تاثیر آنتی‌بیوتیک مرغ‌ها بر بدن انسان

۱۳۹۴/۰۹/۱۷ - ۲۱:۲۴:۳۱
کد خبر: ۳۴۷۷۸۰
تاثیر آنتی‌بیوتیک مرغ‌ها بر بدن انسان
مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو گفت: اگر باقیمانده آنتی بیوتیک در مرغ ها بیش از میزان تعیین شده باشد و در گوشت باقی بماند، هنگام مصرف داخل چرخه بدن شده و سپس مقاومت دارویی در انسان ایجاد می کند.
به گزارش روی خط رسانه های خبرگزاری برنا ،ایرنا در ادامه افزود؛ حسین رستگار افزود: میزان آنتی بیوتیک باقیمانده در مرغ ها باید نزدیک صفر باشد چون در غیر اینصورت وارد بدن انسان شده و مصرف آنتی بیوتیک های دارویی در انسان اثربخشی مورد انتظار را نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: آنتی بیوتیک هایی که در مرغ استفاده می شود باید در زمان مشخص، مقدار مشخص و با کیفیت و نوع مشخص و تحت نظارت سازمان دامپزشکی استفاده شود.رستگار ادامه داد: اگر استفاده از آنتی بیوتیک در زمان نزدیک کشتار مرغ باشد، آنتی بیوتیک داخل بدن مرغ می ماند، بنابراین هنگام کشتار مرغ، آنتی بیوتیک باید در بدن مرغ به حداقل رسیده باشد تا وارد چرخه غذایی مردم نشود.

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو گفت: باقیمانده آنتی بیوتیک در مرغ ها اگر کنترل نشود، وارد چرخه غذایی مردم شده و مقاومت آنتی بیوتیکی در پی دارد بنابراین باید کنترل و بازرسی های دقیقی از این مساله انجام شود.رستگار افزود: نوع آنتی بیوتیک مصرفی در مرغ ها نیز باید با کیفیت باشد تا اثرات نامطلوب در بدن نگذارد، همچین باید دوز و مقدار آنتی بیوتیک مصرف شده، بیش از حد نباشد.

وی سرانه مصرف مرغ در کشور را 20 کیلوگرم در سال اعلام کرد و گفت: بیش از 90 درصد مرغ خام توزیع و کمتر تبدیل به فرآورده می شود و سازمان غذا و دارو فقط بر فراورده های غذایی نظارت دارد و نظارت بر توزیع مرغ خام برعهده سازمان دامپزشکی است.

عباس عباسی مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی کشور چندی پیش اعلام کرد، تا پایان امسال سامانه شناسنامه دار شدن و رهگیری مرغ ها را اندازی می شود تا با نظارت مسئولان فنی بهداشتی سازمان دامپزشکی از طریق این سامانه علاوه بر کاهش مصرف دارو و آنتی بیوتیک ها و قطع دارو در مرغ ها، حداقل 10 روز قبل از کشتار، نظارت های مستمر بر جابجایی مرغ ها و قرنطینه آنان انجام شود.

نظر شما