مسئول فنی و رییس مرکز اجتماع درمان مدار(tc ) خراسان جنوبی

اجتماع درمان مدار، روشی موثر برای درمان اعتیاد است

۱۳۹۹/۰۳/۰۴ - ۱۹:۴۷:۱۳
کد خبر: ۱۰۰۶۲۱۱
اجتماع درمان مدار، روشی موثر برای درمان اعتیاد است
هدف مرکز اجتماع درمان مدار تغییر سبک زندگی فرد معتاد و اصلاح رفتارهای ناکارآمد وی است و جهت دستیابی به این تغییرات برنامه های مختلفی در درازمدت از جمله تفریح و بازی و جلسات مشاوره و روان درمانی و مددکاری برای این افراد انجام می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا خراسان جنوبی، طیبه سمن مسئول فنی و رییس مرکز اجتماع درمان مدار(tc ) خراسان جنوبی اظهار داشت: اعتیاد یک بیماری روانی اجتماعی است و رهایی از آن نیازمند تغییراتی است. معتادین پس از دوره بهبودی و سم زدایی در کمپ‌ها با مشکلات روحی و روانی مواجه می‌شوند.وی کارکردن در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیازمند توان و انرژی مضاعف است.

وی افزود: هیچ کشوری تا کنون نتوانسته است آسیب‌های اجتماعی جامعه خود را به صورت کامل از بین ببرد چرا که تنها می‌توانیم آسیب‌های اجتماعی را کمرنگ کنیم.

طیبه سمن در ارتباط با مرکز اجتماع درمان مدارگقت: اجتماع درمان مدار، روشی موثر برای درمان اعتیاد است که به صورت غیر دارویی و با روان درمانی انجام می شود و در واقع این روش ویژه مراجعانی است که استعداد بازگشت به مواد مخدر را دارند.

سمن گفت: هدف مرکز اجتماع درمان مدار تغییر سبک زندگی فرد معتاد و اصلاح رفتارهای ناکارآمد وی است و جهت دستیابی به این تغییرات برنامه های مختلفی در درازمدت از جمله تفریح و بازی و جلسات مشاوره و روان درمانی و مددکاری برای این افراد انجام می شود. 

 رئیس مرکز اجتماع درمان مدار بیرجند گفت: این مرکز با ظرفیت پذیرش 30 معتاد راه‌اندازی شده است. وی ادامه داد: در مرکز TC این استان معتادانی که دوره سم‌زدایی را با موفقیت طی کرده، اما هنوز استعداد بازگشت به سوء مصرف مواد مخدر بعد از درمانهای اولیه را دارند، با یک برنامه نظام‌ یافته نظارتی و اقامتی، تحت حمایت قرار می‌گیرند. به گفته وی در این مرکز با رویکرد اجتماع درمان مدار، از طریق ایجاد تغییرات کلی در شیوه زندگی فرد معتاد به او در طی کردن راه بهبودی و ترک اعتیاد کمک می‌شود.

طیبه سمن گفت: برنامه روزانه مرکز را بر 5 محور کلی رفتار، کار، احساس، تفکر،تفریح و بازی استوار می باشد تمام فعالیت هایی که این مرکز انجام می دهد جنبه ی درمانی و رشدی دارد.

سمن ایجاد توانایی در فرد معتاد جهت پرهیز از رفتارهای اعتیادی و جایگزین مناسب برای این رفتارها، افزایش مهارت حل مسائل و مشکلات، تقویت خودکارآمدی، یادگیری اجتماعی و ... را از دیگر اهداف نگهداری و حمایت از معتادان در مراکز TC (اجتماع درمان مدار) دانست و افزود: مقیمان این مرکز از بین معتادان مرد با شرایط سنی حداقل 18 و حداکثر 55 سال که ساکن استان خراسان جنوبی هستند انتخاب می‌شوند تا دسترسی به محل سکونت فرد معتاد امکان‌پذیر باشد.

طیبه سمن در انتها افزود: رویکرد این مراکز تخصصی و حرفه‌ای است و به‌صورت تیمی در درمان روان‌‌پزشکی معتادان کار می‌شود.

وی ادامه داد: با مشاوره حقوقی، روانشناسی بالینی، مددکاری اجتماعی به شیوه‌های علمی تلاش می‌شود زمینه ترک و بهبودی سریع معتادان فراهم شود تا کمترین بازگشت به اعتیاد را داشته باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز