گزارش از پارکی که قلب تهران را سیاه کرده است؛

ضرب‌العجل مسوولان برای خروج چادرنشینان هرندی

۱۳۹۴/۰۹/۰۷ - ۰۹:۱۸:۴۷
کد خبر: ۳۴۳۳۹۶
ضرب‌العجل مسوولان برای خروج چادرنشینان هرندی
محله هرندی؛ پارک حقانی، گویا این محله می‌خواهد بگوید معضل اعتیاد در جامعه عادی شده است و این یک جمله، ساکنان محله هرندی را به ستوه آورد و آنان را برآن داشت تا خود برای این محله و خاتمه دادن به ماجراهایش چاره‌ای بیاندیشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، 21 مهرماه سال جاری بود که قالیباف، با حضور در شورای شهر تهران، از طرح ارتقای کیفیت زندگی در محله هرندی سخن گفت. شاید شهردار در آن زمان تصور نمی‌کرد که عملی نشدن قول ساماندهی چند ماهه محله پرآسیب هرندی توسط شهرداری باعث شود که حدود یک ماه بعد اهالی عصبانی این منطقه، خود به فکر افتاده و به کارتن خواب‌ها حمله کرده و هرندی را به آتش بکشند.

تمام این اتفاقات در حالی رخ داد که نیروی انتظامی، شورای شهر، شهرداری و دیگر سازمان‌ها وارد عمل شدند و پای کار آمدند. برای باخبر شدن از اصل ماجرا خبرنگار آسیب‌های اجتماعی خبرگزاری برنا به بوستان حقانی رفت تا وضعیت این بوستان را از نزدیک مشاهده و بررسی کند.

نگاهی بر اتفاقات اخیر پارک حقانی

وقتی به بوستان حقانی رسیدم قدم‌هایم لرزان شد. شاید چیزهایی که خوانده و شنیده بودم را باور نمی‌کردم اما امروز تمام آن خوانده‌ها و شنیده‌ها مقابل چشمانم جان گرفت.

از بوستان‌های خواجوی کرمانی و بهاران گذشتم و به حقانی و هرندی رسیدم، احساس اضطراب و خطر تمام وجودم را فراگرفت. با وجود آنکه می‌دانستم امکان پیاده روی دراین بوستان وجود ندارد و معتادان غریبه‌ها را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند و اموالشان را به سرقت می برند؛ وارد پارک شدم. به هرکجا از این بوستان که قدم گذاشتم چیزی جز لوازم اعتیاد خودنمایی نمی‌کرد. چوب هایی که بر روی زمین رها شده بود و نیمی از چادرهای سوخته‌ی این معتادان در قسمت زمین بازی کودکان توجهم را جلب کرد.

با مشاهده آن تصاویر به سراغ یکی از اهالی محل رفتم و علت را جویا شدم. وی گفت: چند شب گذشته برخی از اهالی محله هرندی با در دست داشتن تعدادی چوب به سمت کارتن خواب‌ها هجوم بردند و چادرها و لوازمشان را به نشانه اعتراض به آتش کشیدند.

یکی از معتادان که نسبت به دیگر آن‌ها از وضعیت مناسب‌تری برخوردار بود جلو آمد و گفت: صبح  پس از حادثه چند اتوبوس با نشان نیروی انتظامی آمد و برخی از معتادان را باخود برد.

معتادان شهرستانی به زادگاه خود باز می‌گردند

عبدالحسین مختاباد، رئیس کمیته هنر شورای اسلامی شهر تهران به خبرنگار برنا، گفت: برای پاکسازی این محله یک اجماع جدی میان شهرداری و دولت ایجاد شده است و از محله هرندی دوبار بازدید کردم که یک‌بار به همراه نمایندگان مجلس از این محله دیدن کردم و وضعیت را مورد بررسی قرار دادیم.

رئیس کمیته هنر شورای شهر تهران با اشاه به بودجه های اختصاص یافته به شهرداری، بیان داشت: بودجه های خوبی از طرف کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر به شهرداری منطقه 12 اختصاص داده شد تا هرچه سریع‌تر محله هرندی را پاکسازی کنند.

مختاباد با بیان اینکه بیش از 70 درصد از کسانی که در این محله هستند مهاجران شهرستانی‌اند، عنوان کرد: در این خصوص با وزارت کشور هماهنگی های لازم انجام شده است تا پس از پاکسازی این بوستان، معتادان شهرستانی به محل زندگی خود بازگرانده شوند.

وی ادامه داد: باید برای این معتادان در محل زندگی‌شان، سرپناه و شغل مناسب در نظر گرفته شود تا مجددا به تهران بازنگردند.

رییس کمیته هنر شورای شهر تهران در ارتباط با تفاوت محله عودلاجان و خاک‌سفید با محله هرندی اذعان داشت: به جرات می‌توان گفت که این محله با دومحله دیگر متفاوت است و هرگز سرنوشت آن مانند دومحله نام برده نمی‌شود.

مختاباد در پایان افزود: شهرداری در ارتباط با پاک‌سازی محله هرندی برنامه‌های خوبی را در نظر  گرفته است که به زودی خبرهای خوشی را خواهیم شنید.

سنگ بزرگ علامت نزدن است

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران معتقد است، سنگ بزرگ علامت نزدن است و می‌گوید: شهرداری به تنهایی می‌خواهد تمام کارها را انجام دهد و نمی‌تواند. محله هرندی با عودلاجان و خاک سفید متفاوت است و باید برنامه اتخاذ شده برای آن نیز متفاوت باشد.

علیرضا دبیر در گفت‌وگو با خبرنگار شهر و شهروند خبرگزاری برنا در خصوص محله هرندی گفت: در ارتباط با جمع‌آوری متجاهران این محله، شهرداری به تنهایی نمی‌تواند کاری را پیش ببرد.

وی اضافه کرد: این کار تک بعدی نیست و امکان ندارد تا زمانی که سازمان های بهزیستی، رفاه، ناجا وزارت کشور و حتی ثبت احوال در این کار مشارکت نکنند تحولی در هرندی اتفاق بیفتد.

دبیر با اشاره به چند وجهی بودن مشکلات هرندی اظهار داشت: بعضی از کودکان کار در این محله حتی شناسنامه ندارند و شهردار تهران به تنهایی نمی‌تواند با انجام کارهای پراکنده این معضل را حل کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این‌که شهرداری به همکاری ارگان های دیگر نیاز دارد، خاطرنشان کرد: سنگ بزرگ علامت نزدن است و شهرداری به تنهایی می‌خواهد تمام کارها را انجام دهد و نمی‌تواند. سازمان‌های دیگر هم به علت کمبود بودجه قدمی برنمی‌دارند.

دبیر درپایان صحبت‌هایش عنوان کرد: خاک سفید و عودلاجان را خراب کردیم و معتادان در محله های دیگر پخش شدند؛ اما در خصوص معتادان محله هرندی برای بعد از جمع‌آوری آنان نیز تدابیری اندیشیده ایم.

معتادان ولگرد جمع‌آوری شوند

سردار علیرضا جزینی، قائم مقام ستاد مبارزه با موادمخدر به خبرنگار برنا گفت: در حال حاضر شهرداری تهران موضوع ساماندهی منطقه 12 را در دست دارد. با این حال منطقه هرندی تنها دغدغه شهرداری نیست بلکه شهرداری تهران تمام آسیب‌های اجتماعی را بررسی می‌کند.

وی ادامه داد: ستاد مبارزه با مواد مخدر در تمام جلسات شورای شهرتهران که در خصوص محله هرندی تشکیل شد، حضور داشت و از شهرداری تهران درخواست کرد تا درخصوص تدابیری که در حوزه مواد مخدر اتخاذ کرده‌اند با ستاد مبارزه با مواد مخدرهماهنگی لازم را داشته باشند.

جزینی با تاکید بر ایجاد هاهنگی میان ستاد مبارزه با مواد مخدر و شهرداری تهران، عنوان کرد: برابر با ماده 33 قانون مبارزه با مواد مخدر کلیه عملیات اجرایی، قضایی، پیشگیری از وقوع جرم، تبلیغات و مسائلی که در حوزه مبارزه با مواد مخدر است در ستاد مبارزه با موادمخدر متمرکز است.

قائم مقام ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: به همین دلیل ستاد دارای سندهای جامع اجرایی است. مثل سند جامع پیشگیری، سند درمان و همچنین مصوبات ستاد در حوزه های درمان، پیشگیری، مقابله و حمایت اجتماعی و ... . بنابراین هرسازمانی که بخواهد در این حوزه اقدام کند باید با سیاست‌ها و هدایت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر هماهنگی‌های لازم را انجام دهد.

وی در خصوص اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر برای اجرایی شدن برنامه‌های هرندی از شهرداری حمایت می‌کند، خاطرنشان کرد: در این راستا ما از برنامه ای که شهرداری در منطقه تهران به صورت نمونه قصد اجرای آن را دارد حمایت کردیم و براین باوریم که این کار یک کار مبثتی است.

جزینی در پایان صحبت‌هایش گفت: توقع ما از شهرداری این است که در خصوص جمع‌آوری معتادان ولگرد‌ در سطح شهر تهران اقدام عاجلی بعمل آورند و براساس توافقی که میان وزیر کشور و شهردار تهران صورت گرفت امیدواریم این کار به ظهور برسد.

جمع‌آوری معتادان هرندی پاکسازی محیط زیست نیست

سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی به خبرنگار انتظامی خبرگزاری برنا گفت: جمع‌آوری معتادان محله هرندی ساده ترین کار است؛ اما باید برای بعد از جمع‌آوری آنان برنامه هایی را در نظر داشته باشیم تا مجددا به سمت و سوی اعتیاد حرکت نکنند.

وی ادامه داد: جمع‌آوری معتادان مانند پاکسازی محیط زیست نیست و اگر مکانی برای نگهداری از آن‌ها وجود نداشته باشد و برای پس از جمع‌اوریشان برنامه ای نداشته باشیم بازهم اتفاقات هرندی تکرار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، بی شک وضعیت منطقه 12 و خیابان هرندی با تخریب چند چادر اقامت و اتش زدن اسباب و لوازم اعتیاد بهبود نمی‌یابد. آسیبی به آن وسعت به همتی وسیع‌تر نیاز دارد.

نظر شما
نظرات
عباس
|
-
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۷
0
0
سردار عزیز - مسیولی که در حکومت اسلامی زحمت میکشی - ریختن عده ای با چوب وزدن مشتی معتاد درپارک هرندی واتش زدن چادرهایشان نه تنها درست است بلکه گناه است .شما براخراب کردن انجا انهارا درسطح تهران پخش میکنید چنانکه خاک سفید را خراب کردید چندصد محله خاک سفید دیگر ایجادشد که دیروز نیروی انتظامی اعلام کرد38 محل مثل هرندی مانده ایا بهتر نیست با پخش وگسترش معتادان به شیشه وکراک وهرویین وسایر موادصنعتی وشیمیایی که خودتان امارهای واقعی رامیدانید ماده سنتی تریاک رادرانحصاردولت به افرادبیمار ومسن بالای 50 سال قرار داده ومحل ویا منطقه ای حاشیه تهران برای این معتادان خطرناک درنظر بگیرید تادرهمانجا بالاخره اخرشان مرگ است .ولی با زدن انها انهارا درسطح شهر پخش میکنید بیماریهای خطرناک رابین مردم گسترش میدهید بیشترشان ایدز هپاتیت و....دارند با تعصبات کور و... بیماری واعتیادرادربین کوچه وخیابانهای تهران گسترش ندهید .المان - دانمارک - هلند و.....مثل ما نمیفهمند که اتوبوس یا اتاق تزریق یا پارک بخصوصی برای این افراد درنظرگرفته که امارتمام انهارادارند ؟
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز