معاون آموزشی وزارت بهداشت خبر داد:

تلاش برای ایجاد پوشش ۹۰ درصدی حمایت از مبتلایان به دیابت تا سال ٢٠٢٥

۱۳۹۴/۰۹/۰۴ - ۱۲:۲۳:۴۶
کد خبر: ۳۴۳۶۲۴
تلاش برای ایجاد پوشش ۹۰ درصدی حمایت از مبتلایان به دیابت تا سال ٢٠٢٥
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تلاش برای ایجاد پوشش 90 درصدی حمایت از مبتلایان به دیابت تا سال 2025 در کشور گفت: در صدد هستیم در صورت تایید هیئت امنای دانشگاه ها 5 درصد منابع بهداشتی و درمانی این مراکز آموزشی برای دیابت هزینه شود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا،  باقر لاریجانی در همایش راهبری دیابت با اشاره به سند پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر در کشور و  چهارچوب ملی ارائه خدمات در مورد دیابت عنوان کرد: بیماریهای  غیر واگیر دلیل 80 درصد مرگ و میرها در سراسر جهان است که متاسفانه روند رو به رشدی نیز دارد به گونه ای که در 10 سال گذشته شاهد افزایش 12 درصدی مرگ و میر به دلیل ابتلا این نوع بیماری ها بوده ایم.

وی با اشاره به جایگاه ایران در مورد بیماری های غیر واگیر  گفت: بیماری های قلب و عروق، دیابت و سرطان سه دلیل مهم مرگ و میر در کشور ما محسوب می شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، چاقی، مصرف سدیم بالا، قند خون و کلسترول را از عوامل خطر ابتلا به بیماریهای غیرواگیر عنوان کرد و افزود: این عوامل مهم ترین ریسک فاکتورهای ابتلا به بیماری های غیر واگیر در کشور است.

 لاریجانی با اشاره به اهداف 9 گانه سازمان بهداشت جهانی برای کاهش بیماری های غیر واگیر در جهان تا سال 2025 اظهار کرد: این سازمان در صدد  است 25 درصد این نوع بیماری ها را کاهش دهد. ما نیز اهداف سازمان بهداشت جهانی را در ایران تطابق داده ایم به گونه ای که در تلاش هستیم تا 25 درصد مر گ و میر در این حوزه، 10 درصد مصرف الکل، 30 درصد مصرف نمک، 30 درصد دخانیات را کاهش داده و ابتلا به فشار خون و دیابت را ثابت نگه داریم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: با توجه به موضوع اعتیاد و نیز آمار بالای حوادث جاده ای و ترافیکی در کشور  هدف گذاری ویژه و جداگانه ای نیز برای کاهش این موارد  انجام شده است.

 لاریجانی با اشاره به این که در این هدفگذاری ویژه بیماری های روحی و روانی و افزایش دسترسی دارویی آنها نیز لحاظ شده است، عنوان کرد: همچنین در تلاشیم مصرف نمک و چربی های غیر اشباع را نیز در جامعه کاهش دهیم.

اطلاعات وزارت بهداشت در مورد بیماری های غیر واگیر در کشور دقیق است

وی با اشاره به سند بیماری های غیر واگیر و چهارچوب تنظیم شده در آن گفت: با تدوین این سند می توان گفت اطلاعات وزارت بهداشت در مورد بیماری های غیر واگیر در حال حاضر در کشور دقیق است. ما در حال استفاده از فرصت های کشورمان هستیم زیرا شبکه بهداشتی خوبی داریم و از امتیازاتی همانند پزشک خانواده و بهورز نیز بهره مند هستیم.

لاریجانی با اشاره به ادغام آموزش پزشکی و نظام سلامت افزود: این موضوع علیرغم برخی چالش ها ،فرصت هایی را برای نظام سلامت در کشور ایجاد کرده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که در صدد هستیم شیوع دیابت را تا 10 سال آینده ثابت نگه داشته و عوامل خطر آن را کاهش دهیم، اظهار کرد: در حال حاضر 50 درصد از مبتلایان به دیابت در کشور از پوشش درمانی خوبی بهره مند هستند. در صدد هستیم تا سال 2025 پوشش 90 درصدی برای حمایت از این بیماران ایجاد کنیم و 80 درصد از آنها به صورت دوره ای مورد مطالعه قرار گیرند.

وی با اشاره به تلاش برای ایجاد نظام ثبت بیماری به صورت صد درصد تا دو سال آتی به صورت کاغذی و الکترونیک گفت: در نهایت تا سال 2018 به صورت کامل نظام ثبت به صورت الکترونیک تعریف می شود تا نظام پرداخت بیمه ای به این سیستم متصل شود. همچنین در تلاشیم دسترسی دارویی برای مبتلایان به دیابت را در کشور افزایش دهیم تا تحت پوشش بیمه ای نیز قرار گیرند.

 لاریجانی با اشاره به تهیه ساختاری برای درمان بیماری  دیابت متناسب با نظام سلامت کشور، گفت: شاخص ها در مراحل مختلف برای رصد، ارائه خدمت، غربالگری و سایر روش های اجرایی،  حتی در نظر گرفتن تعرفه و در نهایت ایجاد سیستم پایش به منظور بررسی میزان دسترسی به اهداف تعریف شده نیز تعیین شده است.

وی با اشاره به تلاش برای بررسی 80 درصد از افراد مبتلا را در معاینات ادواری برای تشخیص زودرس بیماری گفت: پرونده الکترونیک و نظام ثبت در این میان بسیار کمک کننده و راهگشا است. همچنین در صدد هستیم شاخص های مرتبط با درمان استاندارد، آموزش، توانبخشی و ارجاع را نیز رصد کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که در صدد هستیم دانشگاه ها 5 درصد منابع بهداشتی و درمانی خود را برای دیابت هزینه کنند، گفت: این موضوع در هیئت امنای دانشگاه ها مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. از سوی دیگر مرکزی را به عنوان نوآوری در آموزش و ارائه خدمت در دانشگاه ها پیش بینی کرده ایم تا بتواند کلینیک های مجازی را پشتیبانی کند.

 لاریجانی با اشاره به طراحی چهارچوب پژوهش در دیابت گفت: طبق این چهارچوب مخزن های آماری و نیز کمبودها در این حوزه احصاء شده است و با بسیج کردن مراکز تحقیقاتی می توان محدودیت ها را به صورت کامل برطرف کرد.

وی در پایان به آموزش عمومی، تخصصی و آموزش از راه دور در این سند اشاره و عنوان کرد: امیدواریم  مجموعه این عوامل بتواند تغییراتی را در مورد وضعیت بیماری دیابت در کشور ایجاد کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز