری، به شرط پرهیز از جابجایی مرتب آن، با احتیاط قابل استفاده است.

یوسفی پور تاکید کرد: بهتر است وسایل گاز سوز را با توجه به اینکه مرگ و میر ناشی از نقص وسایل گاز سوز ، سال قبل 5 برابر سال 92 رشد کرده و به 9 درصد رسید قبل از نصب ، ازجانب کارشناسان بررسی و عملکرد درست آنها تایید شود.

وی افزود: هر انسان در دقیقه به 40 کیلوگرم هوا نیاز دارد و یک بخاری 15 برابر و یک پکیج گازی 45 برابر یک انسان هوا نیاز دارند لذا باید توجه داشت که این میزان باید مرتب تامین شده و گازهای سمی آن از محل به دقت با دودکشهای استاندارد دارای کلاهک خارجی تخلیه شود.

وی همچنین از شهروندان خواست هنگام نصب دودکش، از ایجاد زانویی زیاد در مسیر تخلیه، شیب منفی لوله های خروجی، اتصال های ضعیف و درز دار، و استفاده از یک دودکش برای دو وسیله مجزا جدا پرهیز کنند.

یوسفی پور افزود: نقص در سیستم دودکش در سال 93 متاسفانه عامل 73 درصد مرگ و میرها بوده و در سال قبل از ان هم 76 درصد مرگ و میرهای خاموش ناشی از گاز گرفتگی ناشی از نقص دودکشها بوده است.

مدیرکل HSE شرکت ملی گاز همچنین با اشاره به درج مبالغی در قبوض گاز به عنوان حق بیمه تاکید کرد: دستگاههای بیمه گر در صورتیکه حوادث ناشی از مصرف گاز برای شهروندان رخ دهد با تایید مقامات قانونی، ملزم به پرداخت خسارت به آسیب دیدگان هستند

نظر شما