یک متخصص پوست و مو مطرح کرد:

راه شناسایی محصولات بی ضرر آرایشی و بهداشتی

۱۳۹۴/۰۸/۲۸ - ۱۰:۱۹:۱۷
کد خبر: ۳۴۱۱۴۲
راه شناسایی محصولات بی ضرر آرایشی و بهداشتی
یک متخصص پوست و مو با تاکید بر اهمیت مصرف مواد آرایشی و بهداشتی بی ضرر گفت: توجه به نکات مهم در شناسایی بی ضرر بودن این مواد در تهیه محصولات مناسب و بی خطر کمک می کند.

دکتر ریحانه مهرگان با اشاره به اینکه لوازم آرایشی بی ضرر جزیی از مراقبت های پوستی و نیز سلامتی محسوب می شود، گفت: برخی از مواد شیمیایی و مضر موجود در لوازم آرایشی می تواند آسیب های جبران ناپذیری برای فرد ایجاد کند. اولین قدم برای اطلاع از ایمن بودن لوازم آرایشی خواندن برچسب محصول و نیز آشنایی با مواد تشکیل دهنده آن است.

وی تاکید کرد: قبل از خرید شامپو، نرم کننده، خمیردندان، عطر، لوازم اصلاح، کرم های پوستی و لوازم آرایشی باید به دقت برچسب آن را مطالعه کرد تا در درچه اول تاییدیه وزارت بهداشت را داشته باشد و همچنین حاوی مواد مضر نباشد.

مهرگان عطر و اسانس مصنوعی را از جمله مواد مضر در لوازم آرایشی دانست و گفت: این مواد می تواند سبب بروز حساسیت، آلرژی، بیماری تنفسی، حالت تهوع، سرگبجه و تغییر رنگ پوست شود و در صورتی که برچسب Fragrance Free را داشته باشد عاری از عطر و اسانس مصنوعی است.

این متخصص پوست و مو اضافه کرد: پارابن نیز از شایعترین مواد مضر موجود در محصولات آرایشی است که شامل Propyl paraben و Ethyl paraben، است و جزو رایج ترین مواد نگهدارنده موجود در لوازم آرایشی و بهداشتی پوست و مو نظیر ریمل، کرم، ضدآفتاب، دئودورانت و خمیردندان است که می تواند سبب تغییرات هورمونی، حساسیت و آفت دهان شود سرطانزاست.

مهرگان فتالات را از دیگر مواد مضر موجود در این محصولات عنوان کرد و گفت: شایعترین مواد این رده شامل؛ بنزیل فتالات (BBP) و دی بوتیل فتالات (DBP) است که باعث اختلالات هورمونی می شود. این ماده در زنان باعث نازایی و در مردان باغث ناباروری و نیز در دوران بارداری سبب آسیب به جنین می شود که به طور شایع در لاک ناخن دیده می شود.

مواد مضر در رژلب، لاک ناخن و صاف کننده مو

وی گفت: فرمالدئید در رژلب و لاک ناخن یافت می شود که باعث تحریک و التهاب پوستی و نیز ضعف عمومی در صورت (به دنبال افراط در مصرف) می شود.

مهرگان اضافه کرد: این ماده اغلب در صاف کننده های کراتینی که در آرایشگاه ها و سالن های زیبایی جهت صاف کردن مو مورد استفاده قرار می گیرد، به کار می رود که بسیار خطرناک و سرطانزاست. مواد فوم ساز (Dea) نیز سبب تحریک پوست، ضعف سیستم ایمنی و سرطان می شود.

وی گفت: اکسی بنزون (Oxybenzone) که ممکن است در رژلب وجود داشته باشد؛ سبب بروز حساسیت و اختلال هورمونی می شود.

مهرگان گفت: برخی از انواع الکل که در لاک ناخن و عطر به کار می رود باعث خشکی، ترک پوست، پیری زودرس و لک های قهوه ای می شود.

این متخصص پوست و مو افزود: بوتیل هیدروکسی (Botyl hydroxyanisole) نیز جزو مواد نگهدارنده سرطانزاست که در بسیاری از مواد آرایشی مانند خطچشم و رژلب دیده می شود.

مهرگان گفت: تولوئن حلالی است مه به طور معمول در لاک ناخن وجود دارد و سبب سوزش چشم، ریه، پوست، اختلال سیستم عصبی، سرگیجه و سرطان می شود.

مواد مضر موجود در برخی ضدآفتاب ها و دئودورانت ها کدامند؟

این متخصص پوست و مو تاکید کرد: آلومینیوم سنتتیک در ضدآفتاب ها و دئودرانت ها به کار می رود و سبب آلزایمر می شود. البته آلومینیوم به نام "آلوم" جایگزین خوبی برای آن است.

شناسایی مواد مضر موجود در صابون، شامپو و خمیردندان

مهرگان گفت: تری کلوزان (Triclosan) یک ضدباکتری است که در صابون، کرم های ضدمیکروب، دئودرانت و خمیردندان به کار می رود که سبب تضعیف سیستم ایمنی و نیزی اختلال هورمونی می شود.

وی گفت: سولفات لوریل سدیم، سولفات لورس سدیم (SLS یا SLES) سبب ایجاد حباب و کف در صابون، شامپو، ژل بدن و پاک کننده صورت می شود. این ماده سبب حساسیت پوستی و چشمی می شود.

این متخصص پوست و مو یادآور شد:  دی اتیل اتانول (Diethanolamin) و دی اتیل آمین (Diethylamin) در شامپو سبب تولید کف می شود و خاصیت نرم کنندگی هم دارد که باعث اختلال هورمونی و سرطان می شود.

مواد مضر برخی مرطوب کننده ها و نرم کننده ها

مهرگان تاکید کرد: روغن های معدنی موجود در مرطوب کننده ها و نرم کننده ها باعث بسته شدن منافذ پوست،پیریزودرس، بروز آکنه و اختلال جذب ویتامین ها می شود.

وی در پایان تاکید کرد: همه لوازم آرایشی تاریخ انقضاء دارند و پیشنهاد می شود که در مورد کرم پودر یک سال، رژگونه دو سال، رژلب یک سال و ریمل 3 تا 4 ماه پس از بازکردن مصرف شوند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز