مشاور وزیر آموزش و پرورش:

مدیران مدارس گزارش عملکرد وجوه دریافتی را به والدین اعلام کنند

۱۳۹۴/۰۹/۰۷ - ۱۴:۰۹:۵۶
کد خبر: ۳۴۴۴۵۴
مدیران مدارس گزارش عملکرد وجوه دریافتی را به والدین اعلام کنند
سید رحیم میرشاه‌ولد: جذب کمک‌های مردمی روش‌های خاص خود را دارد و باید این اطمینان در اولیا حاصل شود که هزینه‌های دریافتی دقیقا به اندازه نیاز آموزش و پرورش است و همه آن هزینه‌ها در داخل مدرسه هزینه خواهند شد و در این بین مدیر نیز باید به صورت شفاف گزارش عملکرد و هزینه‌کرد وجوه دریافتی را از طریق مجرای قانونی آن یعنی انجمن اولیا و مربیان گزارش دهد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، سید رحیم میرشاه‌ولد در گردهمایی روسای ادارات ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش سراسر کشور، افزود: آموزش و پرورش سال تحصیلی 94-95 را با مشکلات بسیار زیادی آغاز کرد که البته در برخی از استانهای کشور با تلاش‌های شبانه روزی سعی در حداقل کردن این مشکلات داشتیم.

وی در ادامه جایگزینی معلمان را در مقطع پیش دبستانی بر اساس مصوبه ابلاغی به آموزش و پرورش یکی از اقداماتی دانست که در سال تحصیلی جدید انرژی زیادی را از این وزارتخانه گرفته است و گفت: بخش زیادی از معلمان سراسر کشور بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر تصدی آموزش و پرورش بر این مقطع(پیش دبستانی) جایگزین شدند که این مسئله انرژی بسیار زیادی را صرف خود کرد. به طوری که در حال حاضر نیروهای پیش دبستانی به عنوان حق التدریس در آموزش و پرورش مشغول کارند.

میرشاه‌ولد ادامه داد: باید بررسی کنیم نیروهایی که در حال حاضر به صورت حق التدریس در این دوره در حال خدمت هستند شایستگی این را دارند که به خانواده بزرگ آموزش و پرورش بپیوندند یا نه.

مشاور وزیر آموزش و پرورش و مدیر کل ارزیابی عملکرد این وزارتخانه گفت: در حال حاضر بسیاری از مدیران مدارس سراسر کشور به دلیل تنگناهای مالی مجبورند هزینه‌های مدرسه را از طریق مشارکت‌های مردمی تامین کنند اما آنچه باید در این پروسه مورد توجه قرار گیرد نحوه دریافت وجه از والدین است به طوری که شان و شخصیت آموزش و پرورش حفظ شود و باید از رفتارهای سخیف و بد سلیقگی‌ها در این راه جلوگیری کنیم.

میر شاه ولد در ادامه یکی از مهمترین مشکلات آموزش و پرورش را ساماندهی نیروهای انسانی دانست و گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خواستار دگرگونی و تحول در سیستم تعلیم و تربیت کشور است که این مسئله از مطالبات مقام معظم رهبری نیز هست.

وی ادامه داد:‌ وزارت آموزش و پرورش موظف است که این مسئله را اجرا کند البته تحول در سیستم تعلیم و تربیت کشور سختی‌ها و تنگناهای بسیار زیادی را بر سر راه خواهد داشت و با توجه به آنکه آموزش و پرورش دوره سخت مالی را پشت سر می‌گذارد و نیاز است برای جذب اعتبارات و امکانات مورد نیاز خود به شکل واحد عمل کند که در حال حاضر به علت مشکلات مالی قادر به این مسئله نیست.

وی در ادامه در خصوص جذب کمک‌های مردمی نیز اظهار کرد: جذب کمک‌های مردمی روش‌های خاص خود را دارد و باید این اطمینان در اولیا حاصل شود که هزینه‌های دریافتی دقیقا به اندازه نیاز آموزش و پرورش است و همه آن هزینه‌ها در داخل مدرسه هزینه خواهند شد و در این بین مدیر نیز باید به صورت شفاف گزارش عملکرد و هزینه‌کرد وجوه دریافتی را از طریق مجرای قانونی آن یعنی انجمن اولیا و مربیان گزارش دهد.

وی ادامه داد: خوشبختانه از بین 105 هزار مدرسه سراسر کشور تا کنون 80 هزار مدرسه از نزدیک سرکشی و به امور آنها رسیدگی شده است و در این بین تنها حدود 6000 مدرسه متخلف در بخشهای مختلف شناسایی شده‌اند که این تعداد نسبت به حجم زیاد مدارس سراسر کشور بسیار اندک است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در ادامه ضمن تاکید بر آنکه تحول در آموزش و پرورش باید در عمل پیگری شود گفت: در سخن می‌توان راهکارها و سیستم‌های زیادی را برای تحول آموزش و پرورش در نظر گرفت اما مهم آن است که این مسائل و طرح‌ها در عمل مورد مطالبه قرار گیرند.

وی در ادامه تاکید کرد:‌در آموزش و پرورش تحول باید از مدیریت آغاز شود و باید بدانیم که تعلیم و تربیت در حال حاضر به چه مدیرانی نیاز دارد و سپس ضوابط انتخاب مدیران را به درستی رعایت کنیم.

میر شاه ولد افزود: همه در آموزش و پرورش باید به دنبال یک هدف خاص بوده و آن هدف اعتلای تعلیم و تربیت کشور است و بر اساس قوانین، مقررات و شیوه‌ نامه‌های موجود این تکلیف به طور شفاف مشخص شده است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش همچنین اظهار کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یک سند مادر است و تمامی تکالیف اساسی این وزارتخانه در آن احصا شده است. در این سند تکلیف مدارس، دانش آموزان،‌ نیروی انسانی و مدیریت در نظر گرفته شده و نظام انتصاب مدیران آموزش و پرورش نیز بر اساس این سند باید قانونمند و منتهی به انتصاب شایسته ترین افراد باشد.

میرشاه ولد در ادامه همکاری آموزش و پرورش با سایر دستگاه‌ها را بسیار مهم دانست و گفت: البته این همکاری‌ها نباید به گونه‌ای باشد که سایر دستگاه‌ها به جای آموزش و پرورش برنامه‌ریزی کنند زیرا این وزارتخانه خود به رسالت‌هایش آگاه بوده و می‌تواند پاسخگوی مشکلات باشد.

وی ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش باید به چنین مشکلاتی رسیدگی کرده و در خصوص آنها پاسخگو باشد زیرا این حق وزارتخانه است که مدیران خود را انتخاب کند.

وی تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از تحولات نیروی انسانی در آموزش و پرورش در اختیار این سازمان نیست و باید مشکلات قانونی این مسئله حل و فصل شود تا ترکیب جنسیتی معلمان و فرهنگیان در کشور برهم نخورد.

به گفته مشاور وزیر آموزش و پرورش، در حال حاضر حدود 50 درصد دانش آموزان در کشور پسر و 50 درصد دختر هستند. در عین حال در تهران 82 درصد از پرسنل را زنان تشکیل می‌دهند. در چنین شرایطی باید بپرسیم که تکلیف مدارس پسرانه با چنین حجم کمی از پرسنل چه می‌شود؟ در چنین شرایطی آموزش و پرورش مجبور می‌شود تا از نیروهای حق التدریس استفاده کرده تا نیاز خود را برطرف کند. این در حالیست که اگر بتوانیم نیروی انسانی خود را ساماندهی کنیم بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

میر شاه ولد افزود: باید نیروی انسانی آموزش و پرورش متناسب با نیاز وزارتخانه جذب شود و این نیروها نیز باید افرادی باشند که توانمندی لازم را داشته و بتوانند فرزندان کشور را رشد دهند. زیرا اگر معلم استانداردهای لازم را نداشته باشد نمی‌تواند انتظارات نظام تعلیم و تربیت را برآورده کند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: دنیای امروز دنیای پیچیده‌ای است و به تبع آن تعلیم و تربیت نیز بسیار دشوار است. به همین ترتیب معلمان باید بتوانند نیازهای روحی روانی دانش آموزان را تامین کرده و اثربخشی‌های لازم را بر آنان داشته باشند به طوری که دانش آموز شخصیت اجتماعی داشته و در توسعه فرهنگی و اجتماعی کشور سهیم شود. باید بدانیم معلم تا چه میزان می‌تواند دانش آموز را پرسشگر، مستقل و دارای مهارت تربیت کند.

وی در پایان عنوان کرد: نیاز است که معلمان و فرهنگیان به کار خود باور داشته و به ارزش آن واقف باشند و همچنین وجدان کاری را فراموش نکنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز