قائم مقام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

اجرای آموزش پرستار توسط بیمارستان ها یک برنامه علمی است

۱۳۹۴/۰۹/۱۰ - ۱۲:۵۱:۵۰
کد خبر: ۳۴۵۶۵۰
قائم مقام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ابراز امیدواری نسبت به این که تحقیق و تفحص از وزارت بهداشت به عنوان اهرم سیاسی برای اثبات نظر برخی نباشد در ارتباط با آموزش پرستاری توسط بیمارستان ها تاکید کرد: تصمیم هایی که در رابطه با آموزش پرستار گرفته شده به صورت علمی بوده و قطعا اجرا می شود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا،  ایرج حریرچی در حاشیه مراسم رونمایی از سردیس ابن سینا و سملوایز پزشک مجارستانی که در تالار ابن سینای دانشگاه تهران برگزار شد، با حضور در جمع خبرنگاران با رد این ادعا که وزارت بهداشت در پی انجام نظرسنجی در مورد تجمیع بیمه ها و مثبت جلوه دادن آن است، عنوان کرد: برخی ادعا می کنند وزارت بهداشت پیشنهاد  نظر سنجی به یکی از رسانه در مورد تحجمیع بیمه ها داده است.  این در حالی است که سایت های بسیاری تا کنون به نظر سنجی در این مورد پرداخته اند که نتیجه آنها موافق با نظر وزارت بهداشت نبوده اما هیچ شخصی در این مورد اظهار نظر نکرده و تنها در مواردی که نتیجه مثبت بوده است این چنین رفتار می شود.

 وی همچنین با تاکید بر این که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از طرح تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از این وزارتخانه و طرح تحول نظام سلامت استقبال می‌کند، گفت: با تحقیق  و تفحص نکات مثبت و منفی برنامه ها و طرح ها در حوزه سلامت مشخص می شود. ما نیز ادعا نداریم همه اقدامات بدون اشتباه بوده است. افت قیمت نفت و تحریم های ناجوانمردانه منجر شده به این شده است با کمبود تخصیص منابع به حوزه سلامت مواجه باشیم. در نتیجه اکنون تنها با فداکاری پرسنل در حال انجام کارها هستیم، تحقیق و تفحص این موارد را شفاف می کند.

 قائم مقام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: در صورتی که دوستان منصف نه افرادی که پیش از بررسی نتیجه گیری کرده باشند این مسئله را بررسی کنند ما نیز از آن استقبال و استفاده می‌کنیم.

حریرچی با اشاره به این که وزارت بهداشت برای اولین بار طی 30 سال گذشته همایش نقد دو روزه برای بررسی عملکرد خود برگزار کرده است، اذعان کرد: امیدواریم تحقیق و تفحص از وزارت بهداشت به عنوان اهرم سیاسی برای اثبات نظر برخی نباشد.

حریرچی همچنین با اشاره به اینکه در برخی از جریانات به دکتر هاشمی به عنوان وزیر بهداشت توهین می‌شود، گفت: بارها اعلام کرده ایم به صورت رسمی از هر گونه تحقیق و تفحص استقبال می‌کنیم. مجلس نیز به عنوان بزرگترین حامی ما بوده و مطمئنیم اقدام لازم را انجام می‌دهد.

طلب وزارت بهداشت از بیمه ها جزئی و تفننی نیست

 حریرچی با اشاره به مهلت یک هفته ای به سازمان های بیمه گر برای پرداخت یک هزار میلیارد از بدهی های خود به وزارت بهداشت، گفت: در یک هفته مقرر اقدامی در این مورد انجام نشد اما بیمه‌ها قدم‌هایی را در این زمینه برداشته و بخشی از بدهی ها را که با عدد یک هزار میلیارد فاصله زیادی دارد را پرداخت کرده اند.

قائم مقام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که طلب وزارت بهداشت از بیمه ها جزئی و تفننی نیست، گفت: این رقم صرف تامین بخش عمده‌ای از پرداخت حقوق پرسنل، پزشکان، پیراپزشکان و  نیز تهیه دارو  می شود.

تاکید بر  لزوم ایجاد خریدار واحد پرقدرت بیمه‌ای با اختیار سیاست‌گذاری

وی در پاسخ به سوالی در مورد یادداشت دکتر احمد توکلی در مورد تجمیع بیمه ها که در رسانه ها منتشر شده بود با اشاره به پاسخ خودجوش رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز به این یادداشت و نیز پاسخ های کارشناسی ارائه شده گفت: مسلم است باید خریدار واحد پرقدرت بیمه‌ای با اختیار سیاست‌گذاری به وجود آید. لذا  این موضوع در ادبیات بیمه و سلامت آنقدر بدیهی است که تصور آن منجر به تصدیق می شود. با تاکید بر این که هر یک از متخصصان در حوزه خود باید به اظهار نظر بپردازند از فعالان حوزه سلامت و بیمه و نیز اقتصاددانان معتبر درخواست می کنم در رابطه با تجمیع بیمه‌ها نظر دهند.

اقدامات در حوزه سلامت  و بیمه درمان بر مبنای سیاست‌های ابلاغی است

حریرچی با اشاره به این که سیاست‌های سلامت در دو مقطع زمانی قبل از ابلاغ سیاست کلی و بعد از آن انجام می‌گیرد، گفت: چهار سال در مجمع تشخیص مصلحت و سازمان‌های مربوطه، تدوین سیاست کلی سلامت به طول انجامید و با توجه به اختلاف‌نظرها سیاست‌های کلی تصویب شد. از این پس اقدامات ما در حوزه سلامت  و بیمه درمان بر مبنای سیاست‌های ابلاغی است.

وی با تاکید بر این که سیاست های ابلاغی به وضوح تولیت را با وزارت بهداشت می داند، خاطرنشان کرد: همچنین در بند 7 ماده 2 گفته شده است اداره منابع سلامت از طریق نظام بیمه ای با محوریت وزارت بهداشت است. از سوی دیگر در بند9 ماده 4 و 6 نیز با صراحت عنوان کرده است تعیین بسته ای که بیمه خریداری می کند و نیز نظارت بر اجرای آن باید از سوی وزارت بهداشت انجام شود.

قائم مقام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که نباید به نظرهای چند سال پیش و قوانینی که گذشته است در حوزه بیمه درمان مراجعه کرد، گفت: درخواست می کنم افرادی که به تازگی وارد این موضوع می شوند نیز به ادبیات علمی دنیا و سیاست های واحدی که در این زمینه اتخاذ شده است، مراجعه کنند.

تدوین سناریوهای مختلف متناسب با شرایط اقتصادی برای بودجه سال آتی

حریرچی همچنین  در مورد بودجه سلامت در سال 95، گفت: پس از  تقدیم بودجه سال آتی به دولت و مجلس شورای اسلامی عدد آن را سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعلام می کند. اما  با توجه به قیمت نفت و تحریم ها، دولت محدودیت هایی دارد لذا سناریوهای متعددی پیش‌بینی شده تا هم در شرایط فعلی و هم در شرایط پسا تحریم بتوانیم حداکثر خدمات را به مردم ارائه دهیم.

وی همچنین در پاسخ به اعتراض های مرتبط با موضوع دکترای پژوهشی و آموزشی عنوان کرد: دکترای پژوهشی مسئله جدیدی در ایران و دنیا نیست چرا که روش‌های پذیرش دانشجو  و تحصیل متفاوت است و ارزش هر کدام نیز مشخص است. البته ممکن است در هر روشی اشکال هایی وجود داشته باشد به طور مثال در روش آزمون می‌تواند در رابطه با نحوه و نوع آزمون ایرادهایی به وجود آید.

قائم مقام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: در همه روش‌ها حداکثر تلاش خود را با استفاده از عالم‌ترین افراد به کار می‌گیریم تا شایستگان وارد دانشگاه شده و فارغ‌التحصیل شوند.

به ازای هر تخت بیمارستانی یک تا 9 دهم پرستار  وجود دارد

 حریرچی همچنین در مورد برخی از انتقاد ها از آموزش پرستار در بیمارستان ها خاطرنشان کرد: آموزش پرستار در دنیا روش‌های شناخته شده‌ای دارد و  در بیمارستان یا در دانشگاه های علوم پزشکی که زیر نظر وزارت بهداشت هستند، انجام می شود.

وی با اشاره به این که  ایران از کشورهایی است که  با کمبود شدید پرستار مواجه است، اظهار کرد: به ازای هر تخت بیمارستانی یک تا 9 دهم پرستار  داریم. به عبارتی ترکیب پرستار به پزشک نسبت نامتناسبی دارد.تقاضا داریم دوستان منصفانه در رابطه با آموزش پرستاران اظهارنظر کنند و علایق صنفی و مصلحت صنف را به مصلحت مردم ترجیح ندهند.

کاهش پذیرش دانشجوی پرستاری در چند سال منتهی به سال 92

وی با تاکید بر این که طی چند سال منتهی به سال 92 پذیرش دانشجوی پرستاری از طریق کنکور کمتر از دانشجوی پزشکی بوده است، عنوان کرد: این در حالیست که در هیچ جای دنیا چنین نسبت نامتقارنی در جذب پرستار و پزشک وجود ندارد. لذا باید اجازه داد جوانانی که مشتاق کار  و دارای نشاط علمی هستند، فعالیت کنند. این در حالیست که مردم نیز به خدمات پرستاری و پزشکی نیاز دارند.

قائم مقام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر این که تصمیم هایی که در رابطه با آموزش پرستار گرفته شده به صورت علمی بوده است، عنوان کرد: این تصمیم با مشارکت جوامع مختلف پزشکی، پرستاری، مدیریتی و  غیره گرفته شده و قطعا اجرا می شود.

قائم‌مقام  وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه در برخی از اخبار اعلام شده که وسایل یکبار مصرف چندین بار مورد استفاده در بیمارستان قرار می‌گیرد، گفت: برخی از وسائل طبق پروتکل ممکن است چنین شرایطی را داشته باشند اما در مجموع چنین ادعایی صحت ندارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز