مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی:

ضرورت تعریف طرح توسعه آب خراسان جنوبی/طرح انتقال آب قطعا اجرا می‌شود

۱۳۹۵/۰۴/۰۵ - ۱۲:۵۳:۳۶
کد خبر: ۴۲۲۳۸۲
ضرورت تعریف طرح توسعه آب خراسان جنوبی/طرح انتقال آب قطعا اجرا می‌شود
مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: طرح انتقال آب به خراسان جنوبی قطعا انجام می‌شود اما برای مطالعه و اجرای آن زمان طولانی موردنیاز است.

به گزارش خبرگزاری برنا از بیرجند، حسین امامی پیش از ظهر امروز در نشست خبری مدیران صنعت آب خراسان جنوبی، اظهار داشت: نقش رسانه‌ها سبب فرهنگ‌سازی در مصرف آب شده و مردم آگاهی خوبی در مورد محدودیت‌های آب پیدا کردند.

وی با اشاره به هفته صرفه‌جویی در مصرف آب از یکم تا هفتم تیرماه، افزود: خراسان جنوبی نزدیک به دو دهه درگیر خشکسالی شده و انتظار می‌رود با جدیت بیشتری در سال‌های پیش‌رو که استان در تنگنای آب قرار دارد، گام برداریم و چشم‌انداز مثبتی برای استان پیش‌بینی کنیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با اشاره به ضرورت طرح توسعه آب استان، بیان داشت: وزارت نیرو به این دلیل که خراسان جنوبی طرح‌های توسعه منابع آب در دست ندارد، نمی‌تواند اقدام جدی در این زمینه انجام دهد.

*برداشت آب در چاه‌های غیرمجاز کمتر از یک درصد است

امامی اذعان داشت: در حال حاضر 400 تا 450 حلقه چاه غیرمجاز در خراسان جنوبی وجود دارد که برداشت از این چاه‌ها کمتر از 10 میلیون متر کمعب و معادل کمتر از یک درصد برداشت آب استان است.

وی ادامه داد: 2 هزار و 23 حلقه چاه‌ عمیق و هزار و 76 حلقه چاه نیمه‌عمیق و دستی در استان وجود دارد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه کسری مخازن استان با کنتورگذاری کاهش یافته است، گفت: در مصوبه‌ای با عنوان آب قابل برنامه‌ریزی، شرکت‌های آب و فاضلاب موظف شدند که 75 درصد آب تجدید شونده را به پروانه بهره‌برداری خود اضافه کنند که با انجام این طرح 176 میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی می‌شود.

امامی با اشاره به دغدغه تامین آب استان، تأکید کرد: در دو سال گذشته تمامی راهکارهای عملیاتی برای نمایش بحران آب استان در سطح ملی انجام شده و این راهکارها سبب شد تا خراسان جنوبی به عنوان پایلوت طرح آب ژرف مورد مطالعه قرار بگیرد.

*باروری ابرها با کمبود اعتبارات مواجه است

وی تصریح کرد: باروری ابرها طرحی پر هزینه است که در سال گذشته نیز در غرب کشور به دلیل کمبود اعتبارات عملیاتی نشد و در مجلس نیز برای این طرح بودجه جداگانه دیده نشده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: در مصوبات دولت نهم و دهم، طرح انتقال آب به قدری برجسته شده که مردم توقع اجرای آن در آینده نزدیک را دارند اما مردم باید در جریان باشند که این پروژه قطعا اجرایی می‌شود اما زمان‌بر است و اجرای این پروژه نیز مشکلات آب استان را به تنهایی برطرف نمی‌کند.

*رفع بحران آب با مدیریت مصرف میسر است

امامی راهکار برطرف کردن بحران آب را مدیریت مصرف منابع آب موجود دانست و گفت: تامین آب استان شامل بخش‌های صنعت، کشاورزی و شرب است که تأمین آب شرب در اولویت قرار دارد.

وی با بیان اینکه درصدد هستیم تا تامین آب شرب را با اطمینان انجام دهیم، تصریح کرد: در طبس با توجه به مشکل آب در حال حاضر دو چاه حفاری شده تا در تابستان مشکلی پیش نیاید.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه برنامه عملیاتی برای تامین آب استان این است که کسری مخازن را به صفر برسانیم، گفت: صدور پروانه‌های حفاری بر مبنای آب قابل برنامه‌ریزی در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود در 5 سال آینده بیلان منفی سفره‌های آب زیرزمینی در خراسان جنوبی متوقف شود.

امامی تصریح کرد: دشت بشرویه امسال هیچ تغذیه‌ای از بارندگی‌ها نداشته که این موضوع نگران‌کننده‌ای است و امیدواریم با طرح‌های در دست اقدام مشکل آب کمتر شود.

وی با اشاره به تغییر الگوی کشت در استان، خاطرنشان کرد: الگوی کشت در مناطق مختلف استان توسط جهاد کشاورزی بررسی و ابلاغ خواهد شد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه مشترکان بخش کشاورزی در مدیریت مصرف ورود پیدا کنند، یادآور شد: در سال‌های گذشته 6 هزار هکتار کشت چغندر قند در استان داشتیم که اکنون به کمتر از 500 هکتار رسیده است.

انتهای پیام/

نظر شما