بررسی دستورالعمل ابلاغی وزارت بهداشت:

آسیب های تربیت پرستار بیمارستانی از دیدگاه ۳ نماینده مجلس

۱۳۹۴/۰۹/۱۴ - ۰۸:۵۹:۲۵
کد خبر: ۳۴۶۳۳۹
آسیب های تربیت پرستار بیمارستانی از دیدگاه ۳ نماینده مجلس
جامعه پرستاری انتظار دارد که سیاستگذاران و تصمیم گیران نظام سلامت، از آرا و نظرات کارشناسی و علمی صاحبان فرآیند پرستاری، نیز در برنامه ریزی های حوزه پرستاری استفاده کنند و نقش آنان را به رسمیت بشناسند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛کادر پرستاری درعرصه خدمات رسانی به مردم و بیماران، نقش انکارناپذیری دارد و نمی توان حضور پرستار بر بالین بیمار را نادیده گرفت و آن را در حد تزریق یک آمپول و یا خوراندن یک قرص، تلقی کرد.

بررسی ها و گزارش ها نشان می دهد که وجود یک پرستار کاربلد و مجرب بر سر بیمار بستری در بیمارستان، سهم زیادی در فرایند درمان دارد. زیرا، بیشترین ارتباط بیمار در دوران بستری، با پرستار است. در واقع، پرستاران هستند که با استفاده از توصیه های پزشک و بکارگیری مهارت های مراقبتی، می توانند روند بهبود بیماران را تسریع بخشند.

این در حالی است که جامعه پرستاری همواره مورد بی مهری و بی توجهی تصمیم گیران عرصه سلامت قرار داشته و حتی در تصمیمات حوزه پرستاری نیز، از نظرات و آرای آنها بهره گرفته نشده است.

شاید همین بی اعتنایی به جامعه پرستاری، علت افت کیفی خدمات درمانی در بیمارستان ها بوده باشد. زیرا، آنطور که از شواهد امر پیداست، انگیزه های خدمت در وجود پرستاران تا حدود زیادی تضعیف و کم رنگ شده است و همین مسئله موجب گردیده تا روند مراقبت های درمانی از بیماران، دچار افت کیفی شود.

مسائل پیرامونی جامعه پرستاری در سال های اخیر، باعث شده تا پرستاران زبده و کاربلد، به دنبال تغییر شغل، خانه نشینی و مهاجرت به خارج از کشور باشند. این در حالی است که ارائه خدمات تشخیصی و درمانی در دنیا، هر روز در حال تخصصی تر شدن است.

دیگر نمی توان انتظار داشت که یک پرستار دیپلمه بتواند تمامی نیازهای مراقبتی بیماران قلبی، کلیوی، سرطانی و...، را به تنهایی برآورده کند. این در حالی است که اخیرا وزارت بهداشت با ابلاغ دستورالعملی، از بیمارستان های دولتی و خصوصی خواسته است که نسبت به پذیرش دانشجوی پرستاری اقدام کنند. در حالی که اکثریت مراکز درمانی کشور، از وجود امکانات استاندارد آموزشی محرومند و توان تربیت پرستار متخصص و مجرب را ندارند.

سلیمان عباسی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است که وزارت بهداشت می خواهد با اجرای آیین نامه تربیت پرستار بیمارستانی، جایگاه پرستاران را در سطح آمپول زن تنزل دهد.

وی با انتقاد از آیین‌نامه ابلاغی وزارت بهداشت، افزود: بیمارستان‌ها نه فضای کافی و نه اطلاعات علمی و نه استاد و هیئت علمی به اندازه کافی برای آموزش ندارند، به همین دلیل به شدت با این طرح مخالفم، چون در این صورت آموزش پرستار فقط در حد یک کارآموز خواهد بود و افراد اطلاعات علمی را نمی‌توانند کسب کنند.

عباسی گفت: مگر یک بیمارستان چقدر اعضای هیئت علمی دارد و این افراد نیز چقدر وقت دارند که صرف آموزش کنند و در نهایت آموزش پرستار در بیمارستان‌ها باعث کاهش افت مهارتی، تحصیلی و همچنین کیفیت آموزشی پرستاران خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در این میان ممکن است برخی نیز به صورت سلیقه‌ای نسبت به جذب پرستار اقدام کنند، تصریح کرد: گاهی ممکن است افراد جذب شده تخصص و علم کافی را نداشته باشند و نتوانند مسلط به علم دارو، بالین، روانشناسی و روابط اجتماعی باشند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: در این صورت همچنین پرستار یک بیمارستان نمی‌تواند به بیمارستان دیگری در شهر دیگر منتقل شود، چرا که هر بیمارستان بر اساس نیاز و شرایط خود نسبت به تربیت پرستار اقدام می‌کند و این موضوع مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

عباسی گفت: در حال حاضر پرستاران ما در سطح دنیا بسیار حرفه‌ای و متخصص هستند، اما با اجرایی شدن این آیین‌نامه، ارتقای تحصیلی آنها به مشکل برمی‌خورد.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت با اجرای این طرح قصد دارد پرستار را تبدیل به یک آمپول‌زن کند و در این میان از مهارت و اطلاعات فنی کافی و بیماری‌های نوپدید و آموزش‌های به روز تخصصی بی‌بهره خواهند ماند و در حد یک کارورز در بیمارستان‌ها فعالیت خواهند کرد.

عباسی همچنین به موضوع هزینه تربیت‌ پرستار در بیمارستان ها اشاره کرد و گفت: بودجه این کار را بیمارستان‌ها از کجا تامین خواهند کرد و اگر قرار است وزارت بهداشت به آنها بدهد، خب همان بودجه را صرف دانشکده‌های پرستاری کند و اگر از محل درآمد بیمارستان‌ها باشد، پزشکان همکاری نخواهند کرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از ورود مجلس نسبت به این موضوع خبر داد و گفت: چنانچه این آیین‌نامه اجرایی شود، قطعا مجلس سئوال خواهد کرد که دلیل آن چه بوده و ما نیز مخالف این آیین‌نامه هستیم.

دکتر عابد فتاحی یکی دیگر از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ، اجرایی شدن آیین نامه تربیت پرستار در بیمارستان ها را برای حوزه سلامت کشور فاجعه بار خواند و گفت: شدیدا مخالف ابلاغ این آیین‌نامه هستم، چرا که اگر قرار باشد هر بیمارستان دولتی و خصوصی برای خود پرستار بگیرد و از راه‌های مختلف آن را جذب کند و آموزش‌های غیر اصولی و غیر استاندارد ارائه دهد، برای سیستم سلامت و بهداشت فاجعه‌ای بزرگ ایجاد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بیمارستان‌ها امکان آموزش ندارند، افزود: در این آموزش‌ها به طور حتم استانداردها رعایت نخواهد شد و وزارت بهداشت نیز توان نظارت بر تمامی آنها را ندارد و در این صورت است که فاجعه‌ای برای حوزه سلامت و جامعه پرستاری ایجاد خواهد شد.

فتاحی همچنین به کیفیت علمی این آموزش‌ها اشاره کرد و گفت: در صورتی که آموزش‌ها کیفیت نداشته باشد و از اساتید خوب استفاده نشود، به شدت کیفیت علمی افت پیدا می‌کند و مسائل اخلاقی نیز دچار مشکل خواهد شد، چرا که هر کسی دوست و آشنای خود را با هر مدرک تحصیلی جذب می‌کند.

به گفته وی، در این شرایط باید دانشکده های پرستاری برچیده شود و بحران تخریبی علیه حوزه سلامت کشور رخ خواهد داد و جامعه پرستاری به طور کلی نابود می‌شود.

فتاحی ادامه داد: در حال حاضر وضعیت پرستاری ما بسیار مطلوب است، چرا که استانداردهای آن در حد جهانی است و هر پرستاری که بخواهد در خارج کار کند، به راحتی پذیرفته می‌شود؛ اما با اجرایی شدن این آیین‌نامه، آموزش پرستاری به شدت افت خواهد کرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: سیستم پرستاری باید از نظر علمی، عملی و اخلاقی کامل باشد، در غیر این صورت بیمه ‌شدگان از نظر مراقبت و دریافت خدمات با مشکل بزرگی در آینده مواجه خواهند بود.

دکتر مسعود پزشکیان وزیر بهداشت دولت اصلاحات و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در واکنش به ابلاغ آیین نامه تربیت پرستار در بیمارستان ها، اظهارداشت: در حال حاضر تمامی بیمارستان ها، آمادگی چنین کاری را ندارند.

وی معتقد است که تربیت نیاز به پیش‌شرط‌هایی دارد؛ بطوریکه بیمارستان‌هایی که قصد دارند این آموزش‌ها را به پرستاران بدهند باید شرایط مختلفی برای آموزش داشته باشند بطوریکه تمامی امکانات آموزش در بیمارستان مهیا باشد.

پزشکیان با تاکید بر اینکه در حال حاضر تمامی بیمارستان‌ها این امکان را ندارند، گفت: وزارت بهداشت حتماً با ابلاغ این آیین نامه، شرایط بیمارستان‌ها را نیز در نظر گرفته و اگر چنین باشد، مفید است در غیر این صورت آموزش به پرستار در بیمارستان مشکلی را حل نمی‌کند.

وی گفت: هنگامی که تربیت پرستار براساس آموزش، تجربه و کار عملی باشد، در این صورت بهتر می‌توانیم به بیماران کمک کنیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز