چای تازه‌دم رفیق قلب است

۱۳۹۴/۰۹/۱۷ - ۱۷:۵۸:۱۲
کد خبر: ۳۴۷۷۹۷
چای تازه‌دم رفیق قلب است
توصیه‌های دکتر محمدحسین عزیزی متخصص صنایع غذایی درباره ظرایف دم کردن چای

به گزارش روی خط رسانه های خبرگزاری برنا ، هفته نامه سلامت در ادامه نوشت؛ چای یکی از نوشیدنی‌های پرطرفدار در کشور ماست؛ چایی که درست دم ‌شود عطر و بوی دیگری دارد و هر فردی را به سمت خود می‌کشاند اما چایی که درست دم نشود یا اصطلاحا «دم‌نکشیده یا جوشیده» باشد، ‌طرفدار ندارد.

 

بهترین شیوه برای دم‌کردن چای سیاه و سبز چیست؟

چای سیاه چای تخمیرشده و چای سبز چای تخمیرنشده است و به همین دلیل بعد از دم کشیدن رنگ متفاوتی به خود می‌گیرد. برای دم کردن چای چه سبز، چه سیاه ابتدا باید صبر کنید تا آب به نقطه جوش برسد. بعد مقداری چای خشک داخل قوری بریزید و آب جوش را به آن اضافه کنید و اجازه دهید چند دقیقه‌ای دم بکشد و رنگدانه‌ها از برگه‌ها جدا و وارد آب شوند. چای سیاه ایرانی به دلیل اینکه کمتر تخمیر می‌شود، مدت دم‌کشی طولانی‌تری دارد و دم کشیدن آن بین 10 تا 15 دقیقه زمان می‌خواهد ولی چای خارجی به دلیل اینکه تخمیر بیشتری داشته سریع‌تر و در عرض 4-3 دقیقه دم می‌کشد. برای چای سبز نیز روش دم کردن به همین صورت است. چون چای سبز رنگ زیادی پس نمی‌دهد 5 دقیقه دم کشیدن کافی است و ترکیب‌های آنتی‌اکسیدانی و رنگی طی این مدت از آن خارج می‌شود.

بعد از آنکه چای دم کشید تا چه مدت می‌توانیم آن را مصرف کنیم؟

معمولا باید چای را بعد از دم کشیدن فورا مصرف کرد. هرچه چای تازه‌تر مصرف شود ترکیب‌های مفید آن اثر بیشتری در پیشگیری از بیماری‌های قلبی- عروقی، سرطان و... دارد. هر چه چای مدت زمان بیشتری بماند این ترکیب‌ها تغییر می‌کنند و با هم واکنش می‌دهند و خاصیت خودشان را به مرور از دست می‌دهند. نباید چای دم‌شده را بیش از نیم تا یک ساعت نگه داشت و قبل از این مدت باید آن را مصرف کرد. بهتر است چای را به اندازه مصرف همان لحظه دم کنیم. در کل، چای تازه دم، خوش‌عطرتر و حاوی ترکیب‌های مفید بی‌شماری است.

برخی افراد تفاله چای را پس از دم کشیدن در می‌آورند و چای را برای چند ساعت نگه می‌دارند. آیا این کار را توصیه می‌کنید؟

این راهکار نیز چندان موثر نیست. حتی با درآوردن تفاله نیز تغییر و واکنش ترکیب‌ها در چای ادامه پیدا می‌کند و عطر، طعم و خواص آن کم می‌شود. گرچه به هر حال خارج کردن تفاله می‌تواند تا حدی این روند را کندتر کند و باعث شود چای دیرتر سیاه شود.

بهترین ظرف برای دم کردن چای چه ظرفی است؟

بهترین ظرف برای دم کردن چای، قوری‌های چینی یا پیرکس است. دم کردن چای در قوری‌های فلزی ممکن است باعث ورود یون‌های فلزی به چای شده و رنگ چای را خراب کند و بر عطر و طعم آن تاثیر بگذارد. امروزه لیوان‌های چینی درداری نیز وارد بازار شده که مخصوص دم کردن چای سبز است. حتی می‌توان چای سیاه را هم درون این لیوان‌ها دم کرد. درحقیقت اصلا نیازی نیست که بعد از افزودن آب جوش به چای خشک مجددا آن را روی حرارت بگذارید زیرا این کار روند تخریب ترکیب‌های مفید چای را تسریع می‌کند و باعث سیاه شدن رنگ چای می‌شود. همین که چای در کنار منبع گرما باشد کفایت می‌کند.

به چای گاهی موادی مانند گلاب و آبلیمو اضافه می‌شود یا چای را همراه با دارچین، هل و زعفران دم می‌کنند. این مواد خللی در روند دم کردن چای پیش نمی‌آورند؟

خیر دارچین، هل و زعفران اگر همراه چای دم شوند نه تنها مشکلی ایجاد نمی‌کنند بلکه خاصیت هم دارند. مصرف موادی مثل آبلیمو هم اشکالی ندارد اما مصرف گلاب همراه چای خاصیت چندانی ندارد و تنها می‌تواند بو و عطر بهتری به آن بدهد.

معمولا افراد چه نکته‌هایی را هنگام دم‌کردن چای رعایت نمی‌کنند؟

گذاشتن چای روی سماور یا کتری برای دم کشیدن و زیاد درست کردن چای و مصرف آن برای چند ساعت از جمله اشتباه‌های رایج مردم است که از خواص چای می‌کاهد و عطر و بوی آن را خراب می‌کند.

آیا مصرف چای منعی هم دارد؟

چای منع مصرف برای هیچ فردی به‌خصوص کودکان ندارد. البته زیاده‌روی در مصرف آن توصیه نمی‌شود. از جمله دلایلی که می‌گویند به کودکان چای ندهید، این است که آنها با چای قند زیادی می‌خورند و دادن چای به آنها باعث بروز این عادت غلط می‌شود.

در مورد دم کردن سایر چای‌ها مثل چای سفید یا قرمز هم توضیح دهید.

چای سفید و چای نیمه‌تخمیری اولانگ در بازار ما موجود نیست. چای‌های دیگری که در بازار موجود است مثل چای مکه یا چای قرمز درواقع دمنوش‌هایی با گیاهان کوهی یا میوه‌های خشک‌شده و برگ آنهاست که هریک خواص بی‌شماری دارند اما از بوته چای نیستند. آنها هم تقریبا مثل چای سیاه دم می‌شوند.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز