مبتلایان به سرماخوردگی و آنفولانزا بخوانند

۱۳۹۴/۰۹/۱۸ - ۰۶:۳۲:۳۸
کد خبر: ۳۴۷۷۴۸
مبتلایان به سرماخوردگی و  آنفولانزا بخوانند
تغذیه مناسب و صحیح، نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد، اگر تغذیه نامناسب باشد، سیستم ایمنی بدن ضعیف شده و بدن مستعد ابتلا به بیماری‌ها می‌شود. بنابراین مواد غذایی مصرف‌شده باید در بردارنده ویتامین‌هایی باشند که علاوه بر نقش تغذیه‌ای، به عنوان آنتی‌اکسیدان، رادیکال‌های آزاد را خنثی کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، ویتامین C، A و ویتامین‌هایی که در فرایند ساخت و ساز و ایجاد انرژی به عنوان فاکتورهای تاثیرگذار، نقش‌آفرینی می‌کنند ولی اگر مواد غذایی در بردارنده رادیکال‌های آزاد، چربی‌های اشباع شده و یا پراکسیدها باشند، مقاومت سیستم ایمنی بدن کاهش خواهد یافت.

استفاده از شیر یا لبنیات کم‌چرب علاوه بر تامین پروتئین‌های با ارزش بیولوژیکی بالا، ویتامین‌های گروه B و کلسیم، موجب تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری‌ها می‌شود. همچنین استفاده از گروه‌های غذایی حاوی ویتامین C به خصوص در فصل سرما در افزایش قدرت ایمنی بدن بسیار مفید است.

مصرف شلغم پخته برای افراد مبتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا تسکین‌دهنده است. عسل طبیعی نیز دارای خواص زیادی است، همچنین اگر ترب را مقداری بتراشیم و روی آن عسل بریزیم بعد از مدتی مایعی در آن ایجاد می‌شود که برای مبارزه با بیماری‌های مجاری تنفسی بسیار موثر است.

البته این بدان معنا نیست که افراد به سمت تغذیه یک‌بعدی بروند؛ تغذیه باید متعادل و متناسب باشد و تنها از این طریق می‌توان انرژی، پروتئین و ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تامین کرد. فعالیت بدن و سیستم‌های آن از هماهنگی و تعادل خاصی برخوردار است و هرگونه کاهش یا افزایش دریافت مواد غذایی می‌تواند منجر به سوءتغذیه شود.

همچنین مصرف ماست ترش نیز در حفاظت از دستگاه گوارش موثر بوده و با کلونی‌هایی که در مسیر لوله گوارش ایجاد می‌کند از پرورش و گسترش باکتری‌ها جلوگیری می‌کند.

 معمولا پس از سرماخوردگی، ایمنی بدن افراد به شدت کاهش یافته و نیاز به جبران مقاومت بدن ضرورت پیدا می‌یابد. عوامل تغذیه‌ای نقش بسیار مهمی در افزایش مقاومت، ایمنی بدن و کاهش عوارض سرماخوردگی دارند.

 یکی از عوامل موثر در کاهش عوارض سرماخوردگی، ویتامین C است. هر چند تحقیقات ثابت کرده‌اند که این ویتامین موجب پیشگیری از سرماخوردگی نمی‌شود ولی در کاهش عوارض سرماخوردگی نقش بسیار مهمی دارد و موجب افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن می‌شود. بنابراین مصرف انواع غذاهای حاوی ویتامین C مانند انواع مرکبات از جمله پرتقال، نارنگی و گریپ فروت و سبزیجات مانند فلفل سبز و جوانه‌های تازه، نقش مهمی در کاهش عوارض سرماخوردگی دارد و می‌توان از این مواد خوراکی به عنوان یک میان‌وعده مناسب برای افزایش مقاومت بدن استفاده کرد.

به خانواده‌ها توصیه می‌شود مرکبات حاوی ویتامین C را به عنوان میان‌وعده یا تغذیه مدرسه در برنامه غذایی کودکان و نوجوانان خود بگنجانند، همچنین سعی کنند به جای آب‌میوه‌های مصنوعی از آب‌میوه‌های طبیعی تهیه‌شده در منزل به کودکان خود دهند و در وعده‌های غذایی ناهار و شام نیز از سبزیجات حاوی ویتامین C استفاده کنند.

باید توجه شود که افراد سیگاری، بیشتر در معرض ابتلا به سرماخوردگی هستند. از طرف دیگر نیز به دلیل سیگار کشیدن، بدنشان به مقدار ویتامین C بیشتری نیاز دارد به همین دلیل در مقایسه با افراد عادی باید ویتامین C بیشتری مصرف کنند.

توصیه می‌شود افراد هنگام سرماخوردگی از غذاهای تازه و سبک‌تر استفاده کنند. در دوران سرماخوردگی باید بار بدن را کم کرد زیرا بدن در این زمان در حال مبارزه با ویروس‌های مهاجم و ناشناخته است، بنابراین هر چه غذاهای مصرفی دارای ارزش غذایی بالاتر، تازه‌تر و سبک‌تر باشند، ضریب ایمنی بدن به میزان بیشتری افزایش می‌یابد و بنابراین استفاده از غذاهای سنگین و حاوی مواد افزودنی و رنگ‌دهنده به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

 مصرف کنسروها نیز از آن‌جا که در فرایند کنسرو کردن و قرار گرفتن در معرض حرارت، مقداری از مواد حیاتی خود را از دست داده‌اند، کمتر توصیه می‌شود و صرفا در موارد ضرروی که دسترسی به غذاهای تازه ممکن نباشد می‌توان از آنها استفاده کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز