جهانی بدون خشونت؛

آرزوی بدون مرز تمام زنان

۱۳۹۴/۰۹/۰۳ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۴۲۸۵۰
آرزوی بدون مرز تمام زنان
به کبودی چشمش در آینه نگاهی انداخت مدت هاست درد برای جسمش عادی شده،اما زخم های روحش هر بار تازه تر قبل می شوند. سوال بی جوابی در ذهنش سال هاست نقش بسته است،به کدامین جرم باید اینگونه تقاص پس بدهد؟

به گزارش خبرنگار سرویس زنان خبرگزاری برنا، 25 نوامبر در تقویم روز جهانی رفع خشونت علیه زنان  نام گذاری شده است، اما یک واقعیت تلخ و انکار ناپذیر وجود دارد و آن این است که روز برای تمام زنان در سراسر جهان فقط یک ژست چند ساعته است. در این چند ساعت امید فردای بدون خشونت به زنان داده می شود، اما وقتی روز به پایان می رسد خوب می دانند باید برگردند به دنیایی که خشونت در آن عادی است و جزو جدا ناپذیر زندگی است.

برای بررسی بیشتر خشونت علیه زنان در جامعه و قوانین مربوط به آن با شهربانو امانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا اظهار کرد: در همه جای دنیا حتی در کشورهای همسایه  پر از مشکل ما خوب می دانند که باید آگاه سازی صورت بگیرد و زنان نسبت به حقوق خود مطلع باشند  و بدانند در مقابل خشونت های خانگی و خانوادگی قوانینی وجود دارد.

وی افزود: این روز در کشور ما متفاوت تر از بقیه کشور هاست، در روز جهانی مبارزه علیه خشونت زنان در اکثریت کشورها آنچه که مرسوم است برگزاری همایش ها و کنفراس هاست، و زنان به طور خود جوش  راهپیمای هایی را ترتیب می دهند، اکثر این کارها  می تواند تاثیرگذرا باشد در جلوگیری از خشونت علیه زنان .

امانی با انتقاد از نبود رسانه های مستقل در کشور گفت: ذکر دو نکته لازم است نخست اینکه متاسفانه چون در کشور ما رسانه های خصوصی وجود ندارد و تمامی رسانه های دیداری و شنیداری ما دولتی هستند پس نمی توان حرکت های مربوط به این حوزه را رسانه ای کرد، نکته دوم و مهم تر این است که چون مسؤلان فکر می کنند اگر مسائل اجتماعی که جاری و ساری در بطن جامعه است  مطرح شود فضای جامعه آبستن حوادث خواهد شد به همین خاطر چشم پوشی می کنند تا به عقیده خودشان از بروز اتفاقات،معضلات و مشکلات جلوگیری کنند در واقع پاک کردن صورت مسئله به جای حل آن.

این فعال سیاسی و اجتماعی با بیان اینکه "دراین روز فقط نباید به نظر من اکتفا کنیم" تصریح کرد: به برگزاری همایش ها، کنفرانس ها  و برنامه های از این قبیل، ما در این روز باید از مسؤلان گزارش های  را در مورد مبارزه با خشونت علیه زنان،اینکه چقدر موفق بوده اند در این امر و مجتمع های ذی صلاح باید روند یکسال خودشان را ارائه دهند اینکه چه میزان توانسته اند با خشونت علیه زنان مبارزه کنند و مهم تر از همه چه راهکار هایی را برای این آسیب اجتماعی تعبیه کرده اند.

امانی با اشاره به شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه و ارتباط آن با خشونت علیه زنان تاکید کرد: خشونت علیه زنان در هر جامعه بر می گردد به شرایط اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی و چون زن احساس حمایت نمی کند چه از طرف خانواده و چه از طرف نهاد های دولتی،ترجیح می دهد سکوت کند تا آن چیزی که به عنوان حداقل های زندگی ای را که دارد از دست ندهد.

وی افزود: کارشناسان باید افکار عمومی آگاه از این معضل کنند  و زنان باید بدانند یک نهاد،سازمان و یا متولی وجود دارد تا ازآن ها حمایت کند. قوه قضایه باید این امنیت را ایجاد کند تا زنان به هنگام مواجه با خشونت و در موارد بدتری مثل اذیت و آزار جنسی بتوانند به مجمتع های قضایی مراجعه کنند و شکایت خود را مطرح کنند و مطمئن باشند حقی که از آنان ضایع شده است پس گرفته خواهد.

این فعال اصلاح طلب با تاکید برمتعهد بودن همسران، زنان و مادران در کشور خاطرنشان کرد: آن دسته از زنان که مسؤلیت خانواده را بر عهده می گیرند و سرپرست خانواده می شوند با مشقت فرزندان خود را بزرگ می کنند باید از حمایت های بیشتری را احساس کنند از سوی دولت و نهاد های مدنی. این زنان کاری به مراتب سخت تر از دیگر زنان جامعه  دارند باید هم حواسشان باید به فرزندان و آینده آنان باشد و هم اینکه مدیریت اقتصادی داشته باشند تا از پس زندگی و هزینه های آن برآیند؛پس سزاوار نیست مورد خشونت قرار بگیرند.

امانی در ادامه با اشاره به زوایای مختلف خشونت علیه زنان افزود: متاسفانه زنان در تمام محیط هایی که فعالیت می کنند مورد خشونت قرار می گیرند، خشونت فقط جسمی نیست بلکه می تواند روحی هم باشد و این بدترین نوع خشونت است.

وی ادامه داد: باید ریشه یابی کنیم که چرا نهاد های اجرایی ما نتوانستند قانون های حمایتی را به اجرا در بیاورند، آن چه در این سال ها روند رو به جلو و امیدوار کننده ای داشته سمن های است که به طور مردمی به راه افتاده ما شاهد هستیم که حمایت های چه مادی و چه معنوی صورت میگیره درمورد زنان آسیب دیده .

امانی در پایان با تاکید بر تغییرات و عزم دولت یازدهم برای برطرف کردن مشکلات حوزه زنان تصریح کرد: خوشبختانه با تحمل بالای که دولت تدبیر و امید دارد و کارکردهای مثبت در زمینه حل آسیب ها و معضلات اجتماعی داشته در این مدت باید امیدوار باشیم که این آمار و ارقام کاهش پیدا کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز