مدیرعامل انجمن حمایت از اقشار آسیب پذیر خراسان جنوبی:

سمن ها ظرفیت مطلوبی برای فعالیتهای اجتماعی در کنار نهادهای دولتی هستند

۱۳۹۹/۰۳/۱۱ - ۱۸:۵۴:۴۴
کد خبر: ۱۰۰۸۸۴۹
حمیده بهارشاهی بیان کرد: آسیب های اجتماعی در همه جوامع به ویژه جوامع مدرن و پیشرفته با ساختارهای اجتماعی پیچیده به عنوان مهمترین خطر و تهدید مطرح است و هیچ دولتی به تنهایی نمی تواند از عهده مقابله با آسیب های اجتماعی بر آید زیرا برای مقابله با این آسیب ها هم هزینه و هم منابع انسانی فراوان لازم است.

به گزارش خبرگزاری برنا خراسان جنوبی،حمیده بهارشاهی مدیرعامل انجمن حمایت از اقشار آسیب پذیر خراسان جنوبی گفت: امروزه تاثیرگذاری مشارکت های مردمی در پیشگیری از آسیب های اجتماعی از طریق ایجاد تغییر در نگرش و رفتار اجتماعی به اثبات رسیده و نقش آگاهی بخشی سمن ها در کاهش این آسیب ها بیش از پیش برجسته شده است.

 عضو شورای مشورتی استان اضافه کرد: سازمان‎های مردم نهاد و موسسات خیریه مردمی  به‎صورت داوطلب و مستقل در خدمت مردم هستند و ظرفیت مطلوبی برای فعالیتهای اجتماعی در کنار نهادهای دولتی  می باشند که با هدف جذب مشارکت های مردمی ، ایجاد انگیزه جهت انجام امور خیر و خداپسندانه ، پیشگیری از آسیب های اجتماعی و پیشرفت وتوسعه جامعه فعالیت می نمایند.

وی بیان کرد: آسیب های اجتماعی در همه جوامع به ویژه جوامع مدرن و پیشرفته با ساختارهای اجتماعی پیچیده به عنوان مهمترین خطر و تهدید مطرح است و هیچ دولتی به تنهایی نمی تواند از عهده مقابله با آسیب های اجتماعی بر آید زیرا برای مقابله با این آسیب ها هم هزینه و هم منابع انسانی فراوان لازم است. وی با بیان اینکه تجربه همه کشورهای موفق در کنترل آسیب های اجتماعی حکایت از مشارکت جدی مردم در قالب نهادهای مدنی برای کاهش آسیب دارد، گفت: در حوزه مدیریت اجتماعی سه مرحله پیشگیری، کاهش آسیب و مقابله وجود دارد که سمن ها در مراحل پیشگیری و کاهش آسیب بهترین نقش را ایفا می کنند.

مدیرعامل انجمن حمایت از اقشار آسیب پذیر با اشاره به اهمیت مسائل اجتماعی جامعه هدف از تشکیل این انجمن را اینگونه بیان کرد:حمایت ازحقوق اقشارآسیب پذیرجامعه وبرخورداری آنهاازاشتغال پایدارومناسب وتوانمندسازی افرادبرای ایجاداشتغال درجامعه وایجادکارگاه های آموزشی اشتغال،تلاش درجهت جلب همکاری اشخاص حقیقی وحقوقی به منظوردستیابی به اهداف انجمن،رفع مشکلات اجتماعی(ازدواج و...) ازطریق ارائه مشاوره،پیشگیری ازآسیب های اجتماعی،فراهم کردن تسهیلات رفاهی اقشارآسیب پذیرو همچنین بررسی وضع اقتصادی وشخصی وخانوادگی آنهاو بهبودآن ازطریق انجمن وارائه خدمات پیشگیرانه وارتقای سطح سلامت زندگی اقشارآسیب پذیررابه عنوان مهم ترین رسالت این انجمن مطرح کردوتاکنون موفق به بررسی وشناسایی تعدادزیادی ازاقشارآسیب پذیر(زنان بی سرپرست وبدسرپرست،خانواده معلولین ومعتادان،خانواده های کم بضاعت ونیازمند،سالمندان،خانوارهای دارای سرپرست ازکارافتاده ومعلول و...) درسطح استان خراسان جنوبی گردیده وتوانسته درمسائل وامورمختلف مربوط به معیشت،مشاوره،درمان،اشتغال،ازدواج،مسکن،تحصیل،آموزش،مسائل اجتماعی وامورمذهبی برحسب ضرورت واولویت نیاز،حامی این اقشارباشد.

بهارشاهی با ابراز نگرانی نسبت به معضل اعتیاد آن را مهم ترین موضوع دانست. همچنین به عدم آگاهی خانواده ها نسبت به مهارت های زندگی وسبک های فرزندپروری، بهداشت فردی-محیط، تعدد فرزندان و زندگی گروهی اشاره کرد و بهترین و موثرترین عامل رفع آن ها را آموزش عمومی ومشاوره، سوادآموزی، استفاده از پزشکان داوطلب در این حوزه ، برگزاری کارگاههای آموزشی دانست و افزایش توانمندی ها با آموزش مهارت های فنی و حرفه ای دانست.

 

حمیده بهارشاهی با اشاره به هم مرز بودن خراسان جنوبی با کشور افعانستان بیان کرد: نکات مهم و نگران کننده ی موجود در حوزه مهاجرین از جمله عدم آموزش خانواده ها در تربیت فرزند، عدم آموزش و هماهنگی خانواده ها به منظور تطبیق با جامعه میزبان، بهداشت روانی خانواده{خشونت علیه زنان،کودکان و….}، موضوع اعتیاد، موضوع طلاق و بزهکاری های اجتماعی بیان نمود.

نماینده سازمانهای مردم نهاددرحوزه امورخیریه در ادامه ، برای مطالعه، بررسی و حل مسائل موجودگفت: نیاز به سازماندهی، تهیه بانک اطلاعاتی، تعامل با ارگان های مرتبط از جمله بهزیستی وکمیته امداد، همچنین راه اندازی سایت و چاپ مجلات را اشاره نمود که همه ی این فرآیندها می تواند عوامل پیشگیری کننده و سبب اطلاع رسانی عمومی شود.

بهارشاهی بیان کرد:سازمانهای مردم نهاددرحدتوان خوددرجهت شناسایی اقشارآسیب پذیرومحروم جامعه تلاش می کنندوازطرف دیگرمسئولین نیزدرحیطه اختیارات خودنهایت مساعدت راباسمن هاداشته باشندتاان شاءالله با زدودن محرومیت ازچهره استان،گام بزرگی درجهت رفع ناهنجاریهای اجتماعی ومعضلات مبتلا به آن برداشته شود.

وی  در انتها اضافه کرد، هنوز هم از یادمان نرفته است که همیشه تکرار می کردیم:

بنی آدم اعضای یک پیکرند

که درآفرینش زیک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار

دگر عضوها را نماند قرار

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز