مدیرعامل آبفار خراسان جنوبی خبر داد

۱۹۳ روستای خراسان جنوبی در بحران آب/نیاز آبرسانی سیار به ۵ میلیارد تومان اعتبار

۱۳۹۵/۰۴/۰۵ - ۱۲:۱۲:۴۷
کد خبر: ۴۲۲۳۵۱
۱۹۳ روستای خراسان جنوبی در بحران آب/نیاز آبرسانی سیار به ۵ میلیارد تومان اعتبار
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه 193روستا در بحران آب هستند، گفت: در سال 95 نیز پیگیر هستیم تا از ماده 10 و 12 اعتبار مورد نیاز آبرسانی با تانکر که 5 میلیارد تومان است، تامین شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از بیرجند، علی اکبر بسکابادی پیش از ظهر امروز در نشست خبری مدیران صنعت آب خراسان جنوبی، با بیان اینکه مردم خراسان جنوبی در مصرف آب ذاتاً صرفه‌جو هستند، اظهار داشت: از آبادی در روستاها می‌توان متوجه شد که منبع تامین آب موردنیاز در مصارف مختلف کشاورزی و دامداری از شبکه آبرسانی است.

وی با بیان اینکه بیشتر روستاها خالی از سکنه است و روستاییان از روستاها مهاجرت کرده‌اند، افزود: کمتر از 6 درصد از مشترکان که تعطیلات آخر هفته خود را در روستاها می‌گذرانند سبب افزایش بالای مصرف آب در این مناطق می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی با اشاره به اعتبارات آبرسانی روستاها، بیان داشت: از محل وام صندوق توسعه ملی 500 میلیارد تومان به وزارت نیرو اختصاص داده شد و سهم استان از این میزان 38 میلیارد تومان بوده است.

بسکابادی اذعان داشت: در حال حاضر 22 درصد در برخی شهرستان‌ها و 37 درصد در بعضی روستاها هدررفت آب وجود دارد.

وی ادامه داد: برای کاهش هدررفت در روستاها تاکنون100 کیلومتر لوله خریداری شده و 100 کیلومتر دیگر در دست خرید است، اما برای رسیدن به هدف مطلوب نیاز است تا مردم مشارکت داشته باشند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه شبکه روستایی بالغ بر 7 هزار کیلومتر وسعت دارد، گفت: هزار و 800 کیلومتر لوله فرسوده در شبکه آبرسانی استان وجود دارد.

بسکابادی تصریح کرد: بازسازی و نوسازی شبکه فرسوده آب روستایی برای دولت 290 میلیارد تومان هزینه در بردارد اما با مشارکت مردمی این مبلغ به 130 میلیارد تومان کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه در پایان امسال 126 هزار مشترک آب روستایی در خراسان جنوبی وجود دارد، گفت: این تعداد شامل 116 هزار مشترک معادل 49 درصد مسکونی، 24 درصد عمومی و ادارای، 12 درصد تجاری و صنعتی و 13 درصد مشترک آزاد هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه مصرف آب مشترکان خانگی 285 لیتر در روز است، گفت: قیمت هر متر مکعب آب برای مشترکان مسکونی 143 تومان، تجاری 958 تومان، صنعتی 813 تومان و در مجموع میانگین فروش آب 316 تومان بوده است در حالی که قیمت تمام شده هر متر مکعب 2294 تومان برای شرکت تمام شده است.

بسکابادی با اشاره به مطالبات این شرکت از مشترکان، تصریح کرد: این مطالبات تا پایان سال گذشته 23 میلیارد بوده که با پرداخت بخشی از آن توسط مشترکان به 19 میلیارد ریال کاهش یافته است.

وی افزود: مطالبات این شرکت از مشترکان نظامی، اداری و آزاد، مبلغ یک میلیارد و 900 میلیون تومان است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی از راه‌اندازی سامانه 1523 برای ارتباط با مشترکان، گفت: امسال کمترین گزارش در این سامانه مربوط به مجتمع پسوج و الغور بوده چراکه مصرف آب در این مجتمع مدیریت شده و امسال قطعی آب نداشته‌ایم.

بسکابادی اظهار داشت: تعطیلات آخرهفته مصرف آب در روستاها به شدت افزایش می‌یابد و روستاهایی که در انتهای خطوط انتقال آب هستند با کمبود فشار مواجه می‌شوند.

وی افزود: در حال حاضر 907 آبادی بیش از 20 خانوار در خراسان جنوبی وجود دارد که 539 آبادی مشکل تامین آب ندارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی اذعان داشت: 175 آبادی خراسان جنوبی در فصل تابستان در تنش آبی هستند و شبکه آبرسانی در 36 آبادی در اثر خشکسالی راکد شده است.

193 روستای خراسان جنوبی در بحران آب

بسکابادی با بیان اینکه 193روستا در بحران آب هستند، اظهار داشت: اعتبارات آبرسانی سیار در سال 94 تامین اعتبار شده و در سال 95 نیز پیگیر هستیم تا از ماده 10 و 12 اعتبار مورد نیاز آبرسانی با تانکر که 5 میلیارد تومان است، تامین شود.

وی با بیان اینکه آمار روستاهای آبرسانی سیار به صورت میانگین سالیانه اعلام می‌شود، اذعان داشت: آبرسانی سیار به روستاها در سال 94 نسبت به سال 93 تغییری نداشته اما این آمار نوسان دارد به طوری که در طول سال به ویژه فصل تابستان 460 تا 480 روستا آبرسانی سیار می‌شود.

تأمین آب مجمتع‌های روستایی خراسان جنوبی نیازمند 350 میلیارد تومان اعتبار

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی گفت: برای ابلاغ اعتبارات سال 95 نیاز به تشکیل شورای برنامه‌ریزی استان‌ها است اما 350 میلیارد تومان اعتبار خاص مجمتع‌های روستایی نیاز است.

بسکابادی بیان داشت: در قانون ثابت بودجه برای رفع تنش آبی روستاها قانونی مصوب شده تا در قالب آن 10 درصد اعتبارات تملک به آبرسانی روستاها تخصیص یابد.

وی با اشاره به مصوبه هیئت دولت یازدهم مبنی بر تامین آب شرب و بهداشتی 5 هزار خانوار با اعتبار 30 میلیارد تومان، خاطرنشان کرد: اعتبارات سفر رئیس جمهور قطعی شده و محقق خواهد شد اما تاکنون از محل این اعتبار 17 میلیارد تومان به پیمانکاران تعهد ایجاد شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز